|
|
|
|---|---|
|
Börjar snart bli dags att fundera på vinterdäck till E61:an...Har ännu inte bestämt om det ska blir dubbat eller odubbat... Har en uppsättning M135-fälgar (8x18") som jag tänker använda och frågan är vilken dimension som är lämplig? Sommardäcken till dessa fälgar var ju 245/40 så det är ju det första alternativet man tänker på även till vinterdäcken men det finns ju också möjlighet att gå ner till 225/45 då de är snarlika när det gäller rullomkrets. Utbudet av de smalare verkar vara något sämre men det finns en del att välja på och prismässigt verkar det inte vara någon större skillnad. Vinteregenskaperna borde ju vara bättre med det smalare däcket. Ni andra som kör 18" vinterdäck på E60/E61, vad har ni för dimensioner? I mitt fall handlar det primärt om "skånsk vinter" men den är ju ganska oberäknelig...De två senaste vintrarna har vi haft rejält (med våra mått mätt...;) med snö men men året dessförinnan bjöd kanske på 2-3 dagar med snö. När brukar motortidningarna komma med sina vinterdäckstester? ___ //Ulf | |
| Jag körde min E60 på 245'or dubfria. Antisladd och antispinn är så pass bra på de där bilarna att man ändå kommer iväg bra trots breda däck. | |
|
Gjorde ungefär som du tänker göra - använde M135-fälgarna som vinterhjul och kör med M172'orna som sommarhjul. Jag valde att behålla samma dimension på vinterhjulen(245/40), bl.a. eftersom jag just som du upptäckte att det smalare varianten var svår att hitta. För mina behov har det fungerat utmärkt, odubbade GoodYear - trots det myckna snöandet till och med här i Skåne de senaste åren har jag inte haft problem med fäste. Och sedan är det ju skönt att ha en bil som är snygg att se på även under vintertiden... :o) ---- BMW CS #6212 |
|
| Jag har 225/45-18 på mina originalfälgar. Funkar utmärkt. 245 känns aningen brett vintertid för min del. | |
|
Har provat både friktion + Dubb i 245/40-18 på min E61 , och sålde de dubbfria och åker Michelin dubbat i 245/40-18 och det funka över förväntan. Ända nackdelen är ju bilens kassa vinteregenskaper.. Henrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.