|
|
|
|---|---|
|
Hej! På e46 touringen har jag låtit eftermontera BMWs orginal avtagbara dragkrok (=Westfalia) och jag hittar inte någon ögla att kroka i katastrofvajern i. Finns inte detta så man, mot bättre vetnade, måste lägga katastrofvajern runt själva kroken? Jag tvingas alltså göra bild 3 nerifrån iställt för som på nedersta bilden här: Länk Är BMW krok en sådan som nämns i fotnoten längst ner (dvs godkänd utan fästögla)? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 | |
|
Japp det är bara att lägga den runt kulan på vissa EU godkända drag saknas det fäste för vajern och då får du lägga den runt kulan. |
|
| Att lägga vajern runt kroken är fullt godkänt och funktionsdugligt. Även om en ögla kanske känns mer säkert. Jag har nog ingen ögla i mitt Westfaliadrag heller när jag tänker efter. | |
| Tycker det känns rätt så lotteriartat om wiren skulle sitta kvar med en löpsnara, men som redan nämnts verkar det ju vara godkänt så. | |
|
Länk Sidan 15 |
|
|
Jag har haft några BMW E34 med fasta och löstagbara drag utan ögla. Löste detta genom att öppna luckan i stötfångaren och sätta fast en kraftig karbinhake i bogseröglan, sedan fästa säkerhetsvajern i karbinhaken. Tipset är framfört men vet inte om det fungerar med nyare bilar, kanske problem med placering av bogseröglan, löstagbar ögla etc. //Göran |
|
| steaman, klicka på länken i första inlägget ;) | |
| Skulle jag ha en krok utan fästögla skulle jag dra en rejäl slangklamma runt kulhalsen att sätta wirens karbinhake i. Då vet man i alla fall att inte wiren krokar av samtidigt som vagnen. | |
|
Bättre att lägga energi på att kontrollera kulhandskens funktion! Vajern aktiverar ju endast bromsen. Skulle släpet släppa på motorväg kan ju ändå katastrofen inträffa då bakomvarande fordon ränner rätt in i ett tvärnitande släp. |
|
|
Inte för att man ska slarva med att kolla kulhandsken men jag tror ett fritt skenande släpp ställer till med mera (t ex i mötande körfält) än ett hastighet inbromsande bakom en dragbil. Bakomvarande ska ju hålla rimligt avstånd och även bil med rätt kopplat släp kan bromsa kraftigt. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Har du någon statistik på antalet kulhandskar som släpper per år? Om nu risken vore så stor så kan jag inte förstå att det är tillåtet med obromsade EU-släp. 500-600 kg släpvagn är inget obetydligt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.