|
|
|
|---|---|
|
Hej! vilket diagnostiksystem är bra att köpa som privatperson och mekaniker. är det någon som kan rekommendera? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
För amatören är carsoft enkelt och bra och användarvänligt. För den mer erfarne är BMW/Inpa Edibas det bästa att använd, men krångligare och mera avancerat och inte lika användavänligt. Det är BMWs eget program avsett för PC och internbruk istället för BMW DIS som finns på verkstäderna. Dessa två kostar i princip inget alls i sina sk "fulversioner" Det finns även BMW DIS numera cirkulerande, men har inte testat det. Finns aven GT1 med interface men det kostar en hel del pengar. Sedan är ju inget diagnossystem bättre än den som tolkar och använder det. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
DIS/GT1 är ju utfasat sedan länge. Ett par år sedan sista uppdateringen till DIS+ kom. Det är ISIS (med perifera enheter isss (programmering), isid (diagnos) och imib (mät) som gäller nu (kom 2006). Fungerade uselt i början men har faktiskt börjat bli riktigt stabilt på senare tid. Tyvärr otroligt dyrt för verkstäderna. |
|
|
Lånar din tråd lite. Jag funderar på att skaffa den här. Någon som provat eller känner till om den fungerar bra? Vill helst kunna använda den utan dator. Eller vet nån ett annat bra handburet diagnosinstrument som är bra och kanske billigare? |
|
|
Glömde länken. Länk |
|
|
Jag är också nyfiken på vad som funkar för hobbymeken (läsa/radera felkoder samt nollställa serviceintervall m.m.). Carsoft tror jag t.ex. inte funkar med nyare bilar? ByggaNytt |
|
| BMW Scanner finns väl också? | |
| Beställde nyss en VCHECKER V401 BMW Diagnostic Tool från ebay, återkommer med resultat när den dyker upp. | |
| beskriv gärna era diagnostikverktyg. Själv så har jag en MaxiDiag och bmw scanner 1.3.6. maxidiagen funkar på de flesta märken i sverige och läser av motorrelaterade felkoder samt ABS, SRS och automatlåda. BMW scannern är bra faktiskt då man har tillgång till att ändra och resetta i flera system. Jag är nu lite sugen på BMW inpa och bmw scanner 1.4.0. | |
|
*bra att ha prg* BMW KSD 10.2011 BMW ISIS 07.2011 BMW ISSS v2.07 07.2011 BMW ISTA_D v2.21.1 07.2011 BMW E-sys 3.20 01.2012 BMW GT1,PROGMAN,DIS BMW SCANNER 1.4/2.0 BMW WDS v12 BMW TIS BMW EDIABAS/INPA 7.2.0/INPA 5.0.2 BMW ETK 1.2012 BMW SP-Daten V41 - 3 DVD Set - 12G |
|
|
För den som åker E39/E46 eller annan bil ej nyare än 2005-2007 nånstana skaffa TIS-rephandbok,servicemanual, momentdata, specar WDS-elshema inkl bra funktionsbeskrivnigar korslänkar, plintnummer etc. riktigt guld. ETK -reservdelskatalog, använd realoem.com eller bimmerforums online istället. INPA/EDIABAS - diagnosprogram för ett styrdon åt gången, inte alls svårt som många påstår. lätt att få upp felkoder i klartext och riktigt guld med livedata som dels gör att man kan lära känna normaltillstånd, beteende i olika situtoner för att sedan bedöma mer än bara läsa koder. Oerhöert smidigt och snabbt. DIS/GT1 - användarvänligt, men inte så rakt på sak, utmärkta diagnosrutiner/sysytemtest med förklaringar för att undvika byta saker i onödan Detta är vad jag hört. |
|
|
Vilken dator skall man ha till Inpa/Edibas? Kräver det en gammal häck med COM serie port? Eller är det bara för carsoft? |
|
| Det finns båda varianter på kabel, med serieport eller USB. Man kan också använda en USB-serieportsomvandlare men bara en "riktig" inte de för 3 dollar på ebay. | |
|
Vilken utrustning rekomenderas till en E61 tillverkad 2008? Jag vill kunna läsa/radera felkoder, allmän felsökning men även kunna programmera in eftermonterad utrustning. Det vore smidigt om den var handhållen men att det även gick att koppla in en bärbar dator till den. |
|
|
Ok jag har beställt en sådan här Länk USB kabel så får vi se Dumt nog saknar min E39 OBD uttag... |
|
|
V-CHECKER i länken ovan verkar väl sådär seriös om man skall vara ärlig. Dels står det ju tydligt att den är avsedd att läsa OBD-II data, dvs miljörelaterade system, samma check som bilprovningen gör osv. Helt OK i sig men många vill nog kunna köra fulldiagnos, det är alltid ett PC-anslutet system som gäller då om man skall få lite överblick. Den enorma listan med fantasieggande förkortningar som visas i länken är helt påhittad, inte mycket av denna har med OBD-II diagnos att göra. Sen nämns ju då även att man kan manipulera mätare med sakerna, seriöst och omtyckt... inte. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.