|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har en BMW E34 525 som jag upplever litegrann svårstartad då den stått över natten & kanske ännu lite mer svårstartad då den stått några dagar! Den startar alltid men man får nöta ett litet tag på startmotorn några sekunder, sen så när man släpper på nyckeln är det som att den hoppar igång men bluddrar till lite.. Men när den startat så går den direkt klockrent. Sen åker man ut & den går sjukt bra vid gaspådrag osv. Men när man ligger i ca 60-100 km/h & när man smyger fram i gånghastighet typ (det är dessa farter jag upplever det i) på jämn gas så har den lust att gå väldigt ryckigt. Ska man smyga fram sakta så försöker man vara lätt på gasen, sen är det som att den dör så man gasar lite till, då tvärkommer den & körningen blir ju då självklart väldigt ryckig! Ska tillägga att jag bytte luftmängdmätaren till en fullt fungerande för två veckor sen då den gamla gick sönder. Sitter ny lambdasond, det prövades även med 6st fungerande tändspolar, kollades alla slangar till insuget, ingen tjuvluft etc. upptäcktes. Luftfiltret är även det nytt & tändstiften ser bra ut & är inte allt för gamla. Så ovanstående grejer kan man väl utesluta, då felet har varit sen jag köpte bilen! Någon som kan komma med något klokt? Bränslefilter? Någon som varit med om samma sak? Tack på förhand :) | |
Lurre1 |
Hur gick bilen med trasig lmm. Kan vara så att den du har nu inte är riktigt frisk den heller. Har du kollat bränsletrycket. vilka färger har du på den nya sonden. |
|
Jadu den gick nästan inte alls med den trasiga luftmassemätaren, men den har jag redan strukit, för nu är bilen är precis som den alltid har varit! Går kanonbra & drar på som den ska, men man får nöta dom där extra 2 sekunderna på startmotorn & den går ryckigt vid jämnt gaspådrag. Bränsletrycket har jag inte kollat, men går ju som bra i övrigt så.. Du tänkte på kontaktstycket? |
|
Lurre1 |
Ja färgerna på sladdarna till sonden,finns de som satt dit 5v Lamda. Antar att du satt dit rätt lambda. Det kan vara två oberoende fel,ang svårstartad läckande btr eller backventil,men det ser man om man mäter bränsletrycket, lite skumt att den startar när du släpper nyckeln kan tyda på något med tändingslåset. Ang ryckningar finns det många trådar här,många som inte har hittat felet. En diagnos kan ge lite svar,du kanske känner någon med carsoft. du kan prova att ta bort kabeln till lmm och se hur den går. Är gallren i lmm hela? kan också vara svårt att se spruckna slangar,sitter slangar under insuget till tomgångsmotorn bla. Ett komptest kan man också göra för att utesluta sådana problem. finns en del givare att mäta också.vevaxlgivaren tempsensor dme tps mm. |
|
Rätt lambda sitter där! Ang luftmassemätaren så fungerar den som den ska & är hel, jag körde den 3mil utan luftmassemätare tidigare & den tog bara mer bränsle, inget annat! Har kopplat upp den mot dator & kollat, det var när den gick jättedåligt för 2v sen då luftmassemätaren var trasig. Men det fanns ingenting på felminnet eller nåt. Kanske jag som är kinkig vad det gäller tiden på startmotorn innan den startar, men det är som att den vill hela tiden, men tar då iaf 2-3 sekunder innan den går igång, den ruppar som till lite sen startar den, det känns inte som något elektroniskt fel. Känns som att dessa fel skulle kunna ha med varandra att göra, jag tycker det känns bara som ett läckage i någon slang eller dyl. Ska nog ta & byta bränslefilter också få se. Komp & bränsletryck skulle man ju också kunna göra! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.