AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.818

Blanda RTF med icke-RTF?

Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Hej alla!

Däcken på min 135:a börjar bli slitna. Det sitter på Bridgestone Potenca re050 RTF just nu(vill jag minnas). Naturligtvis är däcken bak mera slitna är framdäcken och min plan är ju att byta till vanliga, ej punkteringsfria, däck.
Måste jag byta ut framdäcken med 6 mm mönsterdjup till ej punkteringsfria samtidigt som bakdäcken?
Jag förstår att det kan inte vara optimalt att blanda på fram och bakaxeln men det rör sig ju om rejält med pengar man "slänger i sjön" annars.
Det enklaste är väl ändå att köpa två nya RFT bakdäck av samma modell som sitter där idag.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Alltså jag vill inte ha rtf. Det är hela poängen, jag kanske inte uttryckte mig klart :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle tro att det är direkt olämpligt att blanda RFT och vanliga däck!
BMW-bilar i allmänhet och högprestandamodellerna i synnerhet brukar vara väldigt tjuriga väghållningsmässigt om man ens blandar olika däckfabrikat på de olika axlarna...

Har också för mig att jag har läst någonstans att däcktillverkarna uttryckligen säger att man inte får blanda RFT och vanliga däck.

Iofs kanske det svider att demontera halvslitna däck, men det är säkert någon som vill köpa dem...

Har man en körglad bil för flera hundra tusen känns det lite dumsnålt att förstöra fina vägegenskaper genom att blanda däck med helt olika egenskaper.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Agathorn: Nu ska jag vara petig. Det heter RFT och inte RTF. =)
Så dåliga är de nyare RFT däcken faktiskt inte. Körde nyligen en ny 3-serie med 18" fälgar med Bridgestone RFT däck (225/40-18 fram och 255/35-18 bak) och det spårade ingenting.

Men vill du inte ha RFT-däck får du bita i det sura äpplet och köpa fyra nya däck. Tänk bara på att BMW assistans inte gäller om bilen saknar RFT. Det står i villkoren.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Har jag BMW assistans på en över 3 år gammal bil?
Nåväl jag tog allt extra på länsförsäkringars försäkring så jag tror det inkluderas där i.
BMW ger 5år assistans.
Tycker faktiskt att RFT däcken fått oförkänt dåligt rykte på AP. Mina PS2 var varken särskilt bullriga eller spårkänsliga. De första RFT däcken som kom 2003-2005 var dock inga höjdare. Numera är deras största nackdel hårdheten i stommen vilket förutom sämre åkkomfort kan bli ett problem vintertid vid halka.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
agathorn- vad du än gör så blanda inte! jag testade detta på min gamla bil (samma märke och modell fast ena paret rft och andra utan) och den gick som en påse jordnötter över vägen, den spårade och slingrade sig hela tiden!
Sen som någon annan sa över här så nya RFT är faktiskt inte så jäkla dåliga, jag hade lagt mina pengar på att köpa några bra RFT däck och behålla fram. iaf ångrar jag att inte jag gjorde så.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Intressant att du inte upplever rft som så dåliga. Det jag märker med våra nu är just att dom är stötiga. Men inget jag inte överlever, det är ju trots allt en sportbil.

Kanske köra med vanliga däck på vintern och punkteringsfria på sommaren?!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag bytte från 18" RFT till 19" vanliga på min E61 och den går nu både tystare och mindre stötitgt trots ökningen i från 18" till 19". Någon direkt spårighet upplevde jag dock inte med RFT-däcken.

Om jag var du så hade jag köpt nya vanliga däck runt om och sedan lagt ut framdäcken på Blocket. Jag sålde mina 18" med ca. 5 mm kvar relativt enkelt. I och med att dom är dyra som nya så finns det ett intresse för dessa på begagnatmarknaden.

___
//Ulf
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Jag får efterforska lite mera på forumet hör jag direkt om RFT kontra vanliga däck. Nåväl det är ett beslut jag inte behöver ta förren tidigast till våren. Skönt att höra att RFT-däcken i alla fall går att sälja!

Nu blir det dock helt klart icke RFT däck som vinterdäck och då förmodligen hakka 7 däck då dom verkar ha helt klart bäst is-egenskaper. Snöegenskaperna är väl kanske inte i topp dock vilket jag märkte när jag hade hakka 5 däck (om det nu är någon större skillnad) på saaben i vintras. Fastnade i en korsning med en del snö och i uppförslut. Jag trodde jag skulle klara det med bra dubbdäck men icke! Den kändes dock trygg på is!
RY
155
RYN
545e -21
När jag köpte min bil satt det nya 255/35-18 RFT bak och halvslitna 225/40-18 RFT fram.
Bilen spårade och vinglade så att jag upplevde den näst intill farlig att köra fortare än 100 km/h. Bytte framdäcken till nya icke RFT och den blev som en ny bil att köra, det spårar inte och går mycket tystare.

Jag upplever inga problem med att blanda RFT med icke RFT. Det är min personliga uppfattning och jag skulle aldrig betala mer för att få något som är sämre.
Det är tredje bilen jag byter däck i förtid på för att bli av med RFT.

/Ronny
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Jag tycker också att kritiken verkar vara överdriven. Jag har Michelin PS2 på min R32, visserligen i 19" och när jag nu köpte E91:an med 18" PS2 RFT så fick jag en betydligt bättre komfort! Nu påverkar förstås skillnaden i storlek och två olika bilar men jag stör mig verkligen inte på att de är stötiga eller något annat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.