|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har ett problem som jag inte blir riktigt klok på. Bilen är en 320d byggd i slutet av -99 som nu rullat ca 29000 mil. Senaste veckorna har den börjat bli lite svårstartad när den stått ett par timmar, exempelvis när man skall ut på lunch. Inga problem att starta när den är helt kall (inte vad jag märkt i alla fall). Gnugga-gnugga på startmotorn 15-20 sekunder sen hoppar den igång och ryker till lite vitt. Ajaj, kompressionsproblem, toppackning eller dålig cylinder. Ut med Carsoft och kolla, inga felkoder. Drog ut en sväng för att se om det går att märka några prestandaproblem, men den drar fint och starkt, blåser ur upp i 190 km/h på inte alltför lång raka så jag kan inte bedömma några problem med effekten. Vi kör i "live" på Carsoft och jag ser ett värde som verkar indikera hur variabla turbon justeras, ser bara värden mellan 70% och 81.5%, frågan är om det är normalt men det borde inte påverka start. Bilen har en dieselpump som renoverats av Hedquist i Umeå + provtryckta spridare + nya glödstift för 1500 mil sedan. (allt efter ett debackel med avbrutna glödstift vid byte och spridare som djävulen själv fäst i toppen). Har under de senaste två månaderna sett en förbrukningsökning, drar ca 0.4 l/mil mer än tidigare. Är det någon som haft liknande problem? Har sökt på forumet men inte hittat något. | |
| jag har samma problem med en 320d -01. fick du reda på vad felet var? | |
| Byt kamaxelgivare!!! | |
|
Har inte fått ordning på problemet. Ok under sommaren men nu under hösten har det börjat märkas igen. Inga problem när den är helt kall, eller varm men lite halvvarm är det gnugga-gnugga. Fick du ordning på din? Kamaxelgivare brukar innebära lite mer problem vad jag vet, och borde ge lite felkoder? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.