|
|
|
|---|---|
|
Hej Tänkte kolla om någon har bra tips på vart man kan plocka 12v typ i området av instrumenteringen på e36. Vill att det ska bryta när tändningen slås av, så tankarna gick till samma kablar som går till radion. Andra idéer och tips mottages gärna. | |
|
Ja radion är väl bra, då vet du ju oxå villken säkring det går på, ist få att hitta nån sladd som man inte vet vad den är till. Men är det mycket ström du behöver får du köra ett relä imellan. Annars finns det vid tändingslåset, har bilen larm sitter det nog redan strömtjuvar på kablarna där. |
|
|
Tack för svar. Bilen har ett originallarm, så det är nog inte kopplat där. Mycket och mycket.. Jag ska koppla ett par extra mätare med upplyst mätartavla. Vet ej hur mycket dessa tar. Hur mycket mer kan man gissningsvis plocka via radion? Har tyvärr väldigt dålig koll på el, men vag gör reläet? Kommer jag behöva säkra upp radion? Spontant känns det inte så "snyggt" att ta det via radion. Borde finnas något ännu bättre ställe. Eller? |
|
|
Den grova ljusgröne kabeln vid tänningslåset och under ratt stången är +12v när tändningen är på! |
|
|
Mätare drar ingen ström att tala om, så där behövs inget relä. Vid radion finns ju oxå ström när belysningen är på, om man inte behöver dom tända dagtid. |
|
|
Totten och Isåkare stort tack. Får se vart det blir, men nu har jag två bra ställen att välja på. Isåkare: Nej dom behöver inte vara tända dagtid. Dock vet jag inte om dom ev behöver ström för att fungera. Hur menar du att det finns ström vid radion när ljuset är på? Det är väl konstant ström vid radion oavsett om den eller lyset är på..? Ses på rejsa ;) |
|
|
Dom flesta radioapparater har en separat sladd för radions belysning, och motsvarande brukar finnas i bilens kablage, men vanligast är att man kopplar radions kabel ihop med tändningsström. Och på våra svenska bilar med halvljusautomatik lyser ju radion oftast iaf, men på vissa bilar är det inte ström i den kabeln förens man vrider på ljusreglaget. På min ena bil tex lyser radions knappar även fast den är avstängd, då belysningskabeln är kopplad på tändningsströmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.