AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.054

320d e46 - färddatorn har börjat räkna annorlunda

08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Hej!

Till en början ska sägas att jag läst de andra trådarna som behandlar ämnet men inte funnit något svar på min fråga.

Har haft bilen i något år och färddatorn har räknat medelförbrukning och medelhastighet precis som jag velat. Men för några dagar sedan började färddatorn att räkna även när bilen är stillastående/står på tomgång.

1. Medelförbrukningen går upp i höjden och om man nollar mätaren och sedan stannar bilen slutar det med att den visar 3,95 L/100 km. OBS, detta handlar om den digitala informationen, inte mätarnålen.

2. Medelhastigheten går mot noll när man stannat, från säg 70 km/h till 69 till 68 osv...

Bilen har INTE räknat på detta viset tidigare och jag vet inte varför den gör så nu. Tidigare har den inte räknat med information under säg 5 km/h.

Kanske har jag utan att veta det ändrat i någon inställning? Vet att jag tryckte på fel knapp i instrumenthuset när jag skulle nolla trippmätaren häromdagen. Kan det ha med saken att göra?

Autopower, ge mig allt ni har.
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
39,5 inte 3,95!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Är du säker på att det inte varit så här förut? Låter som att den fungerar exakt som den ska. Du kanske aldrig har nollat den stillastående och dörmed aldrig märkt att det går åt bränsle när du står på tomgång och att snitthastigheten sjunker när du står still? Båda konstateranden är dock helt i linje med verkligheten. :)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Färddatorn ska givetvis räkna när bilen står på tomgång annars så får du ju inte korrekt medelförbrukning och medelhastighet. 39,5 är det högsta värde som visas även om det i datorn räknar ännu högre. Nollar man och sedan bara kör några meter och stannar så tickar det på ganska snabbt till 39,5. Detsamma för hastigheten, har du bara kört en kort tid sedan du nollade färddatorn så skjunker medelhastigheten ganska snabbt om du stannar.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.