AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.079

Däcktryck E91 - 17" fälgar?

Visa användare
306
Remo
320d Touring -11
Tjena. :-)

Funderade om bilens angivna däcktryck verkar lite lågt? Enligt bifogade bild från dörrstolpen ska mina 225/45 R17 91W ha 2,3 fram och 2,8 bak (vid "normal" last).

Länk

Stämmer det för RFT-däck eller kör ni med annat däcktryck?

Bilen levererades med trycket 3,5 överallt, men det kändes lite i överkant.

Mvh Erik

Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
Hej! Har samma däckstorlek, 225/45 R17, Continental Sport Contact 2 runflat som satt originalmonterade på bilen. Vid det rekommenderade däcktrycket på 2.3 fram och 2.8 bak var bilen i praktiken livsfarlig att framföra på spårig väg, med rejäla sidledshopp titt och tätt samt att man fick "bryta in den" över längsgående asfaltskanter. Efter kontroll med återförsäljaren (läs: klagomål) ökade jag trycket till 2.8/2.8 enligt deras rekommendation. Spårkänsligheten försvann nästan helt men färden blev något stötigare. Provade sedan att öka till 3.0/3.0 men detta blev lite väl stötigt och högljutt (har dynamic-chassi) så jag försöker hålla mig omkring 2.8-2.9 både bak och fram.

Kan tillägga att vinterdäcken (R16 runflat, annat märke) inte alls är lika spårkänsliga och stötiga.

Det är helt uteslutet att nästa uppsättning sommardäck blir runflat.
CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
Jag kör med 3bar i mina bilar, låter lite mer ja, men rullar mycket lättare och märks på bränsleförbrukningen vi långkörning.
Verdi
Jag höjde till 3.0 från 2.7 eller nåt (nyss köpt bilen) och tyckte att det sabbade bilens "harmoni". Då är det 18" RFT så det blir lite lätt stötigt vilket inte lirar med xDrivens standardchassi.

Hur mycket vågar jag sänka utan att jag riskerar att sabba fälgarna alt få markant högre bränsleförbrukning?

Längtar nästan till vinterdäcken som är icke RFT på 17".
Verdi: Du kan lugnt köra på det som BMW angett för dina däckdimensioner. Hur mycket en tiondels bar sänkning inverkar på bränsleförbrukningen är väldigt svårt att svara på då det är så mycket som spelar in. Det enklaste är att testa dig fram.

I och med att du har RFT-däck kommer du inte köra sönder fälgarna med för lite luft i däcken eftersom att RFT-däckens styvare sidor bär upp gummit och förhindrar att däcket blir platt.
Verdi
Kollade faktiskt inte vad som rekommenderas. Men jag sänkte till 2,6 runt om igår kväll ändå och det blev mycket bättre. Nu smäller det inte till vid varje ojämnhet. Inte på samma sätt iaf.

Får väl se vad det gör på förbrukningen. Min gissning är att det är knappt märkbart.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.