|
Sida 7 av 10
|
|
|---|---|
|
Esadh: Jag tog dig för "privatpolis" tidigare men du har bestämt hävdat att så inte är fallet, då får jag ta tillbaka den delen (även fall du uppvisar vissa tecken :)). Jag bad dig förklara varför respekt (personlig värdering) passar in men känslor är bannlyst (vilket är en omöjlighet), du valde att inte göra det. Ja, vi får alla tycka olika och diskussioner är alltid intressanta! Vi får nog tillfälle att ta upp debatten någon mer gång i framtiden. :) |
|
|
Sani: Citerar vad du skriver: 'Om du befinner dig i vänsterfilen och helt plötsligt har en ilsket blinkande 997TT bakom dig, får du helt enkelt svälja din stolthet (och ditt avund..), och inse att du antingen missat att läsa av backspegeln; eller i bedömningen av din omkörningshastighet alt. filval!' Mitt svar: Alla situationer är inte svarta eller vita. Det är inte alltid det är trafiksäkert att avbryta en omkörning hur som helst. Om jag är mitt i en omkörning i ca 130km/h men en 997TT dyker upp i 220 km/h bakom så får han gott vänta tills jag är klar och det är jag säker på att han skulle göra också. Men visst trycker jag sannolikt lite extra hårt på gasen. |
|
|
Här var det intressanta diskussioner.. Om man får bryta in så tycker jag det är rätt tveksamma argumenteringar från många, både i just denna tråd och i andra liknande. Fort måste man köra, och gärna för fort, sett till den skyltade hastigheten på platsen. Så är det bara och ve den som vågar/råkar bry sig och tycka något nåt om detta. Ett par frågor man måste ställa är ju varför alla har så bråttom, alla stressar, småspringer på gatan och i tunnelbanor, på flygplatser och liknande ställen. Mycket mera nu än för t.ex 20 år sedan, varför snälla ni? Mycket av det som diskuterats i tråden skapar ju bara irritation vilket är en allvarlig källa till olyckor. Varför öht påtvinga andra sin machostil genom att aktivt köra för fort mest hela tiden, eller ännu mera macho, genom att köra om på fel sida eller annat som verkligen sticker ut? Är alla alltid och konstant sent ute eller vad? En annan källa till olyckor, som är vanligare än man tror, är trötthet bakom ratten, och att då käckt argumentera att får man bara öka hastigheten lite så försvinner denna risk. Rätt åtgärd är så klart att stanna och rasta lite, eller när så behövs, stanna och sova, fast detta är det ju inget macho att erkänna.. Argumentet "får jag bara köra 20km fortare så piggnar man till, sinnen for jobba osv" är som redan påpekats intressant. Då går det så klart lika bra att öka från t.ex 80 till 100 på t.ex en 2-1 väg där det redan är 100km skyltat osv. Eller? Självklart är det så att man hela tiden vill ligga en bit över den gällande hastighetsgränsen, alltid.. men argumenten för detta blir verkligen patetiska ibland. Samtidigt skall alla andra skita fullständigt i detta, annars är man en hobbypolis, jag ligger väl i farozonen redan... Men läs vidare. Några vanliga argument som alltid tål att diskuteras är t.ex: Det är bara jag själv det drabbar när jag utsätter mig för fara och risk genom att t.ex trycka fullt när jag är ensam (eller nästan iaf...), så här skall ingen komma och skriva mig på näsan om att hålla hastigheten.. Helt fel, när du efter att haft lite otur och blivit utsågad ur bilvraket är det alla vi övriga som får stå för fiolerna när du kanske ligger som ett vårdkolli under flera år, samtidigt som andra behövande får stå i kö för vård.. Jag måste köra fort för att jag är lite sen och jag tjänar ju bra med tid på att köra om och tränga mig före under min timme in till jobbet osv.. Det är inte många som inte innerst inne vet att detta argument är helt fel. Även om man kan tjäna in kanske bortåt en hel minut (då får man f-an i mig ligga i) under en eller ett par mil utanför stan, så kan lätt lite otur i ett par ljusreglerade korsningar vända detta till minussiffror i stället innan man är framme. Ingen kan motsäga detta faktum.. Det är ju ofarligt att köra för fort, rejält över, på motorväg. Det är ju självklart, annars hade man ju trafikövervakat mycket mera där, det säger ju sig självt.. Den stämmer att det är en säkrare vägtyp än mindre vägar, och i synnerhet där man kan få möte. Men den stora anledningen till att sherifferna sällan eller aldrig aktivt övervakar är mera för att det är riskfullt, opraktiskt och svårt att plocka in bilister i motorvägstrafiken. Två fel blir ju aldrig ett rätt som bekant, och erfarenheten visar tydligt att en upphetsad bilist som ertappas med en rejäl fortkörning på motorväg, är mycket riskabel för sig själv och omgivningen att få stopp på på ett säkert vis. Googla, YouTuba osv, det finns hur många exempel som helst.. men sluta tro att motorvägar per automatik är bra platser att kör (för) fort på. Man måste alltid hålla skyltad hastighet, det är ju därför skyltarna står där, fatta detta för f:n.. Det finns faktiskt väldigt många som hävdar detta med fullt allvar. Reglerna är väldigt enkelt skrivna, skyltad hastighet är max, det går alldeles utmärkt att hålla lägre, givetvis med noga uppsikt bakåt. Faktum är att det finns massor med tillfällen då det är ytterst lämpligt att hålla en bra bit under skyltad hastighet. Vid mörker, dimma, halka, i kurvor, öht när man inte kan överblicka så lång sträcka framåt som behövs, av någon anledning. Av ännu ej utforskad anledning så kan alltid den som hinner ikapp bakifrån göra denna bedömning och överblick mycket säkrare och bättre, inte minst när man läser bakåt i denna tråden, här har forskarna lite att jobba på. Det är nåt speciellt över fortkörning för många. Även jag har svårt att hålla skyltad hastighet men jag kämpar hårt för att klara det åtminstone på 30-50-70 sträckor och inne i samhällen. Men kolla gärna runt i detta och många liknande forum som inbegriper fordon av alla slag. När det skapas jättelånga trådar som "Vad är det snabbaste ni kört" och liknande, då måste man börja fundera lite. FP |
|
|
Eftersom det var så bra skrivet av mig tidigare i tråden kopierar jag det. :) "...det står var och en fritt att bryta mot trafikregler och lagar (både åt ena och andra hållet). Konsekvenserna får man naturligtvis ta, men valet är fritt." Varför ska det tjafsas så om allting? Vissa gör si och andra gör så liksom... |
|
| Precis! Lite mer Moraträsk i trafiken. Kan man inte köra runt det, kör över det ;) | |
| Den enda regeln jag har när jag ska köra lite inspirerat är att slå av så fort jag kommer ifatt en bil för allas säkerhet. Speciellt med tanke på att dagens bilister gör allt annat än att koncentrera sig på just bilkörning, det pratas i mobil och skrivs sms och surfas i mobilen medans bilen vinglar. Passar på att köra fort när det är noll trafik ute. | |
|
folke: Om vi nu håller oss till här på Autopower och motorvägskörning så tror fortkörning väldigt sällan har att göra med behov att visa sig macho. En hel del som har BMW gillar att köra bil och väljer märket för prestandan och körglädjen. Jag säger inte att det är rätt att köra för fort men man gör det för att det är kul, inte för att hävda sig eller visa sig matcho. Sedan tycker jag det är kraftig skillnad på att på motorvägen köra ca 10-30 km / h för fort jämfört med brutalt mycket för fort. Självklart vore det optimalt om man hade två bilar, en för bana och en för trist transportåkande. Personligen kör jag lugnt i stadstrafik. Känner mig inte bekväm att köra aggresivt i stan men ideliga filbyten, här kan man verkligen prata om stressade förare, jösses! På mitt andra hem, E4an söderut från Stockholm med start efter Södertälje ungefär är det en helt annan sak, jag har svårt att hålla mig och inte blev det lättare med ett riktigt Autobahn lok som upplevs ligga på tomgång i laglig fart. Man får dock se upp i Nyköping där det verkar vara en trafikpolis per kilometer, blivit stoppad två ggr senaste fem åren på exakt samma plats. Gissa om jag kände mig som en dålig farsa när min då 7 åriga dotter dramatiskt berättade om polisen, blåljus och annat för läraren i skolan. ;-) Sedan dess har det faktiskt gått bättre. |
|
|
Förstod inte riktigt mats_epost.. körde du för fort med... äsch, vi hoppar det! ;-) OT: 10-30 för fort på E4:an är inget jag höjer på ögonbrynen åt, om det sker när det inte är annan trafik inblandad. Jag räknar kallt med felvisningen på mätaren också :-) |
|
| Profossen: Tack ;-) | |
|
Puh. Då ska vi se: Narvselius; respekt är ett luddigt begrepp, om du frågar mig. Alla läser in olika betydelser för den - vissa anser att den även inbegriper en acceptans. Jag respekterar att du har åsikter, och jag respekterar ditt sätt att framföra dom, men jag kan aldrig skriva under på att jag respekterar de som spärrar trafiken för mig och andra. Om du då är av den åsikten att dylikt beteende är OK, kan jag tyvärr inte respektera det - i den bemärkelsen jag använder ordet iaf. Sedan det där med "objekt som närmar sig med högre hastighet" - det var faktiskt skriver med glimten i ögat, i skrivande stund tänkte jag på en passage ur "Liftarens guide till galaxen" där en planet närmar sig en blåval.. Men visst tycker JAG att det är bondförnuft att flytta på sig om någon närmar sig en med högre hastighet, speciellt just i det här fallet; då man uppenbarligen håller på att bli omkörd: Då SKA man ju ligga i högerfilen, och inte vänster. Så mitt svar på ditt resonemang finns där (och har funnits där hela tiden); jag anser att vänstefilen är till för de som kör fortare än andra trafikanter - och de "andra" ska därmed befinna sig i högerfilen just vid tillfället; oavsett hastighet. Och om jag kombinerar detta beteende med min devis att INTE befinna mig i vägen för folk, resulterar det i minimal friktion i trafiken och det gör även att jag inte har någon inverkan på folks persontransporter = alla sköter sig själv i en stor, fin harmoni! Paradoxalt, men det funkar. Därför har jag ALDRIG en ilsket signalerande bil i backspegeln heller, jag blir aldrig upphunnen mitt i en omkörning och måste ta ett beslut om jag ska Belöna eller Bestraffa just den här gången (lite humörberoende va?) - jag är noga med att kolla backspegeln, jag anpassar min omkörningshastighet, jag läser av trafiken och jag är övertygad om att om alla gjorde detta skulle vi ha mindre sk road-rage? Och till sist: FEL. Alla (vi privatpersoner iaf) har lika rätt i trafiken. Alla får själva bedöma om de väljer att bryta mot lagen genom att köra för fort. Likaså får alla välja om de vill stå i vägen för andra, för att de har gudskomplex - men det gör inte det hela OK. Jag väljer istället en ödmjuk approach, som inte innebär att jag ska läxa mina medtrafikanter. Ser jag någon med högre hastighet i backspegeln närma sig, flyttar jag på mig INNAN han har behövt växla ner. mats_epost; du har också ditt svar i sista stycket här ovan = det där händer aldrig mig. Jag höjer hastigheten långt innan Porschen hinner ikapp mig, så jag hinner om, allt för att det ska flyta på så smidigt som möjligt för alla parter. folke; ditt inlägg är tyvärr så långt, att om jag ska kommentera det blir mitt inlägg lika långt....också. Men jag förstår andemeningen: Fart = macho= bu, ditt sätt att se på saken = hobbypolis = hurra. Beklagar om jag massuppfittat :) |
|
|
Sani: "Jag höjer hastigheten långt innan Porschen hinner ikapp mig, så jag hinner om, allt för att det ska flyta på så smidigt som möjligt för alla parter." Jäklar vad den måste gå, din A1a. ;-) |
|
|
Jajamen, 217 på mätaren har jag allt pressat upp den i! ;) (Officiell toppfart: 203 km/h)....och då är det bara näst snabbaste versionen, finns ju en med +50% effekt till hehe.. |
|
|
Nu har jag inte läst alla inlägg i denna tråd med evighetspotential.... Men jag tycker ungefär som mats_epost och Sani. (känns det som) Ibland tänker jag på det ljuva 60-talet. då hade vi fri fart i Sverige. (Ja, inte överallt, men ändå..) Nu är ju trafikintensiteten en annan, men det kan vara bra att påminna sig lite om historien. Jag tror att vi alla är överrens om att trafikreglerna är till för att förhindra olyckor och få en smidig trafik. Lagens syfte kan lätt bli bortglömt när man blir fixerad vid enskilda regler. (Typ som Fariseérna gjorde på Jesu tid :) För några år sedan körde jag om en bil på väg 180 (lugnt och säkert) mot Borås, föraren började då att tuta och blinka. Han verkade arg. Väl hemma igen låg ett mail i min dator, det var "föraren" som hade sett min mailadress på min bil. Jag fick mig en uppläxning för att jag kört om honom och "försvunnit i fjärran". Han menade att jag var en anarkist och påtalade det felaktiga i att köra om honom som redan körde i 94 km / h! Han hotade med polisanmälan. Hehe, jag svarade att, " vad säger du, menar du att du själv kört för fort?" Jag påtalade det farliga i att bete sig som han gjort och störa mig mitt under en omkörning. Jag tyckte att det var han som borde bötfällas och inte jag. Prioritera säkerhet, kör inspirerat, höj blicken. |
|
|
Sani Återigen... debatten handlar om de fall då man redan ligger i vänsterfilen och gör en omkörning och blir upphunnen av en snabbare bil (eller mc för den delen). Och här har vi helt olika åsikter. Att köra om och samtidigt bli upphunnen under omkörningen anser du alltså vara att "spärra" din framfart. Mitt resonemang är att du måste acceptera andras beteende i trafiken och snällt vänta tills det framförvarande fordonet avslutat sin omkörning. Jag säger inte att du skall tycka det är kul, bara att respektera andras beteende (under förutsättningen att de följer trafikregler, så klart). Det handlar inte alls om att läxa upp andra i trafiken utan att vi kör med olika trafikrytm. Och vissa väljer att sällan/aldrig överträda hastighetsbegränsningarna. Och vill man inte det skall man heller inte tvingas till det. Personer som kör för fort/vill köra för fort har ingen automatiskt rättighet att få fri lejd utan måste anpassa sitt körsätt till trafikrytmen. "jag anser att vänstefilen är till för de som kör fortare än andra trafikanter - och de "andra" ska därmed befinna sig i högerfilen just vid tillfället". Jag tror faktiskt inte någon säger mot dig om att vänsterfilen används för just det. Men det är ju inte det som är problemet, utan hur du hanterar de som redan är i vänsterfilen för att köra om långsamtgående fordon i högerfilen och samtidigt blir upphunna av ytterligare ett fordon i vänsterfilen. Jag är väl medveten att det finns de som hyser liknande åsikter som du för fram och det är därför som jag ibland, där det finns möjlighet, duttar till gaspedalen och kör om snabbare än vad jag tänkt. Men det är mitt beslut och inget som kan avkrävas att det *skall* ske. Det var det här med respekt... Uttryck som "alltid" eller "aldrig" försöker jag själv undvika eftersom det kräver ett konstant förfarande som jag personligen betvivlar går att genomföra. Men om du tror att du "aldrig" gör vissa saker så skall jag inte hindra dig. Ditt resonemang om att de som är i vägen för dig gör det med en avsikt, du nämner gudskomplex, visar faktiskt att du har svårt att sätta dig in i andras situation. Vilket är kanske varför det blir en sådan diskussion...? "Alla får själva bedöma om de väljer att bryta mot lagen genom att köra för fort". Ja, och även förstå konsekvensen av ens handlande - att köra för fort kan påkalla fara för andra och kan, som fallet i Tyskland, leda till andra människors död. Något att tänka på. Respekt - som uppenbarligen är ett luddigt begrepp för dig - i trafiken handlar enligt min mening om allas lika värde och kräver att vi förstår, eller åtminstone gör ett ärligt försök att förstå, att vi har en rättighet att framföra våra fordon med olika hastighet och att i de fall någon gör en omkörning och blir upphunnen så handlar det inte om att föraren har ett gudskomplex och medvetet är i vägen för Sani när han är ute och kör utan för att att föraren väljer att göra en omkörning i ett lägre tempo än den förare som just hunnit ifatt det omkörande fordonet. ---- BMW CS #6212 |
|
Verdi |
Men Sani, varför ska man ALLTID låta den snabbaste ha företräde? Om jag nu ligger och kör om 4-5 lastbilar på rad och håller ok omkörningsfart på motorväg (130+) så varför måste jag bromsa ned till 80 för att släppa förbi "porschen" som ligger i 170? Han dör inte av att han kommer fram 30 sekunder senare. Vad är det som gör att jag alltid måste anpassa mig efter honom och inte tvärtom? Är det däremot fritt i högerfilen så ska man såklart ligga där oavsett vilken hastighet man håller. Kan hålla med om att vissa borde kunna släppa förbi på mindre luckor i högerfilen än vad de gör men samtidigt så tycker inte jag att man alltid har rätt att stressa den framförvarande. Tycker jävligt illa om folk som lägger sig 2 dm bakom min bil när det ändå är uppenbart att jag inte kan ta vägen någonstans. (bilar framför osv) Har ingen lust att få honom i baken om jag måste bromsa hårt osv. |
|
Narvselius: "...att köra för fort kan påkalla fara för andra...". Nu tolkar jag (kanske felaktigt) det som att du med för fort menar över gällande hastighetsbegränsning, men menar du att det inte är farligt att köra enligt begränsningen och sedan farligt när man kör över den? För övrigt tror jag att det är väldigt många fler aspekter än trafiksäkerhet som har påverkat vilka hastighetsgränser vi har på vägarna. Om det bara handlade om trafiksäkerhet skulle de väl vara noll? Verdi, det är faktiskt ALLTID fel att hindra en Porsche. Och att göra det mot en Ferrari borde det vara fängelsestraff på. Skämt åsido håller jag med dig även om jag måste påpeka att du inte dör av att bromsa till 80. Det gör ju dessutom att du kör säkrare. ;) |
|
Verdi |
Kan dö. Kanske somnar vid ratten om jag måste köra 80. ;-) |
| Verdi: Förlåt om jag lägger mig i debatten här, men har Sani verkligen påstått att om man blir upphunnen under en omkörning av en hel karavan med långtradare så ska man avbryta omkörningen? Såvitt jag fattar menar Sani att man ska gasa på lite extra för att snabba på omkörningen, inte att man ska tvärnita och kasta sig in i högerfil. Och det här med omkörning är ju ett kapitel för sig, egentligen så är det förbjudet att köra över hastighetsbegränsningen under omkörning. | |
Verdi |
henke, Öka farten innebär oftast att jag kan torska körkortet om jag har otur. Det vore en katastrof för mig och absolut inte värt det bara för att killen i 170 inte ska bli irriterad. För att vara ärlig så är det nog faktiskt risken för att förlora körkortet som är den begränsande faktorn för farten när jag kör bil (om det inte är tättbebyggt område eller en massa övrig trafik förstås). Hur resonerar ni som ligger över "körkortsgränsen"? Är det en kalkylerad risk ni är villiga att ta eller kör ni utan körkort sen? Eller kan ni låta bilen stå i ett par månader? |
|
PWtec; vettigt inlägg av dig, skönt med förnuftiga människor. Narvselius; jag menar inte på något sätt att brista i respekt mot dig - men du verkar tyvärr ha cementerat din åsikt om mig, och ser därför inte riktigt vad jag verkligen skriver (som henke lexus också noterat). Det här - låt oss kalla det omkörningsbeteendet från min sida funkar för BÅDA rollerna i dramat, dvs inte nog med att jag förväntar mig att folk inte är i vägen (inkl jag själv); jag påbörjar heller inte en omkörning om det redan ligger en i vänsterfilen - det är både riskabelt och onödigt, då jag aldrig vet vilken typ av forummedlem som ligger där, och på vilket humör han är idag.. Mao hinner jag inte ikapp folk under en traditionell omkörning (enfilig väg), utan endast då o då vid tvåfiligt. Och då anser jag att de borde ha flyttat på sig i god tid innan jag anlänt, ja. Hemfaller man förresten åt det där Belöna & Bestraffa-systemet du kör, blir det väldans godtyckligt hur du dömer från stund till stund - knappast önskvärt att trafiken på E20 dikteras av hur ex ditt samliv där hemma sett ut den senaste tiden eller..? :) Konsekvent beteende är att föredra, om du frågar mig. Verdi; Skulle jag få någon 2 dm bakom mig (länge sedan nu), skulle jag inte blir förtörnad; utan skamsen - jag har då uppenbarligen missbedömt min omkörning och är inte en så god trafikant som jag trodde. Det är MITT personliga mått, men det står alla fritt att skapa sina egna regler i en demokrati.. :) Tillbaka till Narvselius; Den här satsen leder till ett cirkelresonemang i stil med de esadh för, dvs det finns inget sätt att "få" rätt eller fel: "Men det är mitt beslut och inget som kan avkrävas att det *skall* ske. Det var det här med respekt..." Varför? Jo: Det är lika respektlöst att avkräva av mig att jag ska bryta min trafikrytm för att du inte har lust att planera din körning bättre = diskussionen leder ingenvart, föreslår att vi droppar just den aspekten avs "respekt"..? Håller helt med dig avseende orden alltid & aldrig, så tänker jag med egentligen. Att jag använder det på det där viset betyder "det är min strävan att alltid xxxx" - ok? Vissa saker är underförstådda, men visst; låt oss vara tydliga! "Ditt resonemang om att de som är i vägen för dig gör det med en avsikt, du nämner gudskomplex..." Denna typen av beteende har du redan erkänt till, i din beskrivning av de Bestraffningar du förlänar över dina medtrafikanter om de inte följer din idé om hur allt ska flyta. Det är något du gör avsiktligt, och jag tror tyvärr inte du är ensam. (Polyteism..?) ;) Fallet i Tyskland - tragiskt? Självklart! Orsakat av SLS-föraren? Visst, delvis. Men vem körde av vägen pga bristande uppsyn, bilkontroll osv? Jag anser att skulden inte är odelad. Men återigen; det är PK att hänga snubben med den höga farten o den fina bilen. Lite raljerande/juvenilt skulle man dock kunna säga: "Luften är fri"? Ursäkta den morbida humorn.. Alla begrepp är luddiga, när du väl börjar skärskåda dem (ang. respekt). Men gratulerar till en felfri moralisk kompass hos dig iaf, det är få förunnat! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.