AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.869

Elfel på E38 740 iL

Visa användare
9
FreddyKing
740 IAL -99
Hejsan!

Det är som så att det har dykt upp ett elfel från ingenstans på min E38. Och jag skulle vilja höra om fler har fått upp liknande problem.

Felsymptomen är följande:
Bromsljusen lyser konstant
Radion lyser men går fungerar ej på knappar och styrningen till den
ABS-lampan börjar lysa efter lite körning
Anti-spinn lampan börjar lysa efter lite körning
Knapparna på ratten såsom tuta, radio och farthållare fungerar ej
Får upp ett felmeddelande i instrumentet på Transmission Failsafe Prog.

Bilen växlar som den ska, går mjukt och fint och motorn svarar som den ska. Ibland, vid låga varvtal i svängar osv. så kan det kännas lite grann hackigt när man kör, men försvinner snabbt igen.

En kompis kopplade in Carsoft på bilen och fick fram att följande styrenheter felkodar, men inte exakt vilka felkoder som kommer upp:

EGS - Electronic transmission control
HKL - Hydraulic trunk lid lift
ABS/ASC - Anti-lock braking system / All season traction
Instrument cluster
DME/DDE diagn. - Digital motor electronics / Digital diesel electronics

Har sett att min främre gummilist till fönsterrutan, den nedre tjocka är totalt torrsprucken, och undrar om det möjligtvis kan vara något om det har kommit in lite fukt bakom listen kanske.

Vore tacksam om någon här har haft liknande symptom.

/Freddy
Om det är taklucka på den kolla avrinning den brukar bli tilltäppt, lyft på ala mattor i kupen + bakluckan kolla om det är fuktigt.
Visa användare
165
Göran Benjamin
635CSiA -84
2002 -75
320d -12
2000 Touring -72
318i -88
Jag hade ett liknadne elfel på min 740 -99 i somras.
Felet lokaliserades till tändningskontaken (61326901961), byte av denna löste problemet.

Lycka till
Göran
Visa användare
9
FreddyKing
740 IAL -99
Tackar för era tips. Var iväg idag på Paulssons Bil i Helsingborg för att hämta min nedre gummilist till fönsterrutan. Väl där, så felkodade bilen fortfarande, men sen när jag kör därifrån och vidare för att äta, så börjar radion, rattkontrollerna och bromsljuset att funka, och nu har jag inga felkoder alls. Vad gjorde jag då igår som gjorde att det blev så här?

Jag satte silvertejp över gummilisten som är kass fram :-) Ibland är man om sig och kring sig!

/Freddy
Visa användare
9
FreddyKing
740 IAL -99
Har sedan föregående inlägg bytt listen, och inte haft felkoder sedan detta gjordes en endaste gång. Tror att jag hittade felet!
Tack för att du återkommer med updatering.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jag tror fortfarande felet uppstog pga kontaktblocket till tändningslåset som Göran ovan hänvisar till , felen du fick är ett typiskt sådant och lär återkomma när du minst anar det. Man får oxidbelägnning på kontakterna som ibland isolerar. Skulle nog byta ut kontakten om jag vore du för att slippa överraskningar

Carsoft : för att få fram felkoder på respetive modul så kör man singeldiagnos på dessa separat inte bara totaldiagnos.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
9
FreddyKing
740 IAL -99
Okej. Ska till en början åtgärda tvåor från besiktningen, sen får jag ta itu med lite övriga reparationer på tösen. Det har en tendens att dyka upp en del saker på gamla bilar, dock så är allt lösbart. Lovar att skriva i tråden när det blir aktuellt.

Tack för tipset om Carsoft, ska säga det till kompisen också, då han aldrig har tid att hjälpa en med såna saker.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.