AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.762

E39 528iA "rycker" vid krypkörning

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Bilen har gått 28000 mil, oljan i automatlådan byttes av Need For Speed vid 19000. Nu har den börjat rycka lite om man har växel i och släpper på bromsen så att bilen börjar rulla. Om man gasar försiktigt är det samma sak. Det är tydligast om man startar försiktigt i uppförsbacke. Det känns som om ryckningarna följer varvtalet, det är i alla fall rytmiskt.

När jag kommer upp i uppskattningsvis 10 km/h märks ingenting förutom att lådan kanske växlar en aning hårdare än tidigare. Osäkert om det uppstått samtidigt.

Vad kan ha hänt / vara på väg att hända?

___

Min bil: Länk
Kan vara så enkelt att det rör sig om en kam/vevaxelgivare, det kan ge märkliga fenomen på aut växellådor. Mitt tips är att börja med att läsa felkoder och se vad det visar på.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Förtydliganden:

* Den rycker alltså ingenting så länge den inte rullar.
* Det är likadant med backen i.
* Det är fel att säga att det följer med motorvarvet - om man varvar mer än typ 1000 rpm så märks det inte.
* Tydligast vid belastning på tomgång, dvs med lite broms eller uppförsbacke.

___

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur ser stiften ut?
När byttes de senast?

När stiften börjar bli lite slitna kan man få ryckig gång, särskilt vid låg belastning (där det märks mest).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Låter som luftläckage mellan LMM och insug. Kolla bälgens skick och försök kontrollera eventuella läckage med startgas.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Har inte läst av felkoder än.
Jag bytte stiften förra vintern och bälgen kollade jag för ett par veckor sedan.

Men det känns mekaniskt, ungefär som en skadad lamell eller ett skadat kugghjul. Det är dock inte en metallisk känsla utan mer "mjuk".

Det hörs inget heller, det bara känns.

___

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Skulle eventuellt kunna vara låg oljenivå i lådan, använde verkstan original automatolja vid bytet vid 19.000 mil?

Mvh
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
De använde den olja det ska vara. De är mycket välrenommerade.
Man kanske skulle kolla nivån...

___

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.