|
|
|
|---|---|
|
Hej allihopa! Jag har nyss blivit medlem här på autopower och detta blir mitt första inlägg:) Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig med mitt problem. Nu till problemet! Så länge jag haft min 530d (1.5 år) så har den funkat kanon och det är min hittills bästa bil! Allt har funkat kanon fram tills i förrgår när jag skulle åka hem från jobbet. Jag startade bilen och började köra när jag såg att gps:en visade att jag var ca 2 mil ifrån den position jag verkligen var. Kartan rör på sig när jag kör och gps koordinaterna ändrar sig. Men visar fel plats. Jag har testat att byta gps skiva och provat att ta bort pluspolen i ca 15 min. Men ingen skillnad. Har nyligen kört runt Europa med bilen och gps:en har funkat klockrent alla dom 14 dagar vi var borta. Och så tvärt detta fel. Vad kan felet vara och vad kan jag göra för att få ordning på det? Sista utvägen är att åka till BMW och uppdatera mjukvaran eller nått när jag läst mycket om folk som fått massa problem efteråt. Kan man komma in i någon "undermeny" eller liknande och "nolla " gps eller så? Tack på förhand/ Mattias | |
|
Eftersom du har en 2006 så har du inte dom senaste mjukvarorna inlagda...ifall du inte uppdaterat tidigare,vilket jag tror inte du har efter vad du skrivit.. när du lämnar bilen till BMW för uppdatering så uppdateras inte bara navin utan alla mjukvarorna/modulerna i bilen...de kan ta allt från 2-3 tim till 8 tim (en hel arbetsdag) de som kan strula vid uppdateringen är att om nån modul misslyckas att uppdateras vid updaten så går det inte bara att köra in uppdateringen igen.....då måste modulen bytas och sen uppdateras IGEN,för att tala om "för bilen" att där är en ny modul... min far uppdaterade sin 530IAM-2006 för nåt år sedan och navin fick bl.a mkt bättre grafik,den var snabbare,enkelcdn spelade upp mp3or,så han fick upp artistnamn,låttitel osv.... |
|
|
Okej kanske jag ska prova att uppdatera den då. Men spela mp3 och få låtnamn kan jag redan iaf. Hur mycket kostar en uppdatering? Har du någon aning om varför min gps inte funkar som den ska då? Den har funkat kanon ända fram tills nu. Felet kom medans bilen stått still. /Mattias |
|
| Av någon märklig anledning så fungerar gps som den död igen. Jag märkte det för ett tag sedan när jag skulle använda bilen. Jag har inte gjort nått, så jag vet ännu inte vad felet var. Men det funkar nu iaf och det är huvudsaken! / mattias | |
| Felet stavas *Bugg* | |
| Om man har dålig täckning så kan det bli lite så ibland. | |
|
Jag monterade dragkrok på min bil för en tid sedan, den var också tvungen att åka in på BMW för att uppdateras, ALLT funkade felfritt när bilen rullade in.... MEN! När de började att köra in uppdateringar/omprog pga draget så fick de upp div. felmedelanden på DVD modul samt någon multimediamodul, och det gick inte att backa tillbaka till ursprungsläget utan enda utvägen för att få igång idriven igen var att byta ut grejerna. det kostade närmare 20 000:-...... inte så kul :-( så man kanske ska vara försiktig att åka in och uppdatera bilen? jag tänker aldrig mera göra det iaf. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.