AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.058

Hög motortemp

Visa användare
50
Ferr
X1 25e -21
320i -99
Hej!
Är det någon som vet varför min motortemp blir så j*vla hög?
När jag känner i kylarslangarna är dom kalla + att kylarvätskan är kall..
Kan det bero på vattenpump?

BMW POWER
singato
låter som termostaten...
Thermostat eller vattenpump, dock troligen thermostaten som föregående talare påpekar.

Är relativt enkelt att byta. Det du behöver kontrollera är om thermostaten öppnar! Passa även på att kontrollera så att elfläkten går igång, kommer felet vid stillastående så kan det vara den som jäklas.
Visa användare
50
Ferr
X1 25e -21
320i -99
Okej tack för era svar, men jag märkte idag att vattnet inte gick runt, tömde kylare o fyllde med vatten, när jag gasa så stod vattnet bara helt stilla utan att ens bubbla..
Menar du AC fläkten när du säger el-fläkt? För det stod stilla och rör inte sig heller kan det bero på de också?
Tack för svar.

Bayerische Motoren Werke
Visa användare
50
Ferr
X1 25e -21
320i -99
Btw hur kontrollerar man ifall thermostaten öppnar? Jag har aldrig tidigare bytt thermostat så vet verkligen inte hur kontrollerar.

Bayerische Motoren Werke
ac fläkt - elfläkt, helt rätt. Den skall slå till vid en viss vattentemperatur för att bilen inte ska koka i köer osv.

I ärlighetens namn hade jag nog bytat både vattenpump och thermostat, båda är svaga punkter och säkerligen ligger felet i ngn av dem, Om inte annat sover man gott när det hela är gjort.

Har för mig at skovelhjulet i vattenpumpen på din modell är av plast och kan gå sönder vilket gör att man inte känner ngt glapp i pumpen men att den likförbenat är kass.
Visa användare
50
Ferr
X1 25e -21
320i -99
Då tar jag och byter ut både vattenpump o thermostat då, tack så mycket för svar.
Hade liknande problem på min 320iA fast där rann det vatten istl när man stängde av motorn. När mecken visade vattenpumpen var den nästan 2 delat, men men problemet fixade sig på den också tills det blev spricka i blocken :(

Bayerische Motoren Werke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.