|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag är ny bmw-ägare och har stött på ett litet problem. När jag har kört en stund så rycker bilen till med jämna mellanrum, (endast vid acceleration) och bromsvarnings lampan blinkar till. Det händer dock inte när man väl är uppe i fart, eller kommer upp i lite varv. Det känns som att bakhjulen nyper åt. Jag har 2st fel meddelanden på skärmen vilka är: Bremsli. Elektrik Betriebsanleitg. Bromsljusen fungerar... Jag har kollat felkoder men fick upp 2 st på "oxygen sensor" vilket är lambdasonden(?) Tvivlar på att det är huvudfelet? Jag har inte kollat oljan i bakaxeln, verkar vara ett litet läckage men ska kollas så fort som möjligt. Någon som har/haft samma problem? Tack | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Angående det elektriska felet, så är det egentligen bara ett felmeddelande. Bremsli. Elektrik = Fel på elektroniken till bromsjusen Betriebsanleitg. = Var god se instruktionsboken för mer information Notera att systemet inte tycker att en lampa är sönder. Den tycker att strömförsörjningen till bromslysena är defekt. Gissningsvis något glapp någonstans. Kan ju alltid börja med att att hur säkring #1 och dess fäste ser ut. När du säger bromsvarningslampan, vilken tänker du på då? Länk Gissar på att det är symbolen som har ett utropstecken med en rund ring runt - korrekt? |
|
Ah, då förstår jag. Tack för det. Ja, det är den symbolen. |
|
Lampan med ett utropstecken med en rund ring varnar när det är låg nivå i bromsvätskebehållen. Så kolla först nivån där. Är den ok, så kan det vara glapp i givaren. Kanske i kontakten. Eller kanske längre in i systemet. Men börja med det enklaste :-) |
|
Okej fint. ;) tack för det. Och till de andra problemet. Vad kan det vara? Att den rycker? |
|
|
Jag har stött på flera stycken som har/haft liknande problem med sin 525 e34, detsamma gäller mig. Bilen börjar bluddra när det kommit upp i arbetstemp, reagera dåligt på gaspådrag osv. Orsaken verkar vara olika, trasig luftintagsbälg, defekt lmm, kassa bränslerör/bränslefilter/bränslepump, dåliga tändstift eller dålig tändspole. Jag har i stort sett bytt allt detta utom bränslerören som är riktigt kassa så jag hoppas det är det som är problemet! Du kan ju börja med att kolla luftintaget, filtret, eller om det är en spricka i nån slang. |
|
|
Rören är bytta. Men grejen är att den bluddrar inte. Han går bra, den rycker till ibland, som sagt så blinkar lampan till och det känns som att bakbromsen går i. Bakaxel, diffen eller någon abs enhet kanske har eller är påväg att rasa. :s |
|
| Jaha då förstod jag problemet fel. Har tyvärr ingen aning, men förhoppningsvis finns det någon som vet mer om problemet :) | |
|
Hjäälp! Någon som vet?! |
|
Skulle det börja bli fel med ABS styrningen kommer ABS lampan att tändas (orange lampa med texten ABS). Den upplevda "bromsverkan" beror troligtvis på en intermittent förlust av drivning från motorn. Blinkar "varningslampan för låg bromsvätskenivå" ALLTID till när motorn/bilen rycker till? Hur var nivån i bromsvätskebehållaren? Tändspolar kan uppvisa intermittenta fel, kan vara en sådan som spökar. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.