AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.506

Misständningar 525i trots 50 tim hos BMW

Sida 1 av 2
Jo
8
Johan T
525i Touring -94
525i T-94. Bilen misständer, känns som om den tappar en cylinder, vid cirka 2000 varv, varm motor. Känns tydligast om man kör så att motorn är genomvarm, stannar några minuter med avslagen motor för att t ex handla. När man startar och kör iväg tappar den kraft vid cirka 2000 varv. Gasar man mer går det över. Händer ibland även när man väntat vid rödljus. Varit inlämnad hos BMW totalt ca 50 timmar. Första gången byttes stiften. Då var den bra i två veckor (min fru frågade vad jag hade gjort med bilen eftersom den gick så bra), sedan samma problem igen. Nya tändstift på reklamation, ingen bättring. Provat med nya tändspolar, ny elektronikbox, ingen skillnad. BMW har kollat insprutning, anslutningar mm. Vid senaste kollen byttes luftfilter, bränslefilter, tändhattar samt en tändspole som såg "lite svart ut". Ingen skillnad. Motorn har gått 17500 mil. Den går något bättre på 98 oktan, märkbart sämre när man byter tillbaka till 95. Provat STP inj cleaner (svart flaska), gick betrövligt på den tanken, sedan åter till samma läge. Går också något sämre vid blött väglag. Går som bäst vid 5-10 minusgrader, torrt väder. Vad göra? Någon som har tips?

Johan T
4
Håkan S
BMW 525T-92
Har ett liknande problem med min 525 -92.Den miständer på låga varvtal tex vid start så bluddrar den och går inte på alla cylindrar upp till ca 1500-2000 varv,vid högre varvtal så går den bättre.har även ac och när jag slår på den så börjar den gå ryckigt framförallt när ligger och kör med lite gaspådrag,känns även när man trycker på att motorn varvar inte ut utan den verka jobba i mot.

hawk
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Samma på min!
Inte så mycket men klar tendens.

fyrhjulsdrift är roligast!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Har ni även bytt fördelarlocket och rotorn? På min 525i -90 såg den inte så fräsch ut, har dock inte haft råd att byta den än.
Axel
M50 har inte något fördelarelock eller rotor,utan en tändspole på varje cylinder istället

Bromsen är fartens värsta fiende.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jaha... Är det så dem har gjort på dem... OK då är det bara gamla M20 motorn som problemet med fördelar och rotor kan uppstå.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Det låter ändå som om en tändspole fortfarande är dålig. Ett tips kan vara att köpa en ny spole, och sedan prova att byta på cylinder efter cylinder tills problemet förhoppningsvis upphör. Då har du hittat den dåliga tändspolen och låter den nya sitta kvar.

Lycka till!
Jo
8
Johan T
525i Touring -94
Tack för tips. Har provat med 6 nya tändspolar samtidigt, ingen skillnad.

Johan T
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har du kollat kablaget till spolarna, så det inte finns sprickor eller skavmärken,överlagsrisk vid fuktigt och rått väder. Är bränsletrycket mätt??
Spridarnas sprutbild kollade med ultraviolett ljus i bänk??

MVH
Hasso
Jo
8
Johan T
525i Touring -94
Ska kolla ev skavmärken. BMW var inne på att de kan vara någon skada på motorkabelstammen, kanske kan vara här istället. Bränsletryck och spridare säger de att de kollat, men sprutbild i ultraviolett ljus tror jag ju inte att de gjort.
Mvh
Johan T

Johan T
4
Håkan S
BMW 525T-92
någon som vet om man kan mäta upp tändspolarna?
har haynes repbok men där finns det inga värden alls för M50 motor.

hawk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag läste på om en person som hade ett lika hopplöst fall med sin BMW. Han fick tipset att låta motorn svalna ordentligt (flera timmar) och sedan koppla loss batteriet. Batteriet skulle vara bortkopplat minst en halvtimme för att "nolla" styrelektroniken. Sedan satte han tillbaka kabeln. Då var datorn nollställd och efter några mil började motorn gå bättre och ryckningarna försvann.

Den troliga anledningen till att detta fungerade var att den adaptiva styrelektroniken troligen blev "lurad" vid ett tidigare tillfälle, då någon kopplat bort batteriet när motorn var varm. När kablarna kopplades tillbaka den gången hade motorn inte svalnat och alla inställningar blev helt fel eftersom elektroniken utgick från att den var kall.

Om det var så det fungerade vet jag ej, men ryckningarna upphörde i alla fall enligt honom!

Testa detta, det kostar inget!

Länk

Mvh
Jo
8
Johan T
525i Touring -94
Ja, det måste jag prova. Vad händer med färddatorn om man kopplar ur batteriet en längre stund? Måste den kalibreras efteråt eller ställer den också in sig själv?

Johan T
4
Håkan S
BMW 525T-92
Gjorde som Johan B tipsade om.Tycker att bilen går lite bättre även om den rycker vid belastning på låga varvtal,men den har blivit bättre när jag dundrar på ACn den rycker och motarbetar inte i den utsträckning som förut samt att bensin förbrukningen har lägre.
Har nyligen varit och skjutsat några personer till arlanda från s-vall 5 pers+full packning (Touring)
och det gick undan ca 0,85-0,9 liter.klar förbättring.

hawk
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Kan stämma på min!
Har bytt batteri för ett litet tag sen!

fyrhjulsdrift är roligast!
Jo
8
Johan T
525i Touring -94
Har testat tricket med att koppla ur batteriet från Johan B. Tyckte att den gick lite bättre först, men nu efter cirka 80 mil är den precis som förut. Förutom att den går ojämnt och bluddrar enligt beskrivning ovan, märks problemen extra tydligt när det är riktigt varmt. Om man smyger iväg när man stannat någonstans så är den väldigt svag innan man trycker hårdare på gasen så att det "lossnar". Har också svårt att få den att dra under litern även på långkörning. För två år sedan låg den runt 0,85, vilket även en tidigare ägd 525i-89 gjorde. Ska prova med nya stift igen. Har någon erfarenhet av Bosch stift med 4 "taggar"? Är de bra eller finns det några andra "specialstift"?
Johan T

Johan T
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag provade Bosch 4 "taggare" på en 320 jag hade, bilen gick märkbart sämre med de stiften. Även en kompis med M5:a testade de lika för honom.
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Johan T,

Drar den mycket bränsle oxo?
Ryker det svart när motorn är varm?
Är det skillnad på kall och varm motor?

/göran,
vintermannen/
Behöver man inte kombi, behöver man inte bil
Visa användare
199
Gus
528iM -98
Jag har precis samma symtom på min bil, man måste gasa lite mer så den "släpper" så att säga. Men mitt problem uppstår mest när bilen är kall.. Inte när den är genomvarm, då går den mkt bättre! Helskumt...

apocalypsorödmetallic...
Jo
8
Johan T
525i Touring -94
Göran,
Jag tycker att den drar mycket, 1,05-1,1 men på BMW säger de att det är ganska normalt. Jag tror inte att den ryker svart, jag har inte sett något och ingen har sagt något. Den går sämre när den är varm, särskilt när det är riktigt varmt väder som det varit nu, runt 30 grader, samt i Göteborgsväder, dvs 3-4 plus och regndis. Däremot bättre vid 5-10 minus och torrt väder.

Johan T
Jo
8
Johan T
525i Touring -94
Göran igen,
angående om den ryker svart. Den drar ju en del olja, men jag vet inte om det är mycket att bry sig om, kanske en halvliter på 600-700 mil, har fått fylla på när det börjat närma sig service. Det är väl inte direkt onormalt, eller?

Johan T
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.