|
|
|
|---|---|
|
Säkerligen någon här på AP som har något intressant historia eller syn på min egna situation. Fick den 24 augusti en liten ordningsbot på motorvägen E6 norrut vid Helsingborg. Satt givetvis i telefon och körde om ett antal bilar och lastbilar, lade märke till en polishoj på kommande påfart och funderade vad han gjorde där - hjärnan reggade. Men försent. Godkände boten och betalade in samma dag glad över att ha ett körkort fortfarande. Nu kommer det lustiga: Jag fick ett brev från Polismyndigheten i Skåne där man upptäckt en felaktighet i brottet och då själva datumet på ordningsboten. Poliskvinnan hade skrivit mitt personnummer istället för dagens datum och jag godkände utan att egentligen läsa igenom vad jag skrev på (dåligt). Det vill säga att brottet begåtts av mig dagen jag föddes vilket i sig är lite lustigt. Nu vill Polisen att jag ska yttra mig, antingen godkänna att de ändrar datum till 24 augusti eller bestrider äreendet. Lite lustigt var att man i brevet också skrivit fel datum där det felaktiga datumet skulle ha skrivits ner och istället för att göra om bara klottrat över med bläckpenna och skrivit dit mitt personnummer vid sidan av. Polisen och datum verkar inte vara top notch där nere :) Frågan till er på AP är om ni tror att boten fortfarande är giltig eller om den inte är giltig trots ovannämnda att jag godkänt OCH betalat? Jag skulle inte orka bestrida detta då jag enbart tror att man hänvisar till mänsklig faktor och att det handlar om ett datum och inte vad för brott som begåtts etc. Vad tror ni och vad hade ni gjort? :) | |
| Vara glad att man har kortet kvar. Det kan vara skönt att stå för vad man gjort och betala in fortkörningsskatten utan att krångla till det extra, i onödan, i efterhand... | |
| polisman heter det, inte poliskvinna | |
|
jag skulle inte ens svara, du har ju betalt och därigenom "sonat" brottet Mats BMW CS #5847 |
|
|
Torbjorn vad bra då har jag lärt mig det ;-) Nej som sagt är jag inte ute efter hämnd men jag tänkte rent juridistiskt vad som gäller och om någon varit i liknande situation och hur agerat då? |
|
| U borde väl ha goda möjligheter att "komma undan"? Tänker förståss på motsvarande situation med parkeringsböter där ju boten blir ogiltig när de skriver fel. Jag hade nog chansat och bestridit! :) | |
|
Stilren: Jag är ganska säker på att ordningsboten är felaktig, det räcker som sagt t.ex. på en P-bot att den som utfärdat boten kryssat i fel bilmärke för att göra boten felaktig. Jag skulle självklart bestrida boten, att du faktiskt redan betalat in har ingenting som helst med saken att göra. När du skriver på boten godkänner du den rent juridiskt. Men i detta fall är ju boten felaktig och du bör då ha riktigt goda chanser att "slippa" penningboten. Sen hoppas jag att du såklart sänker farten =) Men att det ska behövas en penningbot till detta tror jag inte behövs. Summa sumarum: Bestrid! MVH Baccala |
|
| Boten är ogiltig. Hände mig samma sak en gång, fick tillbaka 1400:- från snubbarna i Kiruna. Däremot var "pricken" hos länsstyrelsen kvar :| | |
|
Hmm tacksam för all input. Dock osäker efter ett snabbt samtal för rådgivning med en advokat igår per telefon. Han hävdade att Polisen kommer undan pga mänskliga faktorn att det endast gäller ett datum och inte själva brottsrubriceringen. Han talade även om att väljer De att gå vidare så står man inför risken att infinna sig hos Tingsrätten och ta målet vidare med allt vad det skulle innebära. Boten landade på 2400 SEK vilket är uppe i fikarummet Kiruna vid det här laget. Har svårt att se att myndigheten skulle återbetala dessa men som huvuddelen av er tror och vissa talar av egen erfarenhet så kanske fallet inte riktigt är så solklart? |
|
| I mitt fall behövde jag inte göra något alls. Fick meddelande om att boten var ogiltig och pengar betalades ut. | |
|
Man kan inte riktigt jämföra med parkeringsbot. P-kontrollanterna är är just kontrollanter och har inga polisbefogenheter. Att felparkera rubriceras inte som trafikbrott på samma sätt som t.ex en fortkörning. Jag tvivlar på att en felskrivning på dokumentet vid en fortkörning spelar större roll. Däremot har jag själv varit med om att en felparkering återbetalades, dock inte för att jag själv klagade, efter att råka ha ställt bilen i en vändzon. Inte pga att (som jag påpekade) skylten var helt skymd av en stor container, men för att kontrollanten hade fyllt i fel regnr (vilket jag aldrig noterade) så att P-boten gick till en bil som var skrotad/avregistrerad uppe i mellansverige...) FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.