AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.671

Erfarenhet Ditec Karlskrona och/eller Karlshamn?

Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Ja rubriken säger allt! Jag funderar på att lämna in bilen till någon av dom för ditecbehandling men kan inte bestämma mig för vilken jag ska välja. det är ju ändå ett hantverk som ska utföras, även om dom båda två ha "ditecstämpeln".
Jag har sett ett antal jobb Jimmy gjort i Karlskrona och det har sett riktigt bra ut.

///Micke
Min cabrio Länk
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
jag hämtade ut min bil hos Ditec i Karlskrona idag och känslorna var väl blandade.
Lacken såg ju helt ok ut och hur "bra" det är visar väl sig först efter ett tag när man tvättat och utsatt bilen för lite skit så att säga.

Däremot var huven full av svarta prickar (märkte det först när jag kört därifrån) som iofs verkar gå att få bort till viss del om man gnuggar lite.

Sedan fyllde dom i stenskotten jag hade med lackstift och resultatet blev ju minst sagt kladdigt och fult. Man kanske inte borde förvänta sig mera men killen jag pratade med sa bara att jag skulle ta med ett lackstift så lägger dom på det och polerar efteråt så det blir fint. Då förväntar jag mig inte att dom bara kladdar dit lite färg så det ser värre ut än det gjorde innan.
Ett av stenskotten t.ex. har rivit upp färg så att originalfärgen står ut lite ifrån bilen, det har dom inte slipat bort utan bara lagt dit färg där det saknades. Så det ser minst sagt fult ut tyvärr :(

Sedan frågade jag om och om igen om avfettning vid varje tvätt och det rekommenderar dom. Men i papperna ifrån dom så står det att det sliter på lacken (och lackskyddet är ju utanför lacken till och med) så det ska man bara använda sparsamt och på begränsade områden. Det står att man ska köra med alkalisk avfettning istället, men han jag pratade med rekommenderade kallavfettning då "det är bättre".

Som en komisk parentes så står det i papperna att man inte ska använda diskmedel för att tvätta bilen. Det är ju rätt självklart tycker jag. Men på deras FAQ på hemsidan så står det "Ett vanligt bilschampo är utmärkt, annars går det lika bra med vanligt diskmedel."
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Agathorn, det låter som en riktig klåpare det där! Stenskotten kan man få snygga om man lägger mycket tunt med färg, våtslipar och sedan polerar.

Vad gäller avfettning vid tvätt så löser alkalisk avfettning resp. kallavfettning (i regel petroleumbaserad) olika typer av smuts. Kallavfettning behövs praktiskt taget inte under sommarhalvåret, däremot under vintern kan man ha det då och då för att få bort tjärfläckar och annan grövre smuts. Alkalisk avfettning däremot använder du med fördel året runt för att få bort vanlig trafiksmuts och insekter, dock naturligtvis svagare blandning sommartid.

/Masten
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Så även under vintern kan jag använda främst alkalisk avfettning, mao fungerar det bra för att ta bort salt också?
Jag reagerade också på det märkliga uttalandet att kallavfettning var "bättre".

Verkligen trist med lackstiftet att det blev så kladdigt och slarvigt. Ser snarare ut som att någon droppat färg bara. Vid nästa, eventuella, Ditecbehandling blir det nog att prova Ditec i annan stad och då lämna lackstiftet hemma.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Alkalisk avfettning löser det mesta som du vill bli av med! Jag rekommenderar att du köper HD Grön, en alkalisk avfettning i koncentrat. En 5-litersdunk kostar 195 kr hos t.ex. Bollnäs Bilvård. Sommartid kan du späda det 1:40-1:50, vintertid 1:10-1:20.

/Masten
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Okej tack för tipset! Ingen som vet var man kan hitta HD Grön i "vanlig" butik?
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Åk tillbaka och be de göra om det du inte är nöjd med, har man betalat ett antal tusenlappar förväntar man väl sig en viss nivå på utfört arbete.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Jo det var lite så jag också tänkte Jonas. Jag har varit i kontakt med dom men responsen på "stenskottsreparationerna" var: "Det är alltid svårt att få det helt 100 när det gäller stenskott, vissa färger syns mer än andra tyvärr.". Jag har Alpinvit.
Det var ju dock inte färgen jag reagerade på utan att dom mest pluttat på ett rätt tjockt lager med färg bara. Så jag känner att jag inte fick någon respons där helt enkelt, eller vilja att göra om arbetet och få en nöjd kund som kommer tillbaka.
Har en vit bil som Ditec behandlades för ett år sedan när den var ny, kanske dags att se över den igen.
Vilken är bäst att lämna den till i Karlshamn/Karlskrona, Ditec eller nån annan?
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Ditec ville ha in bilen igen så dom fick gå över den igår igen. Denna gången tog dom även under kjolpaketet som jag upplyste dom om att dom "missat". Dom svarta prickarna på huven togs också bort så vitt jag kan se. Stenskotten var ju inte så mycket att göra något ytterligare åt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.