|
|
|
|---|---|
|
Nu är det så att jag kikat på kolen och dessa var inte helt slut i mitt tycke(5mm kvar på ena och ca 7mm kvar på det andra).. Inga kablar lösa eller ärgade vad jag kunnat se iaf.. Laddningslampan lyser alltså inte öht dvs inte i tändningsläge eller annat.. Och Japp, jag har kontrollerat själva laddningslampan så att den fungerar och det gör den.. Generatorn laddar EJ batteriet... Lyckades få igång bilen med 11,74volt innan jag lyckades få på en batteriladdare :) MEN...1(en) gång började den att lysa lite svagt i tändningsläge efter att jag "slagit till" bakstycket på generatorn, men sedan har det varit "dött".. Tänker byta kol + laddregulator i helgen hur som helst.. Funderar om inte diodbryggan i generatorn "farit" eller att lindningarna fått sig en "kyss" av någon anledning...efter mitt kolbyte blir nog som sagt nästa steg att byta hela generatorn. Till saken hör att jag låtit renovera denna generator för ca 8000mil sedan och då var lindningarna kontrollerade(såg som nya ut enligt bilelsfirman jag anlitade då), nya kol + laddrelä, nya släpringar mm.mm...... Jaja, någon som har något att tillägga ? Mvh Janne. | |
|
Hej, jag kanske är ute och svamlar. Men har du kollat att alla anslutningar har bra kontakt. Har vart ute för en lika dant fel. Det var dålig kontakt på batteriet. Ha det. MVH Sören |
|
|
Jo...allt som jag kikat på i kabelanslutningsväg verkar sitta som de ska. Hmm...ska kanske ta loss/rengöra/återmontera alla anslutningar som jag hittar, det gjorde jag ju inte.. Jag har iaf nu lyckats att få batteriet fulladdat via min c-tech laddare så från motorrummet och till batteriet under baksätet verkar kablar o anslutningar vara ok. Mvh Janne. |
|
|
Hej Jag fick ta loss och rengöra fast det såg bra ut. Lycka till MVH |
|
|
Jo....vad ska man säga, var iaf tvungen att ta loss generatorn för öht kunna byta kol inkl. laddreg.(trångt som f-n, försökte att montera nya kolen utan att ta bort generatorn, men det smidigaste var att montera bort hela klabbet så man kunde lirka dit den utan allt för mycket våld.). Så det är bytt nu.. NU lyser laddningslampan, men nu slocknar den inte när jag startar motorn + att abs lampan o en del andra varningslampor släcks inte heller vid start(vilket det gjorde före mitt mek). Verkar som att det är något "generalfel" på generatorn, ty det blev lite kortis när jag skulle skruva loss den och råkade komma åt karossen/generatorns chassi med blocknyckeln! Skumt... Vet inte om det nu har blivit något följdfel iom meket, men tog naturligtvis av pluspolen på batteriet efter gnistbildningen(skulle såklart gjort det innan för att vara säker) :/ Är dock lite orolig om fler funktioner är kass nu efter kortslutningen... Men det lär märkas vad det lider..Oel druck sensorn larmade också efter bytet av kol när jag startade motorn, dock så slockande oljetryckslampan :/ Batterianslutningarna var ok, kollade detta lite mer noga innan jag började skruva.. Inget lyckat mek idag kan man summera det som.. Mvh Janne. |
|
|
Beställt en ny generator idag. Återkommer med resultatet efter bytet av generator(lev tid 3-10dgr enl. hemsidan skruvat.se). Mvh Janne. |
|
|
Hej Janne! Undrar att om du har polariserat om din gamla generator efter kolbytet? Koppla på 12V och den måste gå igång som en vanlig elmotor. Om den gör det då är den OK. MVH Laszlo Länk Min bil |
|
|
Hmm...har inte provat det du skriver Laszlo, beställde bara en ny generator utan att börja mäta upp eller kontrollera dess mer på den gamla.. Får väl se om det var fel :) Kan ju prova det du skrev när jag väl är i "mekartagen" igen.. Mvh Janne. |
|
|
Ja, nu har jag bytt generatorn och allt fungerar igen...yes! Har inte kontrollerat vad det är för fel på den gamla generatorn, kanske ska undersöka detta någon gång, men nu hamnar den på "bra att ha" hyllan som steg 1 :) Något orolig motorgång till att börja med(bluddrande o misständningar upplevde jag det som), men efter en längre provkörning och ryckande i diverse kontakter så verkar det vara ok nu också. Bilen klarar väl inte av att stå stilla någon längre stund :) Visst, batteripolerna har ju varit bortkopplade mm så den behöver väl en provkörning inom "hela registret" för att hitta tillbaka.. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.