AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.037

LCM reparation bmw e39

Ma
87
MartinN
iX Xdrive40
218D GT
135i cab -08
F800GS -13
Hejsan. Jag har haft problem med att diodlampor (dimljus, skyltbelysning osv) flimrat.

Samt att när jag tänder mina xenon lampor så lyser dem ca 2min, sen slocknar vänster lampa. (höger fortsätter lysa) Kan tända den igen, men denna gång lyser den lite kortare. men ca 2 min om bilen stått.

När jag tog ur LCMen upptäckte jag fukt. antagligen därför den tagit skada. (Någon som har tips på vart det kan ha läckt in någonstans?)

Här är en översikt på Kretskortet och vart det finns synliga skador.
Länk

Röd ring:
Jag har använt elrengöring och tandborste. Det ser bra ut för det. Kan jag förstärka lödningen med en utanpåliggande koppartråd eller hur bör jag gå tillväga?
Länk

Blå ring:
En liten grej röd pil, som från början såg ut som blå pil.
Någon idee vad den kan bytas mot?
Länk

Övrigt misstänker jag inte att jag kan mäta så mycket mer då jag enbart har tillgång till multimeter?
Kan väll vara värt en chansning att fixa dessa 2 fel och hoppas resten är helt?

Ytterst tacksam för all hjälp jag kan få.
Ma
87
MartinN
iX Xdrive40
218D GT
135i cab -08
F800GS -13
Blå ring bilden blev fel:

Länk
Röd ring: du kan förstärka genom att lägga ett lager lod över hela kopparbanan, se till och använda mycket fluss för att få lodet att fästa på den tämligen nafrätta ytan.

Blå ring, troligtvis en kondensator som gått sönder. Kan du ta reda på rätta värdet så är den lätt att byta. Kan du se någon märkning på den som avslöjar kapacitansen?

Med lite tur räcker det med att fixa ovanstående men det kan finnas fler fel som inte går att "se". Då måste du nog ha ett schema samt mer än en multimeter för att felsöka....

Ma
87
MartinN
iX Xdrive40
218D GT
135i cab -08
F800GS -13
Får göra ett försök. Det står ingenting vad jag kan se på kondensatorn, Men det finns massvis med likadana utspridda över kretskortet så kanske kan kapacitans någon av dessa? de ser ju likadana ut?
Kapacitansen kan vara olika trots fysikt lika format, men du kan ju alltid chansa och köpa en med samma kapacitans som en som"ser" lika ut som redan är monterad på kretskortet. Säkrast vore förståss att mäta upp kondensatorn på en fungerande ECU.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Kapacitansen är troligtvis en enkel avkoppling och storleken ser ut att vara 0805. Montera dig en keramisk variant på 10nF så blir det nog bra.

Om du inte har avbrott på ledningarna som såg lite mörka ut eller att det låg salt /vatten mellan ledningarna på kortet så tror jag tyvärr inte att du löst själva grundfelet.

Du kan lämna kortet till en "tv-reparatör" som kan hjälpa till att gå igenom och se om där finns ytterligare dåliga lödningar eller skadade komponeter.
Dom är vana att tilla på liknande kretskort.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.