|
|
|
|---|---|
|
Har en E61 med Sportautomat och på denna finns det ju även en sportknapp framför växelväljaren så min fråga är om någon har full koll på vad som är skillnaden mellan att t ex köra i D med sportknappen intryckt jämfört med att köra i S utan sportknapp intryckt? I båda fallen så ligger bilen generellt på lägre växel än vanlig D, den växlar inte upp till 6:an och växlingarna sker snabbare. Det står inte så mycket i instruktionsboken om detta men det som står är att sportknappen ska ge snabbare gasrespons, styrningen upplevs som tyngre och att växlingarna sker snabbare. Styrningen märker jag ingen skillnad på men de övriga stämmer nog men jag tycker dock det är likadan när jag lägger i S-läget utan att knappen är intryckt. På min fd M5 E39 fanns ju också en sportknapp som gav ökad gasrespons samt tyngre styrning och där var skillnaden betydligt mer märkbar. Tacksam för andras erfarenheter... ___ //Ulf | |
|
Låter ovanstående fråga få lite nytt liv och hoppas någon har info eller erfarenheter att dela med sig av... ___ //Ulf |
|
|
Jag har sportautomat på min. Det som skiljer är väl som du säger; snabba växlingar, fastare styrning och bättre gasrespons. På bilar med mer utrustning kan säkert mera ändras. Dynamic Drive t.ex. Skilnaden i ratten tycker jag är rätt stor. Ang. växellådan har jag läst att den i sportläget växlar utan att frikoppla lock-up. Har inte fått bekräftat det, dock. Min växlar ganska märkbart oavsett läge. Det gör mig fundersam, då du i en anan tråd skriver att din växlar silkeslent. Min e34 är mjukare, faktiskt. |
|
|
arken: skillnaden i ratten har jag svårt att känna. Har du aktiv styrning på din? Det jag skrev i den andra tråden om silkeslent var kanske lite överdrivet...det var mer känlan fråna att den tidigare haft ett märkbart ryck mellan 2-3 och nu kändes inget alls. Rent generellt så går inte sportautomaten lika mjukt som t ex mina fd E39:or och det beror väl på att det inte sliras på samma sätt i äldre automater. Det positiva är ju bättre prestanda och förbrukning. ___ //Ulf |
|
|
.... eftersom lådan i "normalläge" är så bra, så använder jag nästan aldrig Sport-läget... Däremot uppskattar jag paddlarna eftersom lådan är en tendens att vilja dra lite väl mycket på låga varv utan att växla ned, och det gör bilen lite onödigt seg när man ex byter mellan två motorvägar och skall upp i 12... öh, 110 km/h igen. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Kör inte heller så mycket i Sportläget, främst eftersom den inte växlar upp på högsta växeln trots jämn motorvägsfart. Kör ibland i manuellt läge för där kan man ligga på högsta växeln och snabbt klicka ner två steg för att få lite bättre acceleration i t ex det läge som Narvselius beskriver och sedan klicka upp på 6:an igen. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.