AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.475

Oljeläckage motor 540 E34

Har ett stort oljeläckage på min 540 års 94. Vänster sida är det väldigt blött.
Spola av o torka så gott de gick förut men ser inte vart det kommer i från.
Är det bara att börja byta tex ventilkåpepackning o hur gör man de? Sitter ju en hel del oljeslangar där oxå o dom e pisseblöta av olja. Men de ser ut att komma högre upp. Luktar lite bränd olja oxå i kupen när man står på tomgång. bakre delen av motorn o högra sidan är torr. Fram o vänster sida är mycket välsmorda:) Nån som har nån annan ide eller en beskriving hur man byter denna ventilkåpepackning:)...vad skulle sånt kosta på verkstad att göra?
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Kan vara packningen till bröstkåpan mot toppen. vänster
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Säker på att det är motorolja? på vänstersidan läcker ofta servooljan, dessutom blir det väldigt kladdigt när motorkudden har brustit, men det syns ju rätt tydligt om det är den då den sitter så långt ner.

Både läckande ventilkåpa, läckande styrservo och dåliga motorkuddar är vanligt på en 540. Min läckte även lite olja vid dom två oljerören som går bakom generatorn, det va inte mycket men jag bytte dom när jag hade allt nere.

Ventilkåpan byter du mycket lätt, det ända lite bökiga är styrservobehållaren som kan va lite i vägen. Behövs ingen beskrivning, bara använd ögonen och lite förnuft. 10mm skalle sitter allt med. 1/4" spärrskaft med olika förlängare är lämpligast.
nej är inte säker på att de är motorolja. Den är ganska svart o luktar lite speciellt. Får kolla de.
Där det är mest olja o kladdigt är runt generatorn. Går en slang ovanför generatorn som inte är lika grov som dom andra som går där. Den droppa de i från. Ganska mycke olja som droppar ut så de borde märkas rejält i behållaren om de vore servon. Ska kolla de me
måste säga de oxå att de mycke olja som kommer. Inte bara nåra droppar
Det är motorolja som det läcker. Ingen servolja! Går åt mycke motorolja oxå om man kollar stickan. Luktar motorolja oxå..
Ingen nämnvärd olja nere vi tändstiften eller o torrt runt ventilkåpa.
Ser inte ut att läcka vid bröstkåpan eller.
Därimot från oljefiltret o alla slangar där är dränkta i olja. speciellt nr 12 på bilden.

Länk

vad måste man plocka ner för att byta dessa packningar alt hela slangarna?
Finns det nån annan än bmw som har sånt på lager?
Går att byta slangarna utan att plocka ned något, men du måste ha tålamod och många förlängare. Glöm inte no 7, dvs packning.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Det va packningarna till #5, #6 och #12 jag menade att jag bytte.

#12 är ingen slang utan ett rör, det behövs inte bytas. Packningarna går att byta lätt utan vidare demontering. Enligt ETK ska dessa packningar va 14x18 mm, vilket jag är skeptisk till, jag har för mig dom va mindre.

Ta bort de gamla packningarna och åk ner till närmaste bildelsbutik så har dom troligen något till dig.
så de finns helt enkelt ingen olja i det röret då? BMW borde veta vilken storlek det är på packningarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.