AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.467

Vanos Jammed

Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Får en felkod precis som rubriken lyder. Vanos Jammed.

Har försökt byta enheten (då jag har en liggandes). Bytte packningarna i enheten mot sådana som Beasan systems säljer. Får samma felkod.

Bytte tillbaka (o satte på nya o-ringar även på denna) Och fick samma felkod.

Bytte solenoid, samma felkod.

Är det för att man just satte på nya O-ringar som den "jammar"?

Någon som vet vad som händer när denna felkod kommer?

Går ju liksom inte att mpntera denna fel, man drar sekundärkedjan så långt det går åt ena hållet och trycker in VANOSEN o drar sekundärkedjan så långet det går åt andra hållet, medan man ser till så att VANOSEN kopmmer in som den skall.

Bilen känns lite slö på låga varv, inte alls så stark som det var när jag hade precis bytt ringarna. Skall säga att den gick bra ett tag med de nya ringarna innan den "Jammade"

Någon som har nåt smart att säga om detta problem?

Tack

/U

Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Blev lite otydligt där.

Börjad emed att byta O-ringarna och upplevde en starkare motor under ca 100 Mil. Sedan "jammade den" Bytte till en annan enhet som jag innan jag installerade den även vytte O-ringar på den.

Men som sagt samma fel o problem.

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Känns den frisk rent mekaniskt borde den ju funka kan man tycka... kan det vara nått fel med oljetillförseln?

//Magnus

Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Det är en bra tanke, dock svår att kontorllera, eller har något nåt förslag?

Bilen går bra, men har märkt att den är lite slö på låga varv, precis när man skall iväg vid ett rödljus så tappar det ork precis när man skall iväg innan man kommer upp i ca 2000-2500 varv.

Har märkt på sistonde även att precis när man startar bilen (efter den har stått ett tag) och skall iväg så får jag samma fenomen, men då håller det på lite längra, kanske i 5-10 sekunder innan kraften kommer.

Kan det vara så att oljeförsörjningen är dålig till VANOSEN?

Nåt mer man kan testa?

Tack för svar.

cr
183
criiille
540 IM -98
tjena uffe va kollar du felkoden med? har kollat med bosch får en felkod på vanos Mek-fel ? någon som har tips?
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag fick mekaniskt fel / når ej ändläge och liknande på en M54:a som var riktigt seg på lågavarv.

På den var det kammarna som stod några grader fel.

cr
183
criiille
540 IM -98
okej du gjorde om ventilinställning?
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
criiille: Har både EDIABAS och Carsoft, får samma felkod på båda.

deejaywasp: Intressant. Det är ju så att man måste låsa kammarna när man tar bort VANOSEN. På min motor så har den aldrig varit öppnad förut. (förutom vevhuskåpan för byta av packning) men det påverkar ju inte kammarna.

dock så skruvar man ju "lös" insugskammen (man låser ju den med ett verktyg) när man byter VANOS.

men helt klart en intressant grej. det var ju efter jag bytte VANOS o-ringarna som problemet uppstod och då kan det ju vara så att kammarn inte är riktigt synkade.

Hur kan man kolla/komam till rätta med det? Verktyget som låser kammarna gör ju att de skall vara korrekt i förhållande till varandra. dock så måste man kanske vara mer nogran med hur kugghjulen står när man fäster bultarna eller?

Komme rinte ihåg nu i huvudet exakt hur proceduren skall gå till (läser alltid innantill i Haynes eller Banrtlys manuelar)

/U
cr
183
criiille
540 IM -98
tja uffe löst problemet?.)
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Nää har bara noterat att motorn är svag precis när man startar den...nästan som om ett tryck måste upp innan den blir stark.

Dock så ryker den teorin när jag står stilla vid ett rödljus o trampar gasen i botten så tvekar den innan den kommer upp i varv. Inga andra felkoder än VANOS jammed.

Funderar på när jag får tid att demontera /montera Vanosen igen, men vara väldigt noga med hur kammarna ställs
cr
183
criiille
540 IM -98
uppdatera gärna när du gjort:)
He
2
Hero72
BMW 528iA -99
Hej,

Jag har en 528iA -99, som också är svårstartad ibland, med dålig effekt i motorn. Om jag startar om bilen går den oftast som den ska. Har haft den på verkstad och de har bytt kamaxelgivare. Det gav inget, så då fortsatte de med att mäta/justera kamkedjan. Efter det bytte de vanos. Nu har jag fortfarande problem!!!

Någon som har några tips??

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Byt vevaxelgivaren.

He
2
Hero72
BMW 528iA -99
Tack, ska ta upp det med verkstan!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.