|
|
|
|---|---|
|
Vilken bil (alla kategorier) är mest lönsam att importera för tillfället och då från vilket land? | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
lönsam? beror väl på hur du menar, en bil från usa som krockas, skruvas i hop i öst, är nog billigast, men mest lönsam, nja ;) |
| Jag frågar inte efter billigaste utan efter mest lönsam bilmodell. Med andra ord undrar jag vilken bil som har störst procentuell skillnad i inköpspris (inkl. importkostnader) relativt svenskt marknadspris. | |
|
Porsche 996 från Italien, prisklass >300k Ferrari F430 från Italien , prisklass >1000k |
|
|
Klassisk amerikanare från USA eller säg en ny Camaro Cab. Stephan 540i/6 E34 byggdes i 3203 ex. knappt 1296st för Europa. |
|
|
Skulle också svara klassisk amerikanare. Dom är betydligt billigare där än här även om de mest efterfrågade med matching numbers börja kosta mer och mer detsamma som här hemma. Jag brukar kolla på South Beach Classics på Discovery. Där kan man se exempel som är bra mycket billigare än här. /Bellamy |
|
|
Skulle gissa på de tyska märkena från Tyskland. BMW Audi VW Mercedes |
|
|
Från Tyskland : Mercedes cab eller Audi cab. Från USA: Corvette Stingray |
|
| Vad gäller i dagsläget? | |
|
Vilken prisklass tittar du efter? Oftast är det som det nämns i tråden ovan BMW och Mercedes. Inte lika ofta Audi. Ex vis anser jag BMW 7-serien nyare årsmodeller är sjukt billiga jmf med nybilspriset. Sen beror det ju främst på varför du importerar? För att åka själv och isåfall vad har du då för behov? Om det är för att sälja, vilket jag tolkar det som, är det ju främst beroende på vilka pengar du har att handla för. Ofta är ju prisskillnaden störst på dyrare bilar, samtidigt som dessa även är svårare att sälja för målgruppen är mindre. Cabbar kan vara läge för ur säsongssynpunkt. Motorstarkare bensinare även så. BMW F11 530d, 535d men där är utbudet numera större även i Sverige. /Anders |
|
|
Det var ett bra och utförligt svar! Jag pendlar med familjen mellan två boenden, vilket innebär minst 3000 mil om året med fullpackad bil på motorväg. Jag vill åka bekvämt, bekymmerslöst och med hyfsade driftskostnader. Dessutom vill jag kunna byta bil minst en gång i halvåret utan att bli chockad av värdeminskningen. Prisklass är inte så viktigt. Jag räknar hellre kostnad per mil. Vad ska jag köpa? :-) |
|
|
Det är alltså för eget bruk? Hur stor är familjen? Utan att veta svaret ovan skulle jag nog då satsa på en F11 530d eller 535d. Du får då mkt bil för pengarna och en bil som normalt är lätt att sälja om den har rätt historik, läs är en Premium Selection. Köp gärna till så att du har 24 eller 36 månader garanti. X5 kan också vara ett alternativ men ger högre driftskostnader. /Anders |
|
|
Vi är två barn och två vuxna. Bilen är till eget bruk, fast under en väldigt begränsad tid. Är det läge att köpa X5 nu? Vilken motor är i så fall bäst? Kan man inte förvänta sig ett värdefall när en ny version är på ingång? Är det verkligen lätt att sälja F11 530d eller 535d privat idag? Jag tycker att annonserna ligger ute länge på blocket. Vad tror ni förresten om MB E-klass? |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Svårt sälja F11 med mycket utr och ej krockad eller skruvad iallafall, jag är nu under vad jag gav för min så det är ingen "lönsam" affär. |
Verdi |
pettran, Beroende på modell så finns det en del att göra genom att importera nytt från England. Länk Jörgen, Men du har väl haft den ett bra tag också? Har den tappat t ex 5% på 10 månader så är det ju fortfarande en bra affär fast du går back i kronor räknat. Det är väl så pettran resonerar. Att åka bra och fin bil utan att behöva betala så mycket. |
|
Exakt. Att sälja bilar med vinst är sällan något som förekommer om bilen är betald juste med moms. Däremot så åker man normalt väldigt mkt billigare i en importerad bil än om man köper i Sverige. Jag menar ändå att F11 inte är speciellt svårt att sälja till rätt pris. X5 X6 likaså. Att importera en 3-serie är normalt inte lönt samt att den sannolikt är för liten för din familj. E-klass kombi är också ett alternativ. Jag har för några år sedan importerat 3 olika E500 Kombi, men tyvärr har det varit problem med dessa bilar men har täckts av garantin, så köp ALDRIG en MB E-klass utan garanti. Ev kan Q7 också vara ett alternativ. /Anders |
|
|
Det lutar åt en X5. Vad tror ni om den här? Går den att sälja i Sverige om ett halvår med 2000 mil till på mätaren? Länk |
|
|
Ang X5'an, milen kan göra den lite svårsåld om 2000 mil.. /T |
|
| Den kommer inte vara svårsåld om den prissätts som en 12000mil -10. Gissar att den nästa år är värd runt 270' +- 10' | |
|
Är det värt att satsa på en 7-sitsig X5? Vilka tillbehör måste man absolut ha och vilka tillbehör är "onödiga"? |
|
|
Den länkade bilen ser fin ut. Bra utrustningsnivå tycker jag också. En sån X5 tror jag inte är svårsåld till rätt pris. Utrustning som bör vara på en X5 enligt mig är komfortstolar, navi, drag, förhöjd dragkapacitet, panorama tak är alltid uppskattat liksom fyr zons klima eftersom ofta åker någon i baksätet och likaså då värme på baksätet, sen förstås gärna komfort access, ev soft Close men inte nödvändigt, adaptiva ljus och helljusassistens, aktiv styrning och adaptive drive. Det är väl vad jag kommer på så här i huvudet men har säkert glömt något i hastigheten. Marin har ju bra koll på begagnatpriserna. För kännedom så sålde jag en X5 35d M-sport -09 för 375 tkr i januari. /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.