AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.650

rvs mirakel-medel eller..

Visa användare
30
nakcam
BMW M5 -99

Ford mondeo V6 -01
Verkar inte vara någon dålig olja som lagar rasade lager mm :P Refferenserna på deras hemsida är lite underhållande att läsa :) ett axplock:

.................................
"Jag måste berätta om rvs-behandlingen på min bil. Jag har en Audi med V6 bensin-motor som har gått 19 tusen mil. Oljeförbrukningen är ofta mycket hög på dessa motorer, även på denna.

På grund av slarv råkade jag köra med för lite olja i motorn några gånger (stickan är helt torr när bilen larmar om låg oljenivå). En dag så startade inte motorn (det var +20 grader ute). Vi trodde att kamremmen hade hoppat runt men när vi kollade kompressionen så var den ungefär 3 bar på alla cylindrar utom en som hade 6 bar (vi använde en vanlig kompressions-provare). Motorn va helt slut.

Eftersom jag testat rvs på några andra bilar kunde jag inte låta bli att se om det även fungerade på en så här jättesliten motor. Jag satte i motor-värmaren i 2 timmar (bilen är automat så den går ej att dra igång).

Motorn startade men hade ganska blåa avgaser. Jag slog i rvs. Efter första behandlingen gick bilen att kallstarta utan motorvärmare igen. Efter 100 mil va det dags för besiktning, avgasvärdena va bra! Nu efter 200 mil drar motorn ingen olja längre och kompressionen är perfekt. Det är helt fantastiskt! Jag förstår om folk inte tror mig men jag säger bara testa själva!

PS. Jag har skruvat isär en gammal bmw-motor som jag behandlat med rvs. Alla slitytor va spegelblanka, vevaxeln såg helt ny ut! RVS fungerar!"
......................................

"Första behandlingen var på en bakaxel på en chrysler grand cherokee -94
Lagerna i axlen var dåliga med missljud och vibrationer. Efter behandlingen fanns inga vibrationer eller missljud kvar. Redan efter 5-7 minuter avtog missljuden.

Behandling nr två var på en chrysler grand voyager. 3,3 automat -92
Slutväxlen (diffen) på växellådan var sliten med missljud och vibrationer som resultat. Så sliten att drivaxlarna roterade som cykel pedaler. Efter behandlingen var axlarna fasta och inga missljud eller vibrationer fanns kvar.

Behandling nr 3 var från början inte i något renoverande syfte. Rent skydd.
Jaguar xj 6 -90 19000 mil. Behandlade motorn. Som redan efter 10 minuter börjar låta annorlunda. Gången blir jänmare och lungnare. Efter 45 minuter har oljetrycket stigit från 4 kg till 5,5 kg på tomgång. Bränsleförbrukningen har minskat.

Resultaten är fantastiska.
Jag är normalt av den uppfattningen att mirakel medel inte existerar men efter detta resultat får man tänka om. Jag har haft egen bilverkstad i 4 år och alltid skruvat på bilar. Har aldrig sett något liknande."

.....................

Länk
Så här skriver Automotorsport om tillsatsmedel i oljan: "det starkaste argumentet mot mirakulösa tillsatsmedel är följande: kunde oljebolagen tjäna pengar på tillsatsmedel skulle de själva sälja dem och inte låta några småföretag dominera marknaden"
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
När tillsatserna börjar bli så intelligenta att de ser var de skall fylla i slitna kuggar o masindelar och återskapa härdat stål m.m. tycker jag det känns surrealistiskt och otäckt. Vågar inte köpa en sån där flaska då jag är rädd att tillsatserna tar över mina bankkonton, telefonkontakter och mitt liv i största allmänhet. Nej, tacka vet jag syntetisk smörjolja som bara sysslar med smörjning. ;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har läst några personers erfarenheter/konsumenttest av produkten i fråga på några oberoende forum (bland annat detta) och alla har kommit till samma slutsats: Det blev inte märkbart sämre men inte heller märkbart bättre...

Hade produkten fungerat som utlovats, hade det varit en revolution inom tribologi/smörjmedelsteknik och inte minst inom reparationsbranschen. Dessutom hade företaget som tillverkar medlet i fråga och har patent på det, troligen rusat upp och blivit ett av världens största omsättningsmässigt, på något år eller så om de inte omedelbart hade köpts upp av något stort oljebolag eller liknande.....men RVS-produkterna säljs fortfarande av "källarhandlare" och via internetförsäljning trots att de funnits i minst tio år - undrar varför!?

I mina ögon är det inget annat än att kasta pengarna i sjön!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Lite OT ang tillsatser.

Men kan inte låta bli parallellen som gäller tillsatser för bensinen.

Vid Labb tester har det visat sej att ex STP mfl sk tillsatser avsedda för effekt förbättring mm har en negativt inverkan på just effekt-kurvan.

Mellan 5-12% mindre effekt påvisade sej med inblandade tillsatser mot körning på enbart bensin !!

Ändå fyller dessa produkter hyllorna i mackar mm ?!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Alex84, iofs kan bensintillsatser ha vissa renande egenskaper som då ger bättre effekt i en motor som innan har skitiga insprutningventiler och/eller smutsiga insugs- och avgasventiler.

Men jag har precis som du sett flera tester där sådana produkter inte tillför någon effektökning eller minskning av förbrukningen i en frisk och ren motor.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Som svar på Ditt inlägg Johan B så känner jag att den enda positiva förbättring som jag själv upplevt faktiskt är när jag kör på V-Power.

Den är väldigt liten och knappt märkbar,men likväl den största förbättringen hos motorn som jag själv känt under mitt bilägande liv.

Har testat en del sk mirakel produkter,däribland Slick 50 som skall enl tillverkaren göra mirakel för din motor.

Det duger lika bra med en bra olja anser jag efter att ha testat detta.
STP skall rengöra och förbättra insprutningssystemets komponenter,där anser jag också en marknadsvidrig produkt då rengöringen inte kan bevisas vare sej genom demontering/analys av motor komponenter eller ens kännbart efter tillsatts av nämnd produkt.

Återstår då V-Power som kanske inte är värd dryga kronan mer per liter,men kostar likväl mindre är STP produkter på en tankning !
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Alex84:

Jag kan ha fel men är det inte så att V-power numera innehåller etanol?
Ditt sista inlägg tar väl ingen hänsyn till det angående etanolen väl?

Finns väl en tråd här på AP om det och en protestlista som man kan/kunde skriva på...

BMW M-POWER
@GINO: Sorry för ett sent svar ;)

Stämmer att V-Power numera innehåller Etanol ( Tror satsen är 5% ).

Tyvärr måste man väl säga ang inblandningen av etanolet,och jag ser detta som en stor försämring av den tidigare V-Power soppan när det gäller kvalitet samt prestanda,men likväl är V-Power bättre än alternativen.

Här en länk som sammanfattar hittills tagna beslut i riksdagen gällande Bränsle/utsläpps regler mm.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.