AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.780

Automatlåda rycker till vid acceleration!

jo
14
joskim
320dA Touring xDrive -11
Hej,

Har letat lite på forumet utan framgång så jag ställer frågan i en ny tråd.

Har en 320dA -2011 och när man närmar sig ett stoppljus som exempel och bromsar lite kraftigare och snabbare än "normalt" samt stannar helt utan att kanske rulla några cm i väldigt låg fart så uppträder ett irriterande fenomen. När jag sedan accelererar så rycker bilen till ganska kraftigt precis i början av accelerationen.

Gör jag samma hårda och snabba inbromsning fast jag rullar några cm i låg fart innan jag stannar helt uppträder rycket fast som om lådan växlar dåligt från 2:an till 1:an och det känns mer som om växeln "rullar rätt" inne i lådan.

Ett annat exempel är när man bromsar in normalt mot en korsning, men stannar inte helt utan rullar vidare i korsningen med acceleration som följd och att hastigheten mellan broms och acceleration är "mitt emellan" 1:an och 2:an... Lådan kan inte bestämma sig vilken växel den skall skicka in och det berömda rycket uppstår!

Detta är min andra 320dA som jag upplever detta problem med... Känns inte som BMW skulle låta en sådan detalj falla mellan fingrarna, men jag kanske har fel.

Tacksam om ni andra som upplever samma fenomen kan berätta eller komma med lösning? BMW verkstaden säger givetvis att det skall vara såhär!
Ph
148
Phastey
520Xd Touring -16
Kanske lite OT men jag upplever samma sak på min Mercedes Automat från -99. Ibland rycker den till i låg fart när den inte kan bestämma sig för rätt växel.
Är det så kallade "sticky brakes" som orsakar rycket eller ligger det helt i drivlinan?

Kanske lite långsökt, men har du nollställt lådan?
jo
14
joskim
320dA Touring xDrive -11
Det är inte "sticky brakes" utan helt i drivlinan...

Har provat att nollställa lådan på min gamla 320dA -2009, men ingen skillnad!
Jag har alltså inte nollställt lådan på den bil jag har nu.
-J
167
-Jonas-
320d XD F31 -15
Har du provkört någon demobil och kollat om samma fenomen uppstår där också, eller är detta något som kommit nyligen?
jo
14
joskim
320dA Touring xDrive -11
Har inte provkört någon demobil som jag upplevt detta på, men min förra bil upplevde jag samma sak med. Det känns som om lådan inte hinner växla ner alla växlar när man stannar för snabbt.

Borde inte lådan frikoppla och växla, och när rätt växel är tillgänglig så läggs den gällande växeln i. Kan in lådan bestämma sig skall väl momentomvandlaren ta hand om "problemet"?
Ni
199
Niclaza
535d lci
Kanske inte svaret du vill höra, men hade jag ägt en 2011 med minsta lilla problem, även om en glödlampa slutar fungerar, så hade jag kört till återförsäljaren och bett dem åtgärda felet och krävt en lånebil under tiden!!
An
1
AndersSultan
BMW 320d Touring -11
Saab 9-5
Volvo 444 special -57
Hej!
Jag har nyligen köpt en beg. BMW 320d -11 och har upplevt precis samma fenomen som du beskriver med ryck i automatlådan. Det jag funderar på är om dessa lådor "ska" bete sig på detta viset eller om det är något fel som man borde åka tillbaka med för åtgärd.

Jag har tidigare ägt många olika Saab och Volvo -bilar och från dessa känner jag inte igen beteendet men BMW är lite okänd mark för mig..

Är det någon som läser detta som vet om det är ett vanligt fel (som skall repareras) eller om det är det beteendet denna typ av automatlåda har??

Med vänlig hälsning,
Anders
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Fick nyligen byta bussning till automatlådans upphängning (till powerflex) då den klonkade och rörde sig vid växlingsmanövrar där man skiftade mellan r-n-d. Blev klockrent tight. Men det är en bil från 2001, jag skulle först lämna in bilen för koll. Kan ju hända att det är som det var för Saab, dvs. att originalupphängningen av lådan är för mjuk. Är den tight och fin när du i stillastående växlar mellan r-n-d med motorn igång och bromsen nere?

I annat fall är det nog momentomvandlaren som ligger kvar för länge ("frikopplar" för sent), då borde BMW kunna programmera om lådan. Men MY 2011, klart du ska åka in med bilen och få den lagad, du har ju till skillnad från mig betalat många sköna slantar för att slippa ligga som en märla över bilen och pilla ;-)
zo
118
zoopåse
320dA -09
När man gasar iväg snabbt från stillastående så tycker jag det kan rycka till ibland, men jag tror det är att den lägger ur växeln när man står still. Sedan när man släpper bromsen aktiveras den igen och är man för snabb på gasen så hinner den inte lägga i ordentligt och då rycker det till. Tricket är att inte börja gasa förrän bilen fått lite driv/rull på tomgång.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.