|
|
|
|---|---|
|
Jag älskar min BMW för massor av postiva egenskaper, bl a körglädje, komfort och den solida känslan. MEN jag är ändå förvånad över att vi 5-serie ägare är de mest nöjda ägarna av alla. Den elektroniska och mekaniska hållbarheten ligger ju inte direkt i topp, kanske snarare lite under mittfältet. Beror det här på att andra bilmärken har ännu sämre hållbarhet...mja, inte Lexus med fler i alla fall. Jag har en teori som inte är okontroversiell...Vi BMW-ägare är lite för emotionella och fåfänga för att erkänna att vårt köp inte var det absolut bästa på marknaden. Vi är jättenöjda utåt, men i smyg småmuttrar vi lite åt skenande verkstadskostnader och knyter näven i fickan. Någon som vågar hålla med? *ler* | |
|
Jag håller definitvt inte med. Annan teori: Vi BMWägare ställer i högre grad än andra ägare krav på toppfunktion hos våra bilar, som i övrigt är mycket välbyggda. Därför blir småsaker som andra förare inte ens lägger märke till eller bryr sig om till stora topics, bla här. Jag erkänner att mitt köp var det bästa möjliga på marknaden då ingen annan bil kan ge mig den komforten och responsen på 50000km/ år som jag kör. Bilar går sönder om man inte köper dom nya. Köper man begagnat som du och jag får man faktiskt räkna med att andrahandsvärdestappet(långt ord) är betydligt mindre än ny men vill man hålla bilen i toppskick får man lägga ett par kronor på reparationskontot. Var och en är dock olika:) Asken |
|
| Hej! Jo lite så är det nog kanske... Men BMW har ju faktiskt billiga reservdelar numera tycker jag, iaf till äldre modeller. Väldigt många delar är faktiskt billigare än till tex Volvo. Men anledningen till att saker och ting går sönder ganska ofta är att BMW-ägarna kör ganska hårt och långt. Dessutom slarvar svenskarna ganska mycket med service, vilket är väldigt viktigt hos dessa känsliga bilar. | |
|
Jag måste säga trots att jag inte har en E39 så det som Asken säger tror jag stämmer väldigt bra. BMW-ägare ställer nog högre krav och det ÄR välbyggda bilar liksom (ingen halshuggning) Mercedes. Åtminstone min farsas C200 Kompressor -01 som jag tycker är en trevlig bil då köregenskaperna har blivit betydligt bättre än föregående C-klass. Mindre viktigt när man kör BMW men ändå...... BMW CS 3909/530iA+chip(BSR) Länk |
|
|
MDcruiser: Jag håller med dig helt. Men det är helt fel att jämföra en Opel-ägares omdöme och förväntningar på sin bil med en BMW-ägare. Skilda världar. Tittar man till driftsäkerhet och kvalitet på prylarna är det ingen som slå Toyoyta/Mazda mfl på fingrarna. Deras prylar fungerar, även om det är lite plastigt och trist. De flesta japanare rullar utan minsta problem de första 6-7 årena. Nu kommer säkert en del att hävda att de minsann känner folk som haft problem med en Toyota men ser man till SBP:s statistik så tystnar de flesta. Visst rostar japanarna men även det börjar de få bukt med. Har för mig att jag läst om ngn höjdare på BMW eller Mercedes som uttalade sig om japanerna och med avundsjuka i rösten talade om deras höga kvalitet på komponenterna. Men jag kan även ha drömt. ;) |
|
|
Håller med Asken, har kört mkt nya "fina" bilar i %seriens storlek å jag är fantastiskt nöjd med min E39. Folk som åker med brukar bli förvånade när jag upplyser om bilens ålder, en 96:a, bilen är ju faktiskt 6 år gammal men ändå så r komforten, ljudnivån & köregenskaperna bättre än på de flesta konkurenterna som är splitt nya ! Så vi blir nog lite petiga ibland, det är lätt hänt när man är bortskämd. Själv retade jag mig lite på det ökade bullret när jag satte på mina 265/35-18 däck tills jag fick lift av en kollega i hans nya S80... Den lät mkt mer med orginal däcken på å sen har vi ju det där med körglädjen.... Jag älskar att köra !!! När du älskar att köra !!! |
|
|
Skulle varit intressant att se hur dom utformat enkäten för denna undersökning. Läste lite om det i Vi Bilägare och det handlar ju om nybilsägare, dvs dom som köpte en ny bil under det senaste året... inte dom som haft bilen i 5år eller köpt en begagnad. BMW 5-serien var mest nöjda, Saab 9-5 på andra plats och Volvo S80 på 23de plats! Dock läste jag senare att i USA var läget annorlunda där Volvo-ägare var mkt nöjda(alla i USA verkar ha en övertro på Volvos säkerhet, hehe). Min pappa köpte en ny s80 för 2år sen och redan efter ngn månad var det diverse fel på den(bla slitna hjullager). Nu efter 2år(~4000mil) var det 3st bustningar i upphängningen som var helt utslitna! och ett par andra mellanstora saker som behövdes bytas ut. Jag hade iaf inte varit så nöjd som Volvo-ägare efter 270 000kr om detta hade hänt. En kompis föräldrar köpte en ny Volvo V40 för ngt år sen där det var så stora problem med bilen att dom ville häva köpet(men det fick dom inte). När jag skulle köpa min BMW kollade jag på lite fakta från bilprovningen. Det visade sig att BMW 5-serie låg bra till jmf med resten av bilarna i samma klass. Jag frågade även killen som besiktigade min bil om problem med 5-serien. Han sa att det var i princip en sak som var återkommande på 5-serien och det var att handbromsen kunde få underkänt och att man skulle försöka använda den så ofta man kunde. (Han sa iofs att importerade bilar kunde drabbas av alla möjliga fel) Om en BMW är en sämre bil än t.ex. en Volvo efter +15 000 mil, eller efter 5år, vet jag inte men som sagt handlar detta om bilar som är splitter nya och hur ägarna uppfattar sitt köp. Hur man uppfattar sitt köp är ju helt subjektivt. För mig handlar det inte bara om hur bilen ser ut på pappret, dvs om den är billigast att äga, köpa, bensinförbrukning, servicekostnad osv. Det handlar mer om hur jag upplever den... och än så länge är jag SUPERNÖJD, även om den inte är splitter ny. Tvivlar starkt på att jag skulle varit lika nöjd med en Skoda/Volvo/Opel/Ford/VW/Div riskokare, hur fin och bra den än hade varit. PS. Tvivlar på att det blir fler Volvo efter farsan testade min BMW igår ;) |
|
|
Fasrsan har då sagt, aldrig mer Volvo..(S80). Han har varit in på verkstad mer än med ngn annan bil han ägt. Bilen en -00 har dom bytt stötdämpare, krängningshämmare fram, SKRUVAT FAST BAKVAGNEN. Så han överväger att köpa BMW efter att ha kört min bil..Även fast den e så gammal BMWCS Nr: 4798 |
|
T_J |
Tycker inte det är så konstigt att BMW 5:serie ägare är dom "nöjdaste" bilägarna vid köp av ny bil. FRISERVICE heter det, men vad händer efter 3 år? Jag tvivlar starkt på att 5:seriens ägare då är nöjdast, tycker att just E39`an har väldigt mkt fel och brister som visar sig när den blir några år. Jag tycker MDCruiser är på rätt spår, prestige är vad det handlar om. |
|
OK...att vi BMW ägare är lite fåfängda är kanske troligt. Hur som helst så kan jag inte påstå att BMW verkar hålla dålig kvalitet. Har nu haft min gamla 520 -93 i 1,5 år, kört ca: 4500 mil och får nog säga att jag är väldigt nöjd. Den har rullat sammanlagt 21000 (bensinsnåla) mil och inte åsamkat mej några större besvär. Förutom alla servisar har jag bytat silentblock, hanbromsbackar och alla fyra p-ändor i framvagnen. Detta är ju faktiskt rena förslitningsdetaljer och kommer förr eller senare på alla bilar. Så kontentan av det hela är att BMW håller en väldigt hög kvalite´ på sina bilar. Nu säger kanske en del olyckskorpar att jag haft tur. Men jag har pratat med en del andra BMW ägare och dom säger ungefär samma sak; Inte särskilt mycket fel på bilen. Så jag vågar nog påstå att BMW trots allt är en mycket bra bil. Att man sedan får körglädje och enorm komfort är ren bonus. //Stefan. |
|
|
Jag kör själv en bil modell äldre, och det verkar som om jag inte kommer upp till 90-talet än på ett bra tag mest beroende på sviktande ekonomi... Att bedöma hur nöjda nybilsägare är tycker jag inte är så relevant, kolla istället på de som kör bilar som är 10+ år. Med risk för att bli halshuggen tycker jag faktiskt att min gamla Volvo 745 -88 var i bättre skick än BMW:n, men BMW:n är satans så mycket roligare att köra! På frågan från mina föräldrar (som inte haft en bil mer än 4 år och alltid nya bilar, dock aldrig BMW) om varför jag bytte var svaret enkelt: Jag blir lycklig av att köra min 518! Kan man nu jämföra dessa bilar? nja..dom kostade lika mycket (10'), men Volvon hade gått mer än det dubbla... Volvons reparationskostnader inkl slitdelar landade på ca 3000kr för 4000 mil... BMW:n är nu uppe i 1500 på bara 600 mil...bådar illa. Skulle jag vilja ha en sossekontainer istället för pärlan...ALDRIG! Nöjd? Jo, det är jag! #232 i E28 registret Länk Länk |
|
|
Har nyligen bytt upp mig till en E-39 från att senast haft en Peugeot 406 coupé -98. Kvalitetskänslan är klart bättre på min BMW. Pga M-chassi, tror jag, är framförallt väghållningen mycket bättre och bilen känns inte alls stötigare för det. Automatlådan är mycket mycket bättre framförallt så ställer den in sig efter ens körning mycket fortare vilket var 406áns problem, vilket märktes genom ryckigare och senare växlingar ett bra tag efter det att man "buskört". Har precis bytt fläktmotstånd vilket jag tyckte var konstgt efter bara 4500mil. 406'an hade bara lite glödlamps byten under mina 5000mil som ägare. Trots att 406'an har Brembobromsar så tycker jag att BMW har lyckats betydligt bättre, trots allt är det en tyngre bil och när man behöver stanna så gör den det med besked om bromssträckan är bättre eller inte kan jag inte säga. Har precis kommit hem från semester i Frankrike så den har även blivit testad på Autobahn. Toppfarten vann 406'an överlägset då den gjorde 255 på mätaren medan min BMW gör lite över 240 och då vet jag att den visar 5km för mycket redan vid 160. Stolarna i BMW går inte jämföra riktigt med Peugeotens då de är av olika typ samt lite av en smaksak tror jag. BMW hårda och fasta, Peugeoten mjuka och omslutande. Soppeförbrukningen är dock betydligt lägre en Peugeoten som hade lika mycket effekt fast på större motor och inte helt ovanligtvis drog mellan 1,4-1,5 liter milen, Bmw har max dragit 1,3 även vid hård körning. 1,2 nu när vi avvecklade 160mil på knappt 11 timmar. Lite smågrejor som iriterar mig på BMW är gnissel från dörrklädseln(???) när det är under 30 grader i bilen samt ett konstigt visslande ljud från vindrutans överdel vid farter över 230 (kanske inget man ska gnälla över men ändå). Anledningen till att jag jämför med min gamla 406'a är att de andra bilar jag ägt varit japsar som absolut inte kommit i närheten av denna kvalité. Och en fullutrustad 406 coupe är nog den dyraste bil som peugeot säljer. Om ni tröttnat på BWM så rekomenderas denna starkt! Dock segrar min nya BMW. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.