|
|
|
|---|---|
| Har en kompis som skall byta in sin 530 n52 automat 05 som har gått 23 000 mil han frågade mig om jag är intresserad av att köpa den men den har rullat en hel del har någon erfaranhet av en sådan bil med dom milen ? | |
| Det beror väl på vad som är bytt på bilen, hur den är servad och inte minst vad det är för pris på den. | |
| Om milen tillkommit via långkörningar betyder det inte så mycket, men är det korta körningar kan den vara hårdare sliten. Kolla servicen och som "N" säger, det skall synas i priset! | |
|
Om du inte själv är expert så är en seriös besiktning hos en verkstad eller dylikt är vad jag rekommenderar + inkoppling av diagnostikdator för avläsning av felkoder. Svårt att generalisera på långmilare, väldigt mycket handlar om hur bilen tagits om hand och vad som är bytt. Har bilen tagits om hand väl och mycket är bytt så kan långmilare i många fall vara riktiga klipp Sedan är det ju automat och här går åsikterna isär om oljebyte bör göras eller inte. Jag hade absolut lämnat in den på olje samt filterbyte själv men allra först en seriös provkörning i olika farter/förhållanden för att försöka avgöra att automatlådan är frisk. Personligen tycker jag man ska kalkylera med en upprfräschningskostnad på mellan 10 000 - 20 000 kr för att inte bli besviken när det gällar begagnade bilar. Sedan om kostnaderna understiger 10 000 kr är det ju bra. Men visst har detta också att göra med vilket skick du avser hålla på bilen. |
|
| Hej bilen är servad enligt plan ser bra ut komfortstolar mm men min tanke är 21 000 mil sen när jag skall sälja den vem kommer att köpa den om jag får sålt den överhuvud taget ? som sagt det är en kompis till mig vad skall man bjuda han vill inte vara snål men inte över pris heller har någon en uppfattning ang priset ? | |
|
Länk Blir rätt opartiskt.. //Lasse |
|
| Jag tycker nog den sidan är lite till köparens fördel, dvs vad en köpare bör ge för bud. Känns som priserna på blocket och vad den sidan föreslår ger en hyfsad indikation på vad slutpriset borde vara, dvs någonstans däremellan, dock närmre priset på sajten. Men det är bara min magkänsla. | |
| Dena sida och vad priserna på bilarna tex i blocket är inte i närheten ens ! | |
|
Nä, men blockets priser är ju inte slutpriserna direkt. Dock som sagt tycker jag nog vissa prisförslag (jag har mest bara kollat BMW) är i underkant. Man kan inte lägga till information om vad som är bytt osv i prisjämförelsen så långmilare straffas hårt i bedömningen. Dock är det nog en bra riktlinje åt vilket håll man bör gå när man ska ge bud. |
|
| Så vad tycker ni jag skall ge för den :) | |
|
Jo men vad är bytt? När behöver du nya däck, när behöver skivor+belägg bytas, fjädring, osv, osv? Du bör väga in sånt. Eftersom bilen kommer köpas för över 100K så skulle då jag inte tveka på att följa mats_eposts råd, dvs lämna in till en seriös oberoende besiktningsman. Även om det kostar någon tusenlapp är det ju något du kan "pruta in i priset" sedan. |
|
|
Dock... Personligen, och detta är bara personligen, så har jag svårt för att köpa en bil av en kompis. Å ena sidan är risken väldigt liten att en kompis skulle blåsa en men samtidigt skulle det kännas fel att lägga ett skambud och på så vis kunna göra ett klipp. Och skulle något gå sönder på bilen direkt efter att du köpt den skulle det kunna kännas surt både för dig och för honom. Men det är bara jag. När man köper något är det viktigaste att det känns rätt för dig helt enkelt. Att du lägger ett bud som känns schysst för dig och att ni kommer överrens. |
|
| Ok tack för info vi får se om jag lägger ett bud på den | |
|
Usch ja, sålde en gammal volvo till min polare i slutet av 80-talet och snart så började felen komma på den, det var inte bra för kompisandan kan jag ju säga! Nu vill jag inte förstöra bilköparglädjen här men det är inte okomplicerat att göra affärer med vänner. Annars så måste jag ju säga att en långmilad BMW kan vara ett riktigt klipp om den är väl omhändertagen, och det är väl lättare att ta reda på från en kompis. |
|
| Jo det stämmer men om något skulle med bilen efter köpet ja... det är nog bäst att lägga ner projektet | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.