|
|
|
|---|---|
|
Hej Alla! Jag behöver fylla på lite servoolja men det står inte på behållaren vilken det skall vara. Jag har olika Pentosin hemma men vet inte vilken det skall vara. Att gå på färgen är osäkert då använd olja kan ha ändrat färgen. Hur avgör jag? BMW verkstaden visste inte!? Är en 7.30i 1989. Ulf | |
|
Så länge den inte är väldigt missfärgad bör du kunna se på färgen vilken det är. Ofärgad/ljusbrun=hydraulolja. Rödaktig=ATF, Grönaktig=CHF. Vid tveksamheter skulle jag byta all olja mot en bra hydraulolja och skölja systemet med denna ett par gånger. |
|
| Tack! Suger du bara ut behållaren eller öppnar du en slang? Vilken hydraulolja skulle du rekommendera? | |
| Man ska nog vara försiktig med att säga bara hydraulolja. Det finns många vegetabiliska sådana på marknaden och det kan blidas syror som inte systemets olika tätningar är gjorda för. Sedan är det ju en fråga om rätt viskositet då hydraulolja finns i ett brett spann. Jag skulle nog välja ATF Dextron III el. CHF11s (Pentosin) om jag inte visste exakt vilken viskositet och typ av hydraulolja som avses. Och byta i behållaren och sedan köra en stund och byta i behållaren igen. | |
| Jag håller med. Det är inte bara att slå i...Jag skulle tro att det skall vara Pentosin CHF 7.1, men är inte säker. Någon som har en E32:a 7.30 från 1989 som kan titta på sin behållare vad det står? Vore tacksam! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Samtliga ovannämda är hydraloljor om man ska var petig. På äldre som inte har vanlig ATF mineral så brukar det vara CHF.7.1, sedan vet man ju inte vad folk hällt i genom åren problemen är ju att de icke är blandbara med varandra icke heller CHF 7 med CHF -11, däremot utbytbara om man sköljer systemet ordentligt med den olja man ska använda. Både ATF röd och Pentosin CH11 kan bli bruna har jag noterat och då är det inte lätt att se skillnad. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Ja, just det. Tänkte inte på att det var en äldre 7:a med CHF 7.1. i.s.f. om det inte är ATF. Troligen var det väl lika då att bilar i Norden och Kanada var fyllda med Pentosin från början och övriga med ATF. | |
|
En vanlig industri-hydraulolja som tex Texaco Rando hdz 32 eller motsvarande duger fint till ett vanligt servosystem. Den innehåller inga onödiga tillsatser som ändå inte behövs i detta system. Jag har inte hällt något annat i mina bilar om jag varit i behov av byte. OBS om man använder bilen där det är väldigt kallt så är både ATF och Pentosin-oljorna bättre då dom håller en bättre viskositet när det är riktigt kallt. Det är även detta som skiljer ATF och Pentosin, där Pentosin klarar lägst temperaturer och därför används till bilar i kallare länder. Ett annat tips när man ändå håller på är att lägga i en magnet i servobehållaren, så förlänger man livet på både olja och systemet. Då har man en ren och fin olja utan metallpartiklar i. |
|
|
Jag använder bara CHF 7.1 för att det är original oljan. Bilen är en 735i från-89 med nivoreglering. Mvh. Laszlo Min bil Länk |
|
|
Alla E34 ska ha CHF 11S oljan har jag för mig, även dom utan nivåreglering. Högst troligt att det även gäller E32. Problemet är att ATF olja funkar precis lika bra till bilar utan nivåreglering, och många häller i den. Och på en så pass gammal bil är oljan bytt/påfylld fler gånger om troligen. |
|
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
För E34:or (kanske E32 också) så fylldes dessa med ATF eller CHF 7.1 beroende på vilken marknad de skulle till. Var det den tyska marknaden (som min importerade E34) så fyllde man i ATF från fabriken. Var det den nordiska marknaden så fyllde man i CHF 7.1 från fabriken - samt satte en liten grön rund klisterlapp på behållaren (som i 99.9% av fallen hade trillat bort 15 år senare när en ny ägare till bilen skulle fylla på hydraulolja). |
|
Jag har nu sugit tomt i behållaren och fyllt CHF 7.1. Hur många gånger måste man suga for att få en vettigt byte? Hur länge mellan gångerna? Ulf |
|
| På båda mina tyskimporterade 540 står det CHF 11S på behållaren. | |
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Japmax : Stämmer! Enligt TIS så var alla E32/M60 och E34/M60 fyllda med CHF 11S från fabriken. Om jag förstår TIS rätt så var även alla modeller som hade nivåreglering som använde styrservooljan också fyllda med CHF 11S från fabriken. Och jag tror att CHF 7.1 användes bara på de tidigare årsmodellerna, och att man gick sedan över till CHF 11S. Fast har inte hittat något exakt brytdatum eller någon notering om detta dock. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.