AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.204

ACC problem kyler/värmer sporadiskt!

Hej!

Jag har lite problem med ACC'n till min bmw 540 -96a.

Den ska vara påfylld förra sommaren enligt tidigare ägare och jag förutsätter då att systemet var tätt.

Nu till problemet.
Den har stora problem att kyla, ingen ac kyla alls till och från. Den verkar istället ta luften direkt utifrån, vilket även kan vara fallet när den ska värma.

Igår när jag åkte hem, sent igår så det var kanske runt 10 grader yttertemp, så fick högra sidan för sig att spruta riktigt riktigt varm luft medan den vänstra körde på vad som kändes som normala 20 grader.

Vad styr detta? Något spjäll som hängt sig? Sensorer inne i bilen kanske?

Yttertempgivaren var borttagen av någon anledning när jag köpte bilen men det har jag införskaffat ny och den visar nu korrekt yttertemp så den ska inte spöka.
Jag ska precis nu ut och ta loss AC panelen för att göra rent fläkten där i, kanske kan ha något med problemet att göra?

Alla tankar och idéer uppskattas!

MVH Emil
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tyvärr tror jag på läckage, åk och provtryck hos någon med utrustning. Hade du bättre kyla för nån månad sedan så är det garanterat läckage.

Mvh
Har bara ägt den i drygt 2 månader nu och det har vart likadant hela tiden, med andra ord yttertemp inne i bilen större delen av tiden. Kan dåligt med kylmedie ha den effekten?

Får försöka söka rätt på någon som kan provtrycka för att vara på den säkra sidan.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det kan ju även vara kärvande värmeventiler, prova att göra enligt hassos inlägg:

Länk

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
"Värmeventilerna och cirkulationspumpen sitter här. På innerskärmen bakom servoburken. Pumpen sitter under ventilerna":

Länk

"Om du när bilen är kall, sätter på tändningen samt maxtemp på kliman samt några dotts på fläkten så ska värmeventilena öppna och cirkulationspumpen starta vilket hörs när den surrar, surrar den inte ta en skruvmejsel och en hammare och knacka till på den får du se om den hoppar igång."
Tack så mycket!
Ska prova detta imorgon!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.