|
|
|
|---|---|
|
jaha då har man fått ett nytt fel att fixa och vet inte vad jag ska börja med. och när jag har prata med andra så har dom aldrig varit om detta fel. bilen är en 535-91 imp med 26tusen på mätaren el 36 vem vet =D det började med konstiga ryckningar i ratten när man hade stort rattutslag i rondeller osv. tänkte inte mer på det tills min sambo vägrad att köra hem bilen från affären efter som det ryckte så i ratten och att det "gnäller"när man styr (båda hållen) jag körde hem bilen och märkte samma sak så jag kollade servo oljan och mycket riktigt så var det för lite olja. jag fyllde på och luftade systemet och ryckningarna och gnället försvann TILLS oljan blir varm då kommer gnället tillbaka. jag har konstaterat att gnället kommer ifrån styrsnäckans övre del där rattstången går in. vad göra byta olja? har något lager fått stryk? ska servo oljan bli så varm att man nästan bränner sig? | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Att oljan blir så varm låter inte riktigt normalt. Nu har jag aldrig kollat temperaturen på oljan efter en stunds körning, men det låter osannolikt att den blir så varm. Är det efter typ 15-20 minuters vanlig körning i stadstrafik? Men det försvinner inte olja, eller? Ska för skojs skull kolla temperaturen på ATF-oljan på min 535i -89 efter en stunds körning. Även om kylarslingan är igensatt så bör inte temperaturen bli vansinnigt hög. ATF-oljan (troligtvis har du ATF då den är importerad) kan dock hantera höga temperaturer (170-190 grader F dvs runt 75-905 grader C skall tydligen inte vara helt onormala driftstemperaturer i en automatlåda), men ju högre temperaturer, desto snabbare bryts oljan ned. |
|
jag behöver inte köra i stadstrafik det räcker med 7-9km landsvägskörning för att oljan ska bli varm och "gnällandet" ska komma. oljan som är har intagit en gråtonad färg som den skulle ha blivit bränd. jag har kollat efter läckor men hittar inget speciellt visst är slagarna fuktiga. jag har precis gjort en motor tvätt så jag ska ta en tur och se efter. |
|
|
Jag skulle börja byta oljan. Den ändrar egenskaper om den blivit för varm, när du hade för lite. Se till att få korrekt olja bara... //Lasse |
|
Gråtonad färg är absolut inte normalt. Speciellt inte när du nyss fyllde på med en hel del fräsch olja. Brukar dock vara mer mörk när den är bränd. Luktar den bränd? Lite fuktiga slangar är helt normalt, ibland så börjar det läcka kring de där engångsklämmorna. Bytte för något år sedan ett par av mina slangar och passade på att ersätta de där klämmorna med normala slangklämmor. Antar problemet dök upp nyligen? Inte i samband med något annat arbete? Det här är rena gissningar, men det låter som att någon komponent tagit stryk pga för låg oljenivå och nu skapar problem. Men eftersom oljan är gråtonad så skulle jag först och främst göra en komplett flush av systemet så det är försk olja i hela systemet. Ganska enkelt, bara lossa den nedersta banjon på pumpen och låt så mycket som möjligt rinna ut. Fyll upp, låt vätskan flöda runt någon minut. Töm ut, fyll på, flöda runt. Borde räcka att tömma typ 3 gånger så borde det vara fräsch olja i större delen av systemet. Du har inte LAD (bakvagn med höjdjustering)? |
Lasse Eklunda hann före :-) Men vi är eniga iallafall på den punkten :-) Jo, en liten korrigering i min flush-beskrivning - man skruvar ju såklart tillbaka banjon innan man startar upp motorn och låter oljan flöda runt. Tänk på att när du drar åt banjon för sista gången ska du ha nya packringar (tror det är en ovan och en under), annars är det stor risk för läckage. |
|
byter oljan i morgon. åter kommer inom snarast med resultat. |
|
Runt 48 grader C blev min styrservoolja (men säg mellan 45-55 grader C istället då termometern jag använde inte är den mest noggranna) vid ca 20 minuters normal körning på mestadels motorväg (körde mellan Malmö-Lund). |
| Kan du ha fyllt på med fel oljetyp för din bil när du fyllde? | |
Problemen (ryck och gnäll) fanns ju innan påfyllning av olja. Men om man fyllde på med fel olja så kan ju kanske inte felet helt försvinna (men vill minnas att packningarna oftast tar stryk om man blandar ihop ATF och CHF 7.1 olja). Men å andra sidan så skriver "525bmw" att efter påfyllning av olja så gnäller den bara när oljan blir varm, dvs rycken är inte kvar. Men ojlan blir ju tokhet så något är fel. Låt oss se vad en fullständig flush kan göra åt saken. För om man gör denna noggrannt så ska det inte spela någon roll vad man fyller på för någon olja. |
|
hej och tack för alla idéer. har precist gjort en flush av systemet gånger 2. oljan jag bytt ut luktade bränt och kändes " klippig" ny olja i systemet och "gnället" är kvar men i en ny tappning, när jag startar bilen och allt är kallt så får jag ett "gnäll" men bara åt höger??? inte vänster ??? . Sen kommer "gnället" det tillbaka efter ca1mil men då med mycket mildare och inte hela tiden. olja blir inte lika varm runt 40-45 grader tippar jag på, kan doppa fingret i oljan och det bränner inte. jag har även letat efter läckor och andra skador på slangar och kylslingan men hittar bara en liten torr rost fläk, jag förmodar att jag blir tvungen att köpa en ny snäcka vet någon om det går att bara köpa den övre delen på snäckan . kommer någon på något mer man kan göra så skriv det tack alla |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.