|
|
|
|---|---|
| Hej. Har en 525i e34, jag bytte bromsbelägg fram på den. Efter det så vibrerar den jätte mycket efter 80km/h, balanserade däck men inget bättre, så jag provade slänga på vinter däcken fram och då minskade det då känner man bara lite, inget är löst eller så har känt på allt. har inte bytt belägg bak än, och dom är slut men det kan väl inte ha med det att göra!? så vad tror ni det kan vara för fel? | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Lite olika tankar... Rengör bromsskivans kontaktyta mot fälgen mycket noggrannt. Slipa rent med tex en nylonrondell. Gör likadant på fälgens kontaktyta. Skruva dit skruvarna och dra åt korsvis lite i taget. Dubbelkolla att fälgarna har rätt navcentrum (brukar stå reservdelsnmmer på BMW fälgar), så det inte är tex E39 fälgar (de har en aningens större navcentrum). Kanske en balansvikt trillat bort från ett hjul, fast du balanserade båda framhjulen och det hjälpte inte - eller hur? |
| Eftersom det skedde i samband med byte av belägg kan man väl tänka sig att glidpinnarna kärvar. För det är väl flytande enkolvsok även på E34? | |
|
Kan också vara så att bromsskivorna har en rostkant som de gamla beläggen slitits in mot, men när du monterar nya belägg börjar de jobba mot den ojämna rostkanten på skivan med vibrationer som följd... Kolla också så inte kolven i oken har kärvat så den ligger på - du lär ju ha tryckt in kolvarna för att få dit de tjockare nya beläggen när du bytte dem. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ska kolla det med rosten imorn, så återkommer jag=) | |
| Bromskivorna är fina. köpte andra fälgar ifall det va dom men det va det inte. vart mindre vibrationer med 16" iaf. bytt stabilisatorstag fram, fortfarande kvar. kan det vara länkarmbussningarna? | |
|
Byt skivorna. De kan se bra ut men de kan ha slagit sig o då får man vibrationer ofta när man bromsar. Funka det med fälgarna innan du bytte belägg så kan du nog utesluta de om det inte är så att en vikt ramlat av, Men det är nog inte så troligt. Bara ett tips av egen erfarenhet M-killen |
|
| Länkarmsbussningarna, bakre (casterstagen) är ju vanligt fenomen på E34. Bara att prova att bända och kolla efter glapp där. | |
| Tippar på kärvande ok. Ta isär, putsa lite och byt packningar så blir det nog bra. | |
|
Så här skrev jag nyss i en annan tråd: "Var beredd på att skakningarna dock kan kvarstå efter byte av skivor. Det kan bero på glappa kulleder och/eller bussningar i framvagnen... Testa: Stäng av stereon/frun/barnen (så det blir tyst...), kör sakta framåt på jämn asfalt, "dutta" snabbt och ganska rejält på bromsen upprepade gånger medan du kör framåt, lyssna noga efter glonk/glappigt ljud. Det brukar finnas på de allra flesta! (Om du ställer ut polaren och kör runt honom i en vid cirkel och utför ovan operation, testa även att backa, så kan det tom synas att hjulet rör sig framåt/bakåt när du "duttar" på bromsen.) Bredare fälgar, lägre profil, högre lufttryck, sportig körning = mera slitage på leder och bussningar..." (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
|
Sätter en slant på Ditt inlägg Mecklarn ! Kärvande kolvar,glidpinnar efter ett byte är inte något nytt. Kolvarna i oken ( bromskolvarna ) utsätts för skit,damm och rost när dessa sticker ut mycket på slutet av klossarnas livslängd. Damaskerna tänjs ut och spricker med tiden så fukt,skit och annat som bidrar till kärvande kolvar vid kloss-bytet uppstår. Jag brukar motionera kolvarna och glidpinnarna vid varje däcks skiftning ( sommar/vinter ). Brukar spraya in Länk Denna produkt spöar allt jag tidigare testat som WD40,5-56 etc. Men det funkar såklart även med dessa produkter som smörjer och förhindrar framtida rost-angrepp. |
|
|
Var försiktig med oljebaserade smörjmedel vid bromsarna. Om oljan kommer i kontakt med bromsvätskan löser de tillsammans upp gummidetaljer! Jag är därför noga med att bara använda produkter som är anpassade för just bromssystem när jag smörjer dessa. Glidpinnarna är förhållandevis lätta att fixa till - jag brukar skruva ur dem och sedan är det lätt att göra dem grundligt rena och vid behov putsa till dem med ett fint våtslippapper innan de smörjs in med lämpligt fett (t ex SilGlyde eller ATE broms-fett) och monteras igen. Kolven kan däremot vara rostskadad längst ut och därför kärva när den pressas in i oket igen - svårt att se då damasken döljer ev. rostskada... Grundlig rengöring av oken och okhållarna är annars A och O vid byte av bromsklossar - grundlig stålborstning och sedan stålfil för att slipa bort all rost på glidytorna, brukar jag använda. Därefter på med lämpligt fett på glidytorna för att undvika att det rostar igen! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
@Johan B: Har använt allt från vanliga produkter till den senaste jag länkade till på mina bilar och som längst på samma fordon i 6år utan de defekter som Du beskriver. Jag skruvar med nästan allt i mina bilar och hjälper även andra i mån av tid och möjlighet. En trevlig aspekt i sammanhanget ang bromsars funktion mm så brukar jag numera vara känd hos Bilprovningen för mina extrema bromsvärden samt icke kärvande bromsklossar,handbromsar etc. Senaste värden från min T5a var 3,3 fram på båda och 2,3 på båda bak. September 2011. En sak som man bör göra vid renovering av ok är däremot att blötlägga o-ringarna i bromsoljan 2-3veckor innan monteringen i oken. Detta tips fann jag här på AP och har tillämpat detta sedan dess med mycket bra resultat som följd. Tack till den nu som skrev detta ( kommer dessvärre inte ihåg vem? ). |
|
|
Alex84, bra tips med blötläggning av O-ringarna. Skall ha det i åtanke om det blir aktuellt att renovera ett ok framöver... Du verkar ha fina bromsvärden, MEN en avgörande faktor för bra bromsvärden är också att däcken ger hög friktion mot testrullarna! Dvs. däckval, slitage, däcktemperatur, smuts/vatten etc. kan leda till stor skillnad i uppmätt bromvärde! Du har uppenbarligen haft tur så att bromsvätskan inte har kommit i kontakt med oljeprodukterna, men med tanke på att risk föreligger tycker jag att det är dumt att chansa när det finns broms-anpassade produkter att tillgå... Blanda lite bromsvätska (inte Dot5) med vanlig sprayolja i en burk och lägg i några o-ringar och andra gummidetaljer i blandningen - de blir mjuka som ost efter någon dag... ;o) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Högt värde vid bromsprovet vid besiktning är väl inte bättre än ett något lägre. Det som testas är ju att hjulen faktsikt bromsar (= hyfsat högt värde) samt att dom tar jämt... Alex84: Du har lika kaxig och otrevlig ton som vanligt... Gör alla en tjänst och flytta till ett mer lämpligt volvoforum. /Jonas |
|
|
Tack för tipset Johan B,allt som får saker att funka på ett bättre sätt är bra ;) Beklagar att Du azkikr uppfattar mej som otrevlig,detta är inte min mening. Ej heller att vara kaxig. Bra/höga bromsvärden visar att bromsarna inte är påverkade av annat än just klossar eller annat som stör bromsverkan. Jag skrev även båda hjulen,dvs jämn bromsverkan som är viktigast av allt så bilen inte drar snett vid hård inbromsning och det är just detta man provar på Bilprovningen. Om Du sen azkikr vill att alla som Du uppfattar som störiga,otrevliga eller som inte tycker som Du själv skall flytta till annat ställe eller forum,ja då mister ett Forum sin funktion om Du förstår vad jag menar? Att ha ett Forum bara för liktänkande är i sej destruktivt. Hoppas Du står ut med mej ett tag till,för jag ämnar inte lämna AP på ett tag framöver ;) |
|
|
Obs! Mitt "blandningstips" är bara till för att se effekten av vad som händer när olja och bromsvätska kommer i kontakt med gummi....det gummiattiraljer man stoppar ner där får anses vara förstörda sedan! Bara så ingen tror att det är ett bra sätt att mjuka upp gummi! ;o) Attitiyder är alltid svårt att fånga i text - ofta försvinner mycket av budskapet i frånvaro av icke verbalt språk...många gånger låter det hårdare i en diskusion i olika trådar än det är menat från avsändaren! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det där med monteringen av O-ringar med eller utan blötläggning har jag sett resultatet av tidigare då jag renoverade oken på frugans E46a. Oken kärvade något fruktansvärt oavsett avd jag försökte med så jag chansade på en renovering/blästring av dessa. Testade att blötlägga o-ringen för det ena oket efter tipset här på AP och struntade i det på det andra oket. Resulatet blev att oket med den blötlagda o-ringen fungerade otroligt bra från början och kolven/oken löpte lätt när man pressade in kolven i oket samt att "släppet" mellan klossar/skiva var perfekt från inbromsning till att man släppt pedalen,dvs inget skrap mot bromsskivan. Däremot på andra sidan där o-ringen inte blötlagts kärvade kolven och var svårare att pressa in (tyngre). Skrapet efter inbromsning där klossarna inte hade frigång från skivan var efter flera upprepade inpressningar av kolven kvar. Rev detta ok igen och blötlade o-ringen i bromsolja i några dagar. Monterade på nytt och vips var problemet borta. Jag använde inga andra produkter än den bromsolja ( Dot4 ) som medel vid monteringen av kolv/o-ring. Detta övertygade mej om det tips som gavs här på AP ang blötlagda (Nya) o-ringar innan montering. Gjorde även detta på den T5a jag renoverade oken på i sommar och den bilen rullar väldigt lätt efter detta. Ett bra sätt att spara in på förbrukningen av både bränsle och bromskivor/klossar. |
|
|
Alex84: Du kanske skulle försöka uttrycka dej lite mera ödmjukt ibland... Ditt senaste inlägg är t.ex. bara trevlig läsning. /Jonas |
|
| Tackar för detta azkikr,jag skall jobba på det ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.