|
|
|
|---|---|
|
Nu har jag en fråga jag fått olika svar på så nu hoppas jag att någon kunnig här har ett svar att ge mig... Måste byta batteri i bilen för det börjar bli lite slött och tar inte emot all laddning som det ska göra, vid mätning så tog batteriet enbart emot 54.6% enligt analysen hos BMW..Rek var att byta batteriet som ajg givetvis kommer göra.. På andra forum så skriver folk att man inte enbart kan ta bort batteriet och sedan byta mot ett nytt med samma Amp utan att använda servicedator? är detta riktigt?.. Kan tänka mig att man behöver koda i systemet om man lägger i ett batteri med mera amp i men inte byta till ett med samma som orginalet... På fleratalet forum i ex USA säger folk att dom har igång bilen när dom byter batteriet eller har använt startkablar bara så bilen inte blir helt strömlöst vid byte. Vad gäller vid byte på E60an? bara ta av batteriskorna och byta betteri utan vidare eller?.. | |
| Jag tog det säkra före det osäkra och programmerade om batteriet. Det behöver inte kosta så mycket extra. Många verkstäder har utrustning för att klara av det så det är läge för att pruta. | |
| Så länge du håller dig till samma A och AH så är det lungt, men annars så måste en dator in och ändra, bytte själv nyss på min och fick rådet att göra det själv med av bmw:) köpte iofs deras batteri men det finns ju delade meningar om. men annars bara ta av batteriskorna o byt som på en "vanlig" bil | |
|
Hej Beemer530, Enkelt att fixa själv. Se till att du inte har polerna bortkopplade för länge då det annars finns risk att vissa minnen raderas. Enligt andra källor ska man kunna ha polerna borta i 15min utan probs. Jag har själv bytt på en 535D E61 och en 530D LCI E61 och det gick hur bra som helst. Köpte båda gångerna batteriet från BMW då det var relativt prisvärt samt hade rätt A och Ah så man slipper omprogrammering etc. Lycka till! //Daniel |
|
|
Datorn måste omprogrammeras så att den vet om att det sitter ett nytt batteri; annars kommer den tro att batteriet är 5 år gammalt och försöker överladda. Jättebra funktion i teorin, men den gör livet besvärligare för brukaren... ---- BMW CS #6212 |
|
|
Tack för svaren alla... Vad ska man säga om BMW? först betalar man en hel del för bilen sedan måste man programmera om bilen för man byter batteri... Ibland ska livet va besvärligt.. |
|
|
Verkar inte som att man behöver göra något mer än att byta batteri till samma typ. Har inte läst om någon som fått direkta problem efter ett batteribyte om det nu bara är batteriet som blivit dåligt. Ofta finns ju andra fel med i bilden också. Att betala 700kr för omprogrammering är slöseri med pengar. |
|
| Jag tycker det inte är slöseri om deras bevakning förlänger batteriets livslängd. Men tyvärr verkar inte det vara fallet. Sen tycker jag 700:- för om-programmering är ett överpris som går att pruta på då det bara tar 5 minuter att göra det. | |
|
Har kollat upp detta med omprogramering vid byte till nytt batteri... Det går att bara byta mot ett likvärdigt i Ah, MEN visst det är ett stort men i det hela.. Berättar man inte för datorn att det är ett nytt batteri så kan man få felkoder att batteriet är gammalt och bör bytas, felaktig laddning m.m. Så det är bara att välja mellan pest och kolera nu. |
|
|
Hur fasiken kan de krångla till en sån sak som att byta ett batteri.... Man får väl vara glad att det åtminstone går att byta lampor........... än så länge......... //Lasse |
|
|
Tanken med IBS är god men någon förlängning av batterilivslängden verkar det inte bli, bara högre kostnader. Hurvida åldern är en styrparameter verkar det råda delade meningar om. Har själv bytt från 80 Ah AGM till 85 Ah vanligt utan omprogrammering. Storlek och typ kan väljas 70, 80 eller 90 Ah. Mindre storlek är knappast aktuellt i Sverige. |
|
|
Bytte batteri på min e61 2006 för ett par år sedan, tror jag satte i ett med mer ah men har inte gjort någon uppdatering. Det som hände var att en massa felkoder dök upp, men de flesta försvann ganska omgående. Ett med nånting om sidofönstren hängde med i ett par dagar men försvann oxå. |
|
|
Som redan nämnts, tanken med IBS är god, men det handlar inte i slutänden om att vi som bilförare sparar nån peng precis, mera om att optimera systemet och krama ur det sista ur en viss batteristorlek, eller rättare ett batteri med en vikt som är så låg som möjligt. Man jagar som bekant vikt in absurdum, ner till sista grammet, vilket i slutänden ger lägre förbrukning och lägre utsläpp, man kan stämpla in med ett lägre CO2-värde, sånt betyder mycket för biltillverkarens status... Att sedan kanske vätskenivån i t.ex spolarbehållaren vid ett visst tillfälle eller kanske en lyxigare modell av golvmattor gör mera för bilens totalvikt bryr man sig inte om.. Start-stopp funktion kommer som bekant i allt flera modeller, utan IBS i dessa bilar skulle man behöva byta batteri jäkligt ofta, det finns några argument till för systemet, lika bra att lära sig leva med detta och liknande i framtiden. Det nämndes att man hade bilen igång vid batteribyte enligt USA-forum för att undvika problem... Man får som bekant ta vissa tips med en stor nypa, alla som är någorlunda insatta i bilelektronikens underbara värld måtte rysa vid bara tanken på detta tipset.. FP |
|
rsarits |
Ålder är en dålig parameter att använda som måttstock. Jag långpendlar (90km enkel resa till jobbet varje dag) Hittills har jag aldrig någonsin behövt byta batteri på någon bil jag ägt under "pendlingsåren". Varje gång (nästan) som bilen startas, så kör jag en timme innan den stängs av. Den 530-95 som jag ägde tidigare hade inte nytt batteri när jag köpte den 2004 med 18000 mil på mätaren, den såldes efter fem år och 23000 ytterligare mil, fortfarande med ett klanderfritt batteri vad gäller funktion Micke |
|
En idealisk körprofil med andra ord. Då får man också ut lång livslängd på prylarna, batterierna inte minst. Start-stopp funktion t.ex i ditt fall hade inte fått jobba speciellt ofta...) Tyvärr har ju så många inte dessa förutsättningarna. FP |
|
| I dag vart det byte till Varta 100Ah silver batteri, funkade klockrent ska bara få inpa + progman installerat så ska jag själv koda systemet till rätt Ah... Finns ju en meny för batteriet i progman. | |
|
Du menar förmodligen att köra crackad Progman med fulinterface, dvs interfacet avsett för Ediabas/Inpa? Redan Progman under VMware och med det clonade "originainterfacet" (det stora orangefärgade diagnoshuvudet med Ethernetanslutning osv) kan bjuda på en del utmaningar. Det är sant att man kan få igång Progman även med ett enkelt interface för USB eller RS-232 anslutning med viss handpåläggning. Vad jag vill komma till är bara i all välmening att se upp, tänk en gång extra innan du trycker in kodningar och annat i bilens system. Det är INGET skoj om du får ett fel under körningen med datorn, om du inte känner dig säker eller har testat diagnossystemet tidigare så skulle jag rekommendera att ta kostnaden för kodning av batteriet på en BMW-verkstad. FP |
|
|
Tack för varningen folke, ska det i åtanke.. Vet flertalet i Usa som kör dessa versioner med Diabas/Inpa och progman utan några som helst missöden, en av killarna kodar om sin bil i massor och ändrar och donar utan att det blir nå fel! Men som sagt man kan ju ha otur med :-( |
|
|
Du blandar ihop lite. Ediabas/Inpa är ett diagnosverktyg, egentligen ett internt system avsett för utbildning osv hos BMW, det kräver sitt egna interface. Progman är ett annat diagnossystem som BMW-verkstäderna har, körs normalt en en klient-servermiljö och ligger då online med BMW i Tyskland, och har ett speciellt interface/gränssnitt där flera verkstadsplatser samtidigt kan köra mot servern i verkstaden. Ur detta har man crackat fram versioner som sprids på nätet osv, och sedan ytterligare vänt ut och in på begreppen genom att köra Progman med interfacet avsett för Ediabas/Inpa. Det är alltså inte så att man kör båda programmen/systemen samtidigt. Visst läser man om många som kör detta, men man brukar inte skriva lika ofta om när det gått snett osv... Men självklart kan man testa om man bara vet vad man gör och vad man kanske inte bör/kan göra när det gäller t.ex kodning osv. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.