AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.874

Slö 320d igen

pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Efter att jag trodde att jag hade fått ordning på bilen går den nu dåligt igen.
Hade inne bilen på verkstan och de konstaterade att det var fel på styrningen(elektrisk) till VNT:n
Bytte den inte då den plötsligt fungerade igen och gick bra igen under en ganska lång period.
Plötsligt efter en längre körning och när bilen hade stått några dagar gick den återigen dåligt så jag tog ur turbon med tillhörande styrenhet och lämnade in den hos GIK. De hittade inget fel på den, vare sig på turbon eller VNT styrningen.
Jag fick dock med mig en begagnad styrenhet som också fungerade för att prova om det blev någon skillnad.
Det hjälpte inte.
Har nu provat att rengöra LMM.
Har även provat att koppla ur den men det blir ingen skillnad.
Har kollat alla slangar och rör mellan turbo och insug men kan inte hitta nån läcka.
Kopplade bort staget till VNT så att turbon inte skulle ladda för att se om det ändå kunde vara den. Då blev bilen helt orkeslös och gick inte i mer än 30km/h. Men det kanske beror på att värdena för luften blir helt fel. Tänkte att den i alla fall borde fungera som en sugmotor då?
Som det är nu går bilen bara slött, sämre acceleration än normalt.
Har heller inga felkoder.
Funderar fortfarande på om det kan vara LMM eller kanske katalysatorn?
Någon som har någon annan idé?
da
8
daneng
320d -00
Något som borde genererat felkod men i alla fall:
Min 320d blev ordentligt slö på låga varv men drog relativt normalt över 3000 rpm, vilket berodde på trasig tryckmätare i insuget.

Ya
21
Yanky
520d -11
120d -08
Byt LMM, det ska vara stor skillnad på den ur och i om den fungerar!
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Ok, kanske får prova med LMM först då. Verkar som den är bytt en gång då den som sitter i nu är märkt med ett datum från 2006. Men hur dåligt går bilen utan LMM. Nu känns det som det kanske är 100-110hk istället för 150. Bilen går ju att köra fort med fortfarande fast det tar lite längre tid att komma upp i fart.

daneng: Laddtrycksgivaren (MAP-givaren) i insuget har jag bytt om det är den du menar, men tack ändå. Har även gjort rent hela insuget för ett år sedan.

Tar gärna emot fler synpunkter.
Ph
148
Phastey
520Xd Touring -16
Om det inte är någon skillnad på in- eller urkopplad LMM så lägger åtminstone jag min röst på den. Skillnaden skall vara markant.

Och symptomen kan vara som du beskriver, att den går och startar som den ska, men känns otroligt slö.

Märk väl att på sin årsmodell så behöver en verkstad "koda in" den nya LMM och ta bort ev. felkoder.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Phasty:
Är du säker på att den måste "kodas in". Ringde och frågade BMW och de sa bara att man måste ta bort eventuella felkoder.
Hittade en billig pirat-LMM hos Frej bildelar i Stockholm som jag funderade på att prova men det kanske inte är värt. (Skulle i och för sig inte vara något problem att lämna tillbaka om den inte funkade).
Men det kanske är lika bra att satsa på en Bosch från Tyskland, som inte var så dyra heller. Nackdelen att den inte går att lämna tillbaks om det inte är LMM som är felet.
Ska prova lossa bakre katalysatorn och se om man i alla fall kan utesluta att det är den.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Ok! Då var LMM bytt (en Bosch vilket även orginal är). Inga felkoder. Men nu går bilen ännu sämre!
Det följde med en lapp där det står att om du ersätter art nr. xxxx med xxxx27 så behöver styrboxen programeras om. Detta gällde LMM för 320d före -02. Mitt artikelnr slutar på 29 och min gamla LMM hade ett annat artikelnr också.
Tror ni ändå att är en omprogramering av styrboxen som gäller?
Ja, är det olika artikelnummer så måste den programmeras in.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Hade missat att trä på ena änden på slangen som går till värmeelementet på röretmellan LMM och turbo. Går lite bättre nu igen - ungefär som innan bytet.
Konstigt att BMW sa att det inte behöver omprogrammeras. De är kanske bara är vana att byta till exakt samma artikelnr?
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Ringde BMW igen. De gillar antagligen inte att man inte köper deras orginaldelar. Han sa att de inte programerar om något vid LMM-byte.
De kunde hjälpa till att nolla adaptionerna (felkoderna) om det nu är några.
"men vi vet ju inte vad det är för LMM du har" sa de bara.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Backard: har du bytt LMM någon gång? Var det BMW eller nån annan som programerade in den då?
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Falsterbo: Var det samma artikelnr som den gamla då?
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Det är denna jag har beställt (EU4 variant):

Länk

Den som inte är för EU4 krävde omprogramering av styrboxen stog det på lappen som följde med:
Länk
Jag har bytt LMM en gång och det var en kompis som jobbade på BMW som tog dit bilen en kväll och programmerade in den.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Nu har jag fått reda på lite mer. Det man behöver göra är att nolla adaptionerna vilket inte innebär att radera felkoder som BMW sa till mig.
Och inte heller programera om styrenheten.
Det innebär att nollställa värdena från LMM:en som styrenheten använder sig av. Dessa värden ligger kvar från den felaktiga LMMen och behöver alltså nollas för att styrenheten ska få rätt värden. (eller nåt i den stilen)
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Har nu återställt adaptionerna. Ingen större skillnad än. Man ska tydligen köra ett tag med bilen för att den ska ställa in sig efter nya värden. Men efter 5-6 mil har det inte blivit nån skillnad i alla fall.
Bilen vibrerar mer än vanligt på tomgång och det skramlar lite från avgassystemet. trdde först det var en värmesköld som en sinfästningskruv saknades på. Drog dit en ny men skramlet försvann inte helt, Petar man till bara aningen på gasen så försvinner det (vid c:a 850varv. Tomgången ligger på max 800 annars.
Får väl prova att lossa bakre katen och se om det blir nån skllnad.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Verkar som det var katalysatorn. Lossade den bakre idag och bilen gick perfekt och förbrukningen sjönk markant. 0.6lit/mil under provturen genom stan och en sväng ut på motorvägen och körde fullt i brant uppförsbacke. Låg innan på närmare 0.8 då jag provat samma sväng.
Kan det ha varit en defekt LMM som orsakat att katalysatorn har pajat?
Ph
148
Phastey
520Xd Touring -16
Ja, det kan det ha varit. Åtminstone på besinare så kan katalysatorn gå sönder om motorn får för mycket soppa.

Hoppas du äntligen fått ordning på felet nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.