|
|
|
|---|---|
|
M3 E36 3.2 -97 Nyinställd framvagn (var redan rak) Nya fälgar och däck, som är balanserade Fräscha bussningar i framvagnen, jag kan inte se eller känna glapp någonstans. Nybesiktigad u.a. Vibrationer från ca 50km/h och uppåt, allra värst efter start (kall motor/däck) Ratten skakar i sidled. Det är rejält i början men avtar när jag kört en stund. Fälgarna är CSL-kopior som är köpta för BMW. Det känns som om de centrerar bra, använder ej centrumringar. Har plockat av och på framhjulen många gånger, har även testat att switcha höger<->vänster tillfälligt. Däck: Falken F452 215/45-18 fram men borde varit 225/45-18 för att matcha fälgen bättre. 215 valdes för att få samma omkrets som bakdäcken 245/35-18 som valdes 245 för att inte ta i skärmkanten. Däcktryck: 3.0 Original dämpare/fjädrar som gått 11000 mil. Tacksam för tips och gissningar. Jag har letat på forumet och inser att vanligast är bakre länkarmsbussning eller centrumringar. | |
|
Om det uppstod vidd däckbyte gissar jag på två saker: 1: Däcken är orunda. Höj upp, ställ en referens mot slitbanan och snurra och se hur mycket det kastar. 2: De nya fälgarna täcker en rostig/skitig del av bromsskivorna. Borsta skrapa. |
|
|
Tack för bra tips! 1. Jag kan se att de är lite orunda, men alla däck har väl lite problem, eller? Detta borde ge ett guppande beteende, min skakar i sidled. Eller har jag fel? 2. Hittar inget märke på skivorna, däremot tar vänster kloss i lite lite halva varvet som hjulet snurrar. Dock drar bilen rejält åt höger. Har lyft upp igen och kollat alla stag men hittar inga glapp. Har även kollat så att fälgarna centrerar bra. Däcken är köpta i England och han hävdar att de alltid funkar bra så där har jag inget att hämta. Är inte så sugen på att köpa helt nya men jag borde kunna låna två kompletta hjul för att jämföra. Hade vibrationer med de gamla fälgarna men de var skadade o stötta så jag tänkte inte så mycket på detaljerna eftersom det skulle lösa sig med nya hjul trodde jag. |
|
|
Om du inte har rätt mått på centrumhålen, dvs om du får plats med centreringsringar, så är det ju nästan garanterat det som är problemet. Bara att köpa på nån däckfirma, kostar några tior. Det kan vara väldigt svårt att få på fälgarna rätt annars. Är det inte det så är det förmodligen balanseringen som inte blev bra. Gå tillbaks till firman som monterade däcken och be dem göra om balanseringen, ska inte kosta nånting. |
|
|
Om klossarna tar i något - delar av varvet - så är kanske grundproblemet skeva skivor. Sedan kan väl alla däck vara lite orunda när bilen stått precis och det kan ta några kilometer vad jag läst innan de rundar till sig. Annars skulle jag ta hjulen till modern däckfirma och kolla balanseringen igen. En del mindre firmor har enklare utrustning där bara vikten balanseras - inte maskiner som rullar i realtid och kollar kast hit och dit. Vad jag fattar köpte du färdiga hjul från däckfirman - eller? |
|
|
Har nu testat med andra hjul fram utan förbättring. Nästa steg är powerflex-bussningar bak på de främre bärarmarna. Även om det inte skulle hjälpa så blir det go styrrespons. Återkommer med resultat. Ja, jag köpte färdiga hjul från däckfirma i England. |
|
|
Case closed! Nya bussningar gjorde susen. Jag bytte bakre bussningarna till främre länkarmarna, till powerflex och nu är det lugnt o fint igen. Tendenser finns i 120km/h men inte ens i närheten av hur det var tidigare. De gamla bussningarna såg bra ut och kändes stabila men tydligen var det inte tillräckligt. Kanske är hjulen lite orunda, asfalten är ganska dålig där jag bor och det drar igång vibrationerna men nu dämpas det ut effektivt tack vare tighta powerflex. Dessutom har jag fått grym styrrespons på köpet! Inte alls lika understyrt längre, jag kan verkligen rekommendera! Jobbet går på knappt en timme och det räcker med en rejält garagedomkraft, MEN du behöver en bra press för att pressa ur det gamla gummit om du har otur. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.