AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.107

Kan detta va ett teckan att mina Silent Block är slut ? E34 "Harsh Crashy Ride"

c0
27
c0xad
520ia -89
Hej.,

Skruvade på nya Bilstein B4 stötar på bilen. ,
Fjädrarna verkar va helt okey., dom ska inte va sänkta mer änn 10mm iallfall lite osäker.,

Framvagnen är helt renoverad dock inte Silent blocken varken fram eller bak ! . .,
Nya Pitman SwayBar bak.

Problemet nu är att ja känner minsta lila kant i vägen rakt upp i chassit ., bilen är som en gokart mer eller mindre de slår verkigen till i bilen när man kör på nått ojämt blien känns helt Stum " Harsh and Crashy Ride "

Proffs firma som har installerat grejerna å dom kunde inte se att nått va trasigt eller dylikt.

Kan du va så att när Silent blocken är helt döda att detta på verkar stöt upptagningen ?
Har Automat å de klånkar lite där bak när ja bromsar till dock inget vid gas pådrag ! .,

Om varken stötar eller fjädrar är dåliga., va kan de va som mer spökar då? Bilen är fruktansvärd obekväm nu hårdare en sten. , Bilstein har på pekat dock att stötarna bör köras in ex antal mil. Men känns som det är nått annat som spökar., svårt att tro att bakaxlen är trasig. Förvisso är Fjädrarna säkert 10 000 mil på nacken men bilen gungar till jämt å fint när man trycker ner bak eller fram sidan å stöten tar upp svajet direkt. säkert en 10cm gång gång på fjädern å de finns gott om plats från däckets top till hjulhusets tak. bilen slår alldrig i osv.

ja blir TOKIG ! ., slänger på nya stötar å bilen blir katastrof :/
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Om jag förstår din beskrivning rätt så kan det bara va dämparna.

Dåliga bussningar kan göra att bilen rör sig dåligt på vägen och att det dunkar och smäller men knappast att bilen skulle bli nämnvärt stötigare.

Jag skulle reklamera stötdämparna.
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Övre fjäderfästena bak på E34 brukar separera i gummivulkningen så det blir dunsande och gnisslande ljud i bakvagnen. Detta borde dom sett när dom bytte stötdämparna dock men man vet ju aldrig om dom bara slängde ihop det ändå.
c0
27
c0xad
520ia -89
Hm . , Med tanke på allt är bytt i framvagnen ., Dock har ja 750il bussningar., kanske gör att bilen känns stum, hårdare? ., Ja vet att de é rätt stötare för denna bil., Kan va så att det är fabriks fel ., kan gunga på bilen å fjädern sjunker ner ca: 10cm . . så man tycker ju att stöten borde käka upp ojämnheter i vägen ! .,
Tveksamt om nya fjädrar löser problemet . . . .

Ljud som kom från bakvagnen va ett resultat i 100% utslitna Silentblock ., kan va så oxå att bilen känns lite mjukare bak nu efter detta är utbytt ska hämta bilen på verkstaden imån., så ja återkommer med resultat.,

c0
27
c0xad
520ia -89
-

Nu mätte verkstaden mina fram fjädrar ! ., Hoppsan... 70mm sänkta., troligen avkapade., urk..
Så givetvis så slår mina stötar ner i "Bump Stop" gummit.., hoppas inte ja pajjar dom nu bara.,
Ska beställa ny Standard fjädrar på måndag sen hoppas ja problemet är löst., Vet att dessa B4 stötar max får ha 35mm sänkning. ,., Billen känns hård nu även bak där är den bara sänk 15mm är väl så att stötarna é så pass hårda innan dom är inkörda.,

-
c0
27
c0xad
520ia -89
SÅ nu är nya fjädrar på Bak oxå orginal size . .,
Dock så tycker ja bilen känns mycket stumm å hård i baken. .

Finns de nått annat som kan påverka ? .,
Stötarna som sakt är Bilstein B4 Standard GAS samt nya fjädrar . .,
Har nya Pitman samt Silentblock samt nya top mounts . .,

Känns inte som stöten sväljer ojämnheter den "crashar" över sina hinder . . låter precis som man drar näven i bordet när ja kör över ett bruns lock etc.... ingen nybils känsla direkt . .

Kan de va så att Bakaxlen är i mycket dåligt skick så de har me detta att göra? ...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.