AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.483

Bmw 316i. ojämn tomgång, dör ibland samt att den dricker mycket.

Gu
77
Gurra--
316i-93
Tjena! Blev medlem på forumet idag och försökte kika runt lite ang problemet på min bil. Kunde desvärre inte hitta något..

Hur som helst, köpte mig en bmw 316i för några dagar sen. Funkade prima tills igår.

Bilen har ojämn tomgång, samt att den kan dö när den står på tomgång. Ibland när man startar bilen och kör "bööar" den, räcker att släppa gasen och gasa igen så funkar den prima. Bilen dricker även strax över litern. Vilket den inte ska göra på en 1.6 motor (?)

Hade varit schyst om någon kunde ta sig tiden att läsa detta och ev besvara min fråga. Mvh Gustaf
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
en sak att kolla över är hur slangar ser ut i motorrummet. söndertorkade slangar kan ge en del luriga problem. ett par stycken jag haft problem med är vakum-slang och bränsleslang den senare påverkar bränsleförbrukningen definitivt när den läcker. beror ju lite på hur de sitter men jag kände bensinlukt in i kupén och anade oråd.

BMW - Allt annat orsakar illamående.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
förresten... välkommen. =D

BMW - Allt annat orsakar illamående.
Gu
77
Gurra--
316i-93
Kollade på det lite idag. Hittade inga torkade slangar. Gick även med startgas över insug osv, verkar inte vara något läckage.. skulle det inte kunna vara LLM som spökar?

Tackar! Känns som att man kommer få kika här en del nu.. =D
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Testa koppla bort Lmm innan du startar.Går det hyggligt utan den så har du felet där.
Gu
77
Gurra--
316i-93
aha okej! så med andra ord, går den som den gör nu fast lite sämre är det antagligen den? Vet inte riktigt vad som kan spöka annars, händer oftast när man startar bilen. Även om man kört 3 mil och startar bilen efter 5 min. Får ta och kolla Llm imorgon! Tack för all hjälp, uppskattas som tusan!

Ägt bilen i 4 dagar, så lite besviken blir man självklart..
mo
23
mollysdotter
320i-00 E46
Man skriver i flera trådar, bl a denna, att man använder startgas Stämmer det? TS skriver "inget läckage". Är det någon form av läckspray man menar?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, det är startgas han menar!

Med motorn på tomgång sprayar man startgas runt misstänkta läckor i insuget - om du har ett läckage kommer tomgången att påverkas markant när motorn suger i sig startgasen...
Ha dock en brandsläckare till hands, det finns en liten teoretisk risk för brand om du har otur!

Jag tycker spontant att det låter som det skulle kunna vara en trasig givare till t ex kamaxel eller vevaxel!

Har du gjort felkodsavläsning via diagnosuttaget?
Om inte, kan det vara lämpligt!

Har du sportluftfilter på bilen?
Om så är fallet är risken stor att LMM är skadad pga inbrännd olja på värmetråden.

316i innan -94 har ju även den äldre motorn som är ökänd för att lätt slita ner kamaxeln och då brukar tomgången bli ojämn - har du kollat hur kamnockarna ser ut?
Tickar motorn?

Hur ser tändstiften ut?
Är det rätt tändstift?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
50
Ferr
X1 25e -21
320i -99
Jag skulle börjat med de enklaste först, kanske kolla tändstift som Johan B sa och tändkablar sedan gå vidare därefter.
Kolla under tanken också så att det inte läcker soppa, jag hade liiiitet hål i min 316 som läckte soppa när jag hade lite över halvtank.

BMW POWER
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.