AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.615

Värdering av renoverad E3 oldtimer?

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Min fars 3,0 Si-77 börjar bli klar och ska säljas nån gång under 2012. Jag tittade lite i oldtimer-forumet men det verkar inte finnas några diskussioner kring försäljningspriser. Det verkar heller inte finnas många fräscha E3 överhuvudtaget. Alla fina 70-talare är E9or.
Den är lite bättre än rostburkarna för 10tkr i alla fall. Renoverad 1991 till nu.

Om man kort beskriver den. 77 års, svensksåld i Luleå. Ägd sedan 79 och köpt i Luleå hos samma handlare som sålde den ny (Englunds). Brukskörd 79-91. 21700 mil. Motor renoverad på 80-talet med ny vevaxel, 5 nya kolvar, ny kamaxel, alla packningar osv. Finns ett kvitto nånstans på det. Slangar, tänddelar, skruvar och fästen runt motor är bytt nyligen.
Plåt bytt originaldelar: framskämar, bakskärmar, inre/yttre hjulhus bak, inre/yttre trösklar, 4 dörrar, bagagelucka, skuffbotten, bakplåt, regskylthållare, motorhuv, frontplåt.
Plåt bytt ej original: fjäderbenstorn fram, golv delvis lagat/igensvetsat med vanlig industriplåt (var schweizerost vf och fanns inga delar att tillgå).
Ljudisoleringen var slutsåld så den är inte original. Vissa svetsfogar ser inte ut som original in i minsta detalj, men inga direkta fel på dom och allt är ihopmonterat med bra passform. Bilen svetsad av BMW-plåtslagare med 25 års erfarenhet. Hellackerad 1987 (bra finish men rosten kom tillbaka), 2002 (superdåligt) och 2011 (bra).
Nytt krom runt om, nya stötfångare. Nytt grenrör och avgassystem. Nya bärarmar bak, bromsar, bromsrör, bränslerör, bränsletank. Underredsbehandlad 2003 (tuff-kote). Inredning från en 13000-milare som stått med överdragsklädsel sedan 1982, så den är fin. Specen är topazbraun med beige velour. Manuell låda, ellucka. Inget drag. Ingen klimatanläggning.
Ska lackeras i motorrum, reda ut viss el som inte funkar. Till våren ska den besiktigas, köra en tid och sedan sälja om det finns intresse. Kvitton finns på de flesta delarna. Serviceboken är antagligen förlorad, men instruktionsboken på svenska finns kvar.

Vad tror ni man kan få? I Sverige samt i Tyskland (om det skiljer är det värt att åka ner med den)? Att man inte får tillbaka mycket av kvartsmiljonen som den är renoverad för förstår jag.
Den står på fälgar från 1986, BBS RS split 8x16 med nya däck, 14" original alu finns också, men dom är i bruksskick.
Åsikter? Hade ju kunnat ha den själv, men är för intresserad av andra modeller för att göra den rättvisa. Farsan börjar också bli gammal och föredrar sin automatväxlade E32 750 på sommaren.

Internationellt E34 M5 register Länk
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Låg ju en extremt fin, väldokumenterad och original lang ute för ett tag sen, utgångspris var väl runt 80k. Tror det är svårt att få mer än 25-40k för er bil, utan att ha sett den givetvis. Tyskland är kanske bättre, men generellt finns det inget värde i sedaner på samma vis som med motsvarande kupéer. Behåll och njut istället :)
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Tack Lus! Fler får gärna komma med åsikter.
Ska den gå för 25-40tkr så krävs det nog hot om konkurs eller liknande. Då får den hellre stå. Det har ju gått bra de senaste 20 åren :)
Han hade hoppats på åtminstone 55tkr, men det kanske är att gapa efter mycket. Bilen är riktigt bra och original, men den är inte concours d'elegance. Sen är det svårt eftersom det inte finns så många liknande att jämföra med här hemma. 9 av 10 är en holk och det håller ju förstås priserna nere.

Internationellt E34 M5 register Länk
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Alltså, den kan säkert gå för 55k eller mer också, men jag tror att det är svårt att hitta köpare. Entusiaster har en tendens att rata sedaner. Kostar inte mycket att slänga ut en välformulerad annons med gott om bilder. Jag lovar iaf att sitta och dregla över annonsen :)

Och min gissning är bara en gissning, jag har haft fel oräkneliga gånger :D
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

För att sälja till Tyskland behöver du ju inte åka ner utan sätt in en annons på mobile.de så märker du om det finns intresse.

___
//Ulf
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Svårt att gissa priser på gammelbilar, generellt gäller att originalskick betalas mest för.

Utbudet av köpare till en E3 tror jag är begränsat i Sverige, med påföljd att priserna är ganska låga, håller med Lus, behåll och gör en rullande renovering och du har en behaglig hobbybil.

Mats
BMW CS #5847
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.