|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har precis bytt oringar på mina magnetventiler på förarsidan och passade då på att mäta upp sagda magnetventiler, samtliga ligger på 3,6, läste någonstans att de ska ligga mellan 4-4.3, är det bara att handla nya eller går det att rädda om man löder om? Lödningarna ser ju inte jättefärska ut, tog en bild, syns inte så jättebra men alltid något. Länk Mvh Carl | |
|
Hej Antar att du mätte direkt på magnetventilerna och inte via någon lödning? Om du mätte dina värden på magnetventilerna så kommer ingen omlödning hjälpa. Om du mätte via någon lödning så är det inte konstigt om värdet dippar en aning. Men jag skulle hur som helst inte vara orolig om dom ligger lika på ca 3,6. Riv andra sidan och mät upp dessa också. Bra att veta är att lödningarna som brukar bli dåliga sitter på utsidan av kretskortet. Någon bild på andra sidan? Går bilen dåligt? Felkoder? |
|
|
Hej! Har rivit ur andra sidan också och de ligger på 3,6 de med. Mätte på lödningarna. Bilen går stundtals dåligt, har inte kunnat kolla felkoder då jag inte får igång mitt carsoft. Drar sjuka mängder soppa också, har en annan tråd om detta. Har fixat en bild på utsidan av kortet också, samma kort som innan: Länk Mvh Carl |
|
|
Dom lödningarna såg bra ut! Sen är det ju lite svårt att titta på ett foto.. Mm, felkoderna är ju nästa steg. Kan du beskriva hur den går när den går dåligt? |
|
|
Jag fick hjälp av en mycket snäll herre här på autopower med felkoder, kunde dock inte läsa ur dom igen när vi raderat de som fanns då bilen dragit ur batteriet av någon anledning, misstänker att jag har kasst batteri också :) Här var iaf de felkoder som fanns då vi kikade: P0115 - Engine Coolant Temperature Circuit Malfunction P0385 - Crankshaft Position Sensor B Circuit Malfunction P1317 - "B" Camshaft Position Plausibility P0013 - Intake Camshaft Position 'B' Actuator Circuit Open Bank 1 P1188 - Fuel Control (Bank 1 Sensor 1) P0430 - Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 2) En hel drös koder..olyckligtvis drog ju batteriet ur så kunde inte läsa ur igen efter att vi tagit bort koderna. |
|
|
Alltid batteriladdare på vid diagnostik! Men det ser ju just nu ut som det är avbrott i kamaxelgivaren på bank 1. Om du byter dessa rekommenderar jag att du köper original sensorer och att du byter både avgas och insug sensorer på bank 1. Många som haft problem med pirat sensorer.. Men kör en avläsning till. Kan ju vara gamla felkoder som ligger kvar.. |
|
|
Hej! Jo jag tänkte göra en till avläsning innan jag börjar köpa delar, måste vänta på att diagnosprylen jag köpte precis ska komma bara, landar väl nästa vecka förhoppningsvis. Hur många sensorer pratar vi om och vart sitter dessa? Försökte hitta dom via realoem men ingen lycka där direkt. |
|
|
Nr 8 samt nr 9 En för insug och en för avgas på vardera bank. Totalt 4st. Går att byta uppifrån med lite tålamod och rispade händer:) Länk Hur låter och beter sig bilen när felet kommer? |
|
| Den känns trött, inte jättetrött, men segare än vanligt, den låter inte onormalt, dock har jag precis bytt avgassystem på bilen så lite svårt att svara på hur den låter då den låter rejält annorlunda med systemet på. | |
| Förresten, vilken sida är bank1? | |
| Höger sida | |
|
BANK 1 1 2 3 4 OOOO <- Fram OOOO 5 6 7 8 BANK 2 |
|
| Då tackar jag så mycket för hjälpen hittills, ska vänta in min felkodsläsare, så återkommer jag sedan :) | |
|
carl, om du har tid att vänta så handla från getbmwparts.com där kostar CPS'erna ca 620:-/st jämnfört med 1100:- eller nåt från bmw sverige. Frakten blev typ 200:- om jag inte minns fel för 3st givare.. |
|
| Är det orginaldelar då? Med tanke på vad wannabedivers sa ang pirat :) | |
|
Jo dom säljer orginaldelar (läs på deras sida, googla / m5board) cps'erna jag fick såg väldigt orginal ut både förpackningen och delen :) Har du otur så åker du på moms/tull.. men det blir endå billigare än att köpa i sverige, |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.