AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.290

Bmw e46 - Dåliga bromrör, standard fel?

PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
Hej. Har för några veckor sedan övergivit 5-serien o satsat på en e46a. Köpt bilen och allt är skitbra men jag såg häromdagen att båda bromsrören bak såg förjävliga ut. Bilen är årsmodell 99 och snart gått 9000mil. Bilen hade tydligen stått still i ganska många år eftersom gubben som ägde den var sjuk. Är det vanligt att bromsrören rostar så satan på e46 eller?
Det är vanligt på alla bilar, dem flesta tillverkarna väljer att tillverka bromsrören i stål eller nåt sånt... inte koppar iaf. Vet inte om det är en kostnads fråga!?
PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
Troligen är det en kostnadsfråga. Kanske inte för att rören kostar så hemskt mycket mer men sen är nog bmw nöjda när man tvingas byta dem. Trodde ändå att dem skulle hålla längre. Får se vad besiktningen säger.
se
42
seamaster
530da xDrive M-sport-16
330IA Touring-06
Jag fick nerslag på min förra e46-00 9500 mil.Rostiga rör efter tanken.Skulle man byta hela röret var man tvungen o ta ner tanken så jag skarvade istället.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, nog sparar BMW en hel del på varje bil också pga sämre kvalitet på t.ex bromsrör, låt säga att man bara skulle spara 10kr(enbart en gissning från min sida) på varje bil och BMW tillverkade åtskilliga hundratalstusen E46:or under hela tillverkningen...
Blir några miljoner till slut..

Mvh Janne.
PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
Jobbigt om man ska behöva ta ner tanken. Skarvade du med sån skarvnippen så man slipper kona eller konade du röret på plats?
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Har fått påpekande utan anmärkning på besiktningen (på E46 touringen) och valde då att låta byta bakre delarna på verkstad. Inte gratis men jag vill inte chansa med en sådan sak som just hejdaren.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
se
42
seamaster
530da xDrive M-sport-16
330IA Touring-06
Jag gjorde det inte själv det var en bekant som fixa det.Han använde nipplar man inte behöver kona för det är ganska trångt.Fungerade bra.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När jag fick anmärkning på bakre delen av bakre bromsrören, skarvade mekanikern dem (han tyckte inte att rören var så dåliga att de behövdes bytas just då - men de skulle ju inte bli bättre precis med tiden...).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Mina rör rostade av :(

E46 coupe från 01 som har full servicebok.
mi
302
mikehunt
330 e46,318 e46
Har väldigt rostigt på bägge mina e46...På den ena har jag bytt ända fram på vänster sidan,utan att ta bort tanken.Rekommenderar dock att skarva,sparar typ en halv dags arbete..haha

superman
PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
Jag har inte haft min e46 så länge så jag har inte besiktiat den ännu men jag vet att dem kommer anmärka på det. Oavsett så tänker jag åtgärda det. Det är ju ganska allvarligt. Hur pass mycket jobb är det att ta ner tanken? Verkar ovanligt att folk väljer att byta hela vägen. Känner dock att det är lika bra. Gillar ju bilen o vill att allt ska va fräscht.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Tja, rätt mycket jobb...

Jag har bytt tank på en E30, konstruktionspricipen verkar vara den samma, det gör jag inte gärna igen....

Först ska avgassystemet ner från katten, diverse skyddsplåtar, kardanaxeln, sen måste du koppla bort diverse ledningar till tanken, Nu kan du ta bort tanken.... och byta bromsrör. Men innan du gör det så plocka bort polerna till batteriet. En "gnista" på fel plats kan...

Flyter allt klockrent så tar det väl 2-3 timmar att ta bort och lika lång tid att sätt tillbaka. Om inte 2 dagar..

Gissa hur lång tid det tog för mig.

E
PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
Nog mer troligt att det tar 2 dagar än en halv med min tur iallafall. Får nog bli att skarva röret till en början o plocka ner tanken o byta allt när jag har mer tid. Har någon testat att kona stålrören? Lätt att dem spricker eller? Det finns ju även koningsfria skarvnipplar men funkar dem när man går från stål till kopparrör`?
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Stål och koppar är olika ädelt och med normal fukt under en bil blir det galvaniskt element för den som minns fysiklektionerna. För den som inte minns så betyder det att den minst ädla metallen "rostar" bort.

På båtmotorer har man offeranoder som man just offrar för att andra viktigare delar inte ska "rosta bort" och den byter man vid behov.

Jag skulle inte blanda olika metaller utan isolerande material emellan och särskilt inte för något så viktigt som bromsar.

PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
Så som du resonerar så ska man aldrig ha kopparrör då? Nipplarna är inte koppar.
ri
699
riku
740iA -97
Varför ta ner tanken? Dra rören runt istället för behöver inte gå samma väg.
PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
Kom du på det själv eller? svara på¨det jag frågade istället
ri
699
riku
740iA -97
Din fråga är väl besvarad ovan av A73X , såg bara att ni diskutera om att ta ner tanken.
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
@PMU-Jocke: Att olika ädla metaller blir galvaniska element om det finns en elektrolyt (vätska med joner i, t ex vatten med vägsalt i) emellan är ren fysik. Jag har aldrig bytt några bromsrör så jag vet inte hur man gör med bromsrör - sitter någon icke-metall emellan så slipper man ju förhoppningsvis elektrisk kontakt och således ingen galvanism.

Som sagt så lät jag verkstaden byta mina rör och hoppas de gjort de enligt konstens alla regler.

Är det kanske så att man kapslar in skarvarna så pass att inget vatten kommer åt och då blir det ju inte heller någon galvanism?

Lycka till med dina nya rör, hur du än gör!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.