AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.614

Onormal bränsleförbrukning 320d

Hej!

Jag har sökt och läst på forumet och kommit fram till
att min 320 diesel, 150hk, kombi -02 har onormalt hög bränsleförbrukning.
Har räknat på det vid flera tillfällen efter jag tankat och kommit fram till att den drar ungefär 0,76 blandad körning och ungefär 0,7 långkörning.

Min blandade körning är i stort sett min pendling till jobbet, ungefär 3,5 mil fram o tillbaka varje dag, mestadels E4:an i ca 120/kmh. Tycker den kommer upp i temp ganska fort också.

Körde sundsvall-stockholm i sommar i jämn fart på E4:an, ca 120-140/kmh, hade inte på ac:n vid många tillfällen, drog ca 0,7.

Bilen har gått ca 25000mil och det sitter på 17", kanske 215 eller 225 bred.
Brukar blanda i en liten skvätt redline 85 plus när jag tankar.

Brukar se att de blir en svartrökspuff när jag trampar på gasen men de har jag hört att de kan va så på dessa bilar??

Några tips och reflektioner kring detta med förbrukningen?
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Min e46 -02 Automat låg på de siffrorna också. Allt var bra med den, det var bara att "den drog så".

Är det en manuell känns det som att det kanske är dags för en koll av LMM (Luft masse meter).

Har bilen bra kraft?
Lite svart rök puff på fullgas är helt normalt.

//Anders
Ligger man närmare 140 så är nog 0,7 normal förbrukning. Det pratas ju ofta om snåla dieslar som drar runt 0,5 eller mindre men då är det max 90-100 som gäller, i alla fall på min 320D. Börjar man gå upp mot 110 så närmar sig förbrukningen 0,6.

Det är just i låga farter en mindre motor kan vara snål, ökar man farten så går en större maskin lika "billligt".
förlåt de glömde jag skriva, ja de är en manuell låda.

Jo kanske får kolla luftmassemätarn då och se om den reglerar som den ska.
Finns de nåt smidigt sätt att kolla den eller måste jag på verkstad?
Svårt att säga om den går som den ska, har knappt kört någon 320d före jag köpte den här.
Provkörde en tidigare modell med 136hk och jämfört med den så kanske man borde förvänta lite mer kraft ur min 150hk motor. Tycker den känns lite tam ibland när man ska accelerera upp främst på lite högre växlar.

Så det är så låga farter som 90-100 som gäller för att få den att gå billigt??
Man kanske skulle haft en 6:e växel då...

Tycker ändå att den borde gå billigare med tanke på att jag försöker att köra ekonomiskt, iallafall när jag pendlar till jobbet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.