|
|
|
|---|---|
|
Ny på forumet. Har haft en 530iA -95a som jag saknar efter många år med Saab Aero som ju är absolut bäst värde för pengarna...men det är ju ingen BMW...så nu ska jag skaffa en e39a. Hade tänkt mig en 530iA eller 540iA, gärna Touring. Frågan är då: Ska man ha M-Sportchassi eller inte. Är t ex en 540 touring med m-paket bekväm eller upplevs den stötig? Jag kommer mest att köra 130-140 på motorväg och vill ha en bekväm bil. Aeron var okej, men jag önskar mer komfort än så - är m-paket fel då, eller är BMW-M bekvämare än Aero? Tacksam för litet hjälp här... R | |
|
jag har haft båda 530 2002 och 540 2001 skillnaden mellan de två är mycket 1- 540 är mycket bekväm bra bil snål föra att vara v8 det mycket finare när det är m-paket stad körning 1,2 motorväg under en liter från 0,8 till 0,9c(mer komfort) 2- 530 åxo skönt köra men lite trött inte samma känsla som v8or inte snål kan jag lova rada lika mycket som v8 lite lite mindre . idag kör jag en 540 2001 mycket nöjd med den rekom stark 540 |
|
|
Tack Braman. Och komforten med M-paketet på en 540iA Touring? Är det bekvämt, och är man och passagerarna i bak utvilade efter 3 timmars motorvägskörning med M-paket och 235/45-17, eller bör man satsa på vanligt chassi med 225/55-16 då? |
|
| Rekomenderar starkt M sport paketet då jag upplever vanliga chassiet som svampigt. Du kommer inte att ångra dig över det valet. Jag har m Chassie på min 540 lime (Till salu för övrigt) Och motorvägskörning så åker man mycket komfortabelt, inte alls stötigt. Tyst (lite för tyst) och med väldigt lågt motorvarvtal i motorvägs hastighet.. Skulle också rekomendera 540 istället för 530. En åtta är alltid en åtta :) Och med ett magiskt vrid. | |
| Åker på 235 respektive 265or för övrigt. | |
|
Antar att upplevd svampighet har en hel del att göra med skicket på dämparna också? Jag har inget m-paket på min 540iA 2003 men bytt ut dämparna fram till gula Bilstein Sport, skillnaden blev stor i positiv bemärkelse. Byter sannolikt ut dämparna bak också inom något år men på 540 tar dämparna fram avsevärt mycket mera stryk. Vad är det egentligen för skillnad på m chassit? Något stvyare dämpning samt även något lägre, vad skiljer i övrigt på chassit (förutom rent utseende mässiga detaljer)? Det jag försöker säga är väl att om man köper en begagnad 540 med svampiga/slitna dämpare och byter ut dem på bra dämpare så blir det nog rätt bra "m sport" känsla i den också? (säkert bättre än i ett beg ex med m sport chassi och halvtaskiga dämpare åtminstone). |
|
|
Har haft både 530iAT och 540iAT båda med M-sportchassi och så länge man håller sig till 17" så är komforten hög. Går man upp på 18-19" så blir självklart komforten lidande något men det är fortfarande högre komfort än i flertalet andra bilar. Som flera skriver ovan så spelar givetvis skicket på dämparna in också. Båda bilarna är trevliga att köra men 540'ns V8 ger ju ett bredare leende när man trycker på och dom extra 55 hästarna märks. Förbrukningen på 540'n hamnade ungefär 0,10-0,15 högre för blandad körning. Är det mycket stadskörning och kallstarter så blir skillnaden ännu mer. På långturer skiljer det inte så mycket eftersom 540'n är högre växlad. Båda går att köra under litern i svensk landsvägs- och motorvägsfart. På Europasemestrar med en del Autobahn i högre fart och lite snurrande i städer så har det oftast lanat på dryga litern för båda bilarna. Skulle jag välja en E39T i dag så hade det blivit en 540iAT med M-sportpaket. Läs begagnatguiden Länk innan köp. De fel och brister som nämns är vanliga och har med tre E39 i bagaget stött på flertalet av dom... ___ //Ulf |
|
|
Tackar. Svampighet vill man ju inte ha, men komfort. Det låter på er som att komforten inte blir lidande av M-sportchassi (inte heller av normalchassi+sportdämpare). |
|
|
Blev en 540iA Touring -03a 8600 mil i otroligt fint skick. Har M-Chassi vilket ger lysande väghållning, men som jag finner är litet för stumt - jag kör i princip bara rakt fram... Funderar därför på att byta ut däcken 235/45-17 (nästan nya, både sommar- och vinterdäcken Nokian) till 16". Har någon erfarenhet av hur M-sportchassi fungerar med 16" - blir det bekvämare. En till fråga - klarar E39an med M-sportchassi 225/60-16 eller möjligen 215-60-16 (original är 225/55-16). Jag vill gärna ha upp diametern...och få ner varvet ytterligare. R |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.