AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.758

Problem med 118d -09 efter uppgradering med V-tech RTS steg 1.

Be
5
Bengtsson84
BMW M4 -15
BMW 323i -81
Uppgraderade min 188d med v-tech steg 1 i förrgår och bilen gick perfekt i ca 2-3 mil. Sedan helt plötsligt gick bilen ungefär som med original programvara samt att det känns som den pulserar vid acceleration.

Efter en stund tändes även felkodslampan för partikelfiltret.

Kontaktade v-tech som inte varit ute för problemet innan men skickade en ny fil med lite mindre bränsle.

Testade denna men bilen gick lika dåligt som innan och med ungefär samma effekt som original, samt samma pulserande vid acc.

Jag bytte då tillbaka till original och raderade felkoder som uppkommit.

Med original går bilen som den ska effektmässigt men lampan för partikelfilter tänds efter en stunds normal körning. Samt att jag upplever ett litet missljud (annorlunda dieselknack än vanligt) vid lätt belastning av motorn.

De felkoder som kommer upp är.
C080A
C0D00
C081A
C0010

Bilen är en -09 som har gått 3200 mil.

Någon som har något tips på vad som kan vara fel?

Ur
184
Urma
118d -08
Givare till bränslepumpen?
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Huuu.... låter inte bra. Jag som tänkte göra likadant med min 118d -08.
Fler som fått problem med vtech eller annan "programmerare"?

----
Magnus M, BMWcs NORD 4047
----
carl530
Prata med vtech, ingen på ett forum kan gissa vad som är fel på din bil.

Vtech har mycket bra support och jag är säker på att dom löser detta snabbt.
Be
5
Bengtsson84
BMW M4 -15
BMW 323i -81
Felet är nu borta.. Det var partikelfiltret som var igensatt pga för mycket kortkörning.. en rejäl ursotning var vad som behövdes.. ;) Så ni kan lugnt använda V-tech.
Sv
182
Svane
535D F10 TMC
523i E39
Bengtsson84: Hur triggade du ursotningen?.
Be
5
Bengtsson84
BMW M4 -15
BMW 323i -81
Lösningen var att åka ut på en riktig långkörning..
Kör man lite längre sträckor regelbundet så uppstår nog aldrig detta problem. Min bil hade gått extremt korta sträckor under en period, så rengöringen av partikelfiltret hade nog inte fungerat optimalt.
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Hur korta sträckor är det jag kör enbart några mil om dagen är min bil då i riskzonen för detta med? främst i och runt Gbg.

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Kortkörning och mycket start/stopp gör att filtret klabbar igen och man får för högt mottryck. Vad som anses som kortkörning däremot är ju inte lätt att fastslå kanske, men för att bilen ska starta den så kallades regenereringen (knepigt ord) så måste kylvätsketemperaturen nå minst 75°C och avgaserna minst 240°C (om jag inte minns helt fel och galet nu).
Och detta är förmodligen vid vissa värden av tryckfall över PF.

Jag har aldrig reagerat över det själv på min bil, men det jag har läst att man kan se en ljusare/vit rök från avgaserna, samt att man kan höra ett extra "väsande" ljud.

Har oxå sett exempel på där man helt sonika skruvat loss filtret och sköljt ur/tvättat det invändigt med diverse olika vätskor samt blåst med högtryckstvätt i efteråt, för att sedan montera ihop och köra vidare med en återigen fungerande bil. Men detta är nog inte behövligt förens det är dags att byta ut filtret helt, och då kan det ju vara värt att testa för att spara alla tusenlappar som ett nytt filter kostar...

Diesel-räsern
/Rickard
ma
212
macattac
520d Touring -09
Om du ska köra korta sträckor så se till att köra hårt, då hettas PF upp så pass att det sotas ur också.
Är skönt att man köra 5 mil enkel väg till jobbet....
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Jag är glad jag inte kör 5mil enkel väg men man blir ju lite orolig när man läser om alla igensatta partikelfiltre. Hade ingen aning om att detta kunna vara ett problem faktisk. Min bil har visserligen endast gått 7000mil men jag får väl gasa på lite emallan då även att jag tycker det är dåligt. Blir problemet större/mindre vid en ev. uppgradering?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.