AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.294

Hjälp ang automatlåda och bränslesystem? (med felkoder)

Cr
30
Crotalus
320DA Touring -03
Hej

Jag har ett litet problem med bilen igen ....
Jag upplever att bilen vid lugn körning växlar hårt mellan 2-3 och även lite mellan4-5 . Speciellt när den är kall.
Kör man lite hårdare eller kör manuellt så är det nästan inga problem alls . Kör man fullt ös så märks ingenting.
Ibland på 5:an när bilen är kall så vid 1500-2000rpm så kan det komma ett skumt surrande i bilen (hela bilen vibrerar känns det som).

Ett annat problem är att ibland lyser motorlampan gult och inte alla gånger då den lyser så går bilen skitdåligt och ibland som den ska. Bilen kan även gå skitdåligt även om lampan inte lyser. Ofta ger detta sig efter ett par minuters körning. Problemet är mer sällan om jag kör lite "mer" med bilen istället för småsträckor i stan.
När jag gör gaspådrag så ryker den svart en liten stund men ganska mycket för att avta till ingenting när den varvar ut lite . Sen ryker den inte mycket förens man kör lugnt ett tag till till nästa gaspådrag. Normalt ??

Så jag har skaffat mig en OBD2-läsare och får 3 felkoder . Ser bara koderna i programmet , men gogglade lite och får fram detta.
P0089 = Fuel Pressure Regulator 1 Performance
P2702 = Transmission Friction Element "C" Apply Time Range/Performance
P3600 = ??? Jag hittar inget om detta.

Är det att jag ska byta bränsletrycksregulator ?
Och vad är det andra till växellådan ?

Jag kan tillägga att jag hade turboras i vintras pga föredetta vevhusventilation. Bytte turbon , olja , filter en del slangar osv . tog även bort spälhusventilerna så att de inte ska trilla i motorn som man har hört talas om.

Tacksam för alla svar !!
Ps Det är en 320d -03 med 21k mil på mätaren
Cr
30
Crotalus
320DA Touring -03
Ingen ??
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Är bilen trimmad? Det borde kunna trigga felkod på bränsletryck. Har för mig att jag läst om nån commonrailsensor som kan fallera också?

Verkar även som automaten har lite problem, åk till en automatverkstad för livetest. Först efter felsökning och eventuell lagning så kan ett automatoljebyte med ny korrekt olja sitta fint.

2 automattrådar med läsvärda inlägg av molle325: Länk Länk

Mvh
Cr
30
Crotalus
320DA Touring -03
Hej och tack för svaret .
Har haft fullt upp och glömt av tråden lite ...

Men jag har haft bilen hos BMW för felsökning .
De hittade ingenting på bilen tyvärr.
Att det brummade i bilen när bilen gick på vissa varvtal va faktiskt batteriet som satt lite löst och har nu blivit tyst när de drog åt den riktigt :)
Att den växlar tidigt är pga av förra ägaren kört på ett visst sätt och lådan lär sig hur man kör tydligen .
Jag har ju givetvist kört lite lugnare för jag inte vetat vad felet va , men nu har jag börjat trycka på mer och det känns faktiskt som att den blivit bättre .
Kanske inbillning ...

De hittar inget ang motoreffekten som varierar , och givetvis när de testar den så går den som den ska ....
Men nu har jag uppgraderat programmet till min obd läsare och fick ett par andra felkoder som känns att det kan vara på rätt väg.
P2227: Barometric Pressure Circuit Range/Performance
P0236: Turbo/Super Charger Boost Sensor "A" Circuit Range/Performance

Jag tänkte jag skulle senare idag kolla lmm och se om det hjälper med rengöring , men vad är Boost sensor "A" för något ?

Cr
30
Crotalus
320DA Touring -03
Ingen som vet var sensor "A" sitter ?

Funderar även på om det kanske har nåt med EGR-ventilen att göra ?

Tacksam för ideer :)
Cr
30
Crotalus
320DA Touring -03
Ingen vidare respons här inte ...
Men jag har iaf löst problemet .
Sensor "A" är iaf laddtrycksgivaren på trycksidan. Den är nu utbytt .
Och huvudsakliga felet var trasiga glödstift. iom att jag har automat så kände man inte direkt att det vart dålig motorgång , bara väldigt slö, så trodde jag inte att det kunde ha med detta att göra ...

Men men , nu har jag haft bilen hemma ett par dagar och den fungerar felfrit nu :)

Så för den som har en slö disel när det är lite svalare ute så glöm inte att kolla glödstiften ;)

Tack för mig !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.