AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.285

Motorn varm ryck låga varv gaspådrag e39 530

Visa användare
10
diddinjO
320d Touring M-sport-06
Hej har problem med min 530i med följande symptom kör bilen varm och sen vid korsnig rondell vid inbromsning går de fint sen när man ska börja accelerera vid 1200 varv kommer ett ryck hugg misständning. Hade förut felkod på vanos kamaxelgivare avgas sidan och antog att de va oringarna i vanos så böt o renoverade vanos oringarna samt böt kamaxelgivare som hade problemet sporadiskt temporärt fel. Åkte in oringarna i vanos men ryckningarna är fortfarande där. Så nu har jag bytt tändstift insugsbälgen tändspolar tempgivare insug vevaxelgivare. Men rycken är fortfarande där. Vad är fel??? Nån som haft liknade ? de händer bara när den e varm är de nån elektronik som slås ut? Hoppas på svar o lösning!

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Dra ur sladden till vanos-ventilerna så inaktiveras hela systemet, se om du märker nån skillnad (förutom då att motorn blir slöare och låter lite annorlunda).

Om du har rutan nere och kör nära en brovägg, ljuddämparstaket etc hör du ett knackljud då eller är det som att den bara slutar tända?
Visa användare
10
diddinjO
320d Touring M-sport-06
Om hugget är borta vad är de för fel då? Magnetventilerna? Hm jag tror den bara misständer är inte säker ska lyssna imorgon. Om de är ett knack ljud vad är de då?

BR
62
BRG BMW
M3 e30 ASK 253hp -87
530i touring M-sport -03
325i e30 långloppsbil
Evo 9 -07
Intressant! Har en 530i som uppför sig på samma vis. den vibrerar även lite störande på tomgång. Har tillgång till DIS men inga felkoder på den.
Om man sedan går över tíll Function selection så hittar man nåt som inte är inom gränsvärdena på avgas vanos. och det står kort och gott replace exhaust vanos unit som åtgärd. Lägger datorn på bilen i helgen igen så kan jag återkomma med vad exakt den felmeddelar om.

Mvh

ma
7.450
marin849
Med DIS kan man kontrollera svarstid och läckage på Vanosventilerna. Max 1 sek får det ta att ställa om innan den dömer ut Vanosenheten.
Men 1 sek, om man då stampar ner pedalen vid 1200 rpm så ska Vanosenheten göra den största omställningen (störst skillnad på lågt varv i kamvinkel mellan ingen gas och full/mycket gas) och dessutom med det lägsta oljetrycket tillgängligt. Om omställningen tar tid blir det ju rimligt att motorn tvekar, rycker till el. dyl.
BR
62
BRG BMW
M3 e30 ASK 253hp -87
530i touring M-sport -03
325i e30 långloppsbil
Evo 9 -07
Ja när du nämner det var det nog läckage som inte var inom värdena på min vanos.
vad finns det att åtgärda för detta?? Eller är det att ta med en hög med pengar och åka till Bmw för att köpa nytt??

Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Hej!
Exakt samma symptom som du. Jag funderade läste och fick hjälp av en bekant. Felet? Pinsamt enkelt anslutningen av det rör som leder in mot luftfiltret var otätt. Orsakat av en stressad mekaniker som bytte generatorn vid ett tidigare skede.
Resultatet av felsökningen:
Inge felkoder på testinstrumentet
Inga varningslampor (abs och motorförorening)
Silkeslen gång vid låga varv
Bottenvridet tillbaka
Kopplingen fungerar som den ska
0 kr i verkstadskostnader

Jag säger inte att du råkat ut för samma sak, men blir orolig nör det regnar in tips som gör att du böir ruinerad och fortfarande är rådvill.
Visa användare
10
diddinjO
320d Touring M-sport-06
ja nu har jag kopplat ut inaktiverat vanos. samma ryck. hittade en vakuumläcka vid insuget var en vakuumkåpa som hade spruckit bilen blev betydligt bättre men fortfarande ett litet ryck. har nu bytt alla vakumslangar runt om då jag tog i dom slangarna ramlade dom isär kapade isär dom för att se ännu mer sprickor återkommer med resultat.
Visa användare
10
diddinjO
320d Touring M-sport-06
Brg BMW dina symptom med vibrerar på tomgång är garanterat vakuum läcka kolla vakuumkåpor samt vakuumslangar runt om bilen länkar via realoem. väldigt lätt bytt!

Länk
Visa användare
10
diddinjO
320d Touring M-sport-06
Brynar vilken rör menar du? insugsbälgen? eller de hårda plaströret innan luftfiltret? samt hade du flera "ryck" eller 1-2 ryck? jag har även hört att när jag står på tomgång o varvar långsamt upp till 3000 varv så hörs ett smattrande ljud från nånstans på insugs sidan :S Ååååh huvudvärk!
ma
7.450
marin849
Ja, vilken?
Länk
Länk
Visa användare
10
diddinjO
320d Touring M-sport-06
har nu lokaliserat de smattrande ljudet kommer från tomgångs stabilisatorn låter som en ventil inte fungerar som den ska. Ska plocka bort den o göra ren/ byta för att se nån skillnad. Återkommer med besked.
Visa användare
10
diddinjO
320d Touring M-sport-06
har nu lokaliserat de smattrande ljudet kommer från tomgångs stabilisatorn låter som en ventil inte fungerar som den ska. Ska plocka bort den o göra ren/ byta för att se nån skillnad. Återkommer med besked.
Visa användare
10
diddinjO
320d Touring M-sport-06
woho! de var vaccumkåpan som drog tjuvluft samt "DISA" justerenhet som var felet bilen går hur bra som helst o piggare än aldrig förr :D
ma
7.450
marin849
Vakuumkåpa?
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Här kommer sent svar på frågorna som ställdes av Mari849 och didddinjo. Jag tror det var den "veckade bälgen" - dvs nr 3 i nedan länk som inte satt ordentligt.
Länk

Visa användare
10
diddinjO
320d Touring M-sport-06
Japp vakuumkåpa som sitter baktill på insugsidan är bara en gumminippel min hade spruckit nr 7 o nummer 17 var trasiga på min.
ch
17
ch85ab
E46 328i M-sport -00
diddinjO: Skulle du vilja förklara vad du menar med vakuumkåpa?
Jag har förgäves försökt hitta "nummer 7 och 17" på realoem...

Har samma problem som du hade och är väldigt sugen på att lösa det.

Mycket tacksam för svar,
Christopher
ch
17
ch85ab
E46 328i M-sport -00
JAAAA! Jag hittade vad vakuumkåpa nummer 17 är: Länk
Och mycket riktigt, skiten var sprucken!!!
Så mycket annat jag gjort med denna bilen för att försöka få bukt med problemet, och hela alltet beror på nån liten fattig gummi-grej?

Återkommer när jag bytt ut den! :)

/C
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.