|
|
|
|---|---|
|
Jag är lite nyfiken på om biltillverkarna går efter någon typ av standard när de mäter genomsnittsförbrukningen som de sedan anger för respektive bilmodell. Hur är det med t ex blandad körning, hur många mil på landsväg och i vilken hastighet mm? En annan automatisk fråga är om aircondition är på vid mätningen? roadZter | |
|
Dom mäter utan BLEIFUSS och AC:) E39 540 drar lika mycket bränsle för det:D Asken |
|
|
Asken: Automaten i sportläget, AC'n, cd-spelaren, värmen + massagen i stolarna, regnsensorn, farthållaren PLUS mein grosse bleifuss. Allt är på för att bilen skall få så mycket "näring" som möjligt! :D Jag förstår att du är ute efter en kryssfemma med åtta, den är ju tyngre! Jag har äntligen förstått vad BMW går ut på = körglädjen är till och från bensinmacken! :D :D :D Nej, nu skall jag åka en sväng till Statoil. Vet i tusan om jag inte ska lasta bilen med lite tungt skrot också... roadZter |
|
|
Snitt X5 V8 16-17l/100km:)) Den som tankat flest liter när han dör vinner:DD Enda problemet med E39 540 är att tanken är för liten:) DZ nu vet du ju vad pengen du fick i rabatt på bilen är till för, TANKA MER:) 98 är grejen. 20l/100km vid Bleifuss på autobahn det du:) Mvh Asken |
|
| Alla personbilar som säljs inom EU måste vara godkända enligt en standardardiserad testmetod för mätning av bränsleförbrukning. Jag har någon gång sett ett diagram över hur bilen skall framföras enligt denna standard ( start, stopp, hastighet osv under en bestämd tidsperiod) Vad jag minns är det en tämligen omväxlande åktur som ligger till grund för denna standard | |
| Skall du glädja oljeshejkerna ordentligt skall du tydligen köpa en Landrover Discovery II v8s eller en MB G500 som snittar på 1,67l/mil. En standard 540iat är ju rena rama lupon i sammanhanget med närmare 25%lägre bränsleförbrukning (1,28l/mil). En 4,6is virvlar iväg med 1,49l/mil) Bleifuss och du nog smyger iväg över 3 l mil( ett roligt test på dessa bilar är att nollställa snittförbrukningmätningen och sedan med bleifuss möta varvtalsskyddet och därefter läsa av fullblåssnittförbrukningen. Brukar bli mycket intressanta siffror väl över 20l/100 km.) En lupo snittar förresten på 0,49l/mil | |
|
Asken: Enligt "Modellguiden" så drar en 540iAt -98 (=din) 0.04l/mil mer än 540iAt -00 (=min). Neeeeej! Jag köpte fel årsmodell! :P roadZter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.