|
|
|
|---|---|
|
Vad är det för skillnad mellan Xenon på en E39 -97 och och på -99? På min -97:a sitter en stor och klumpig Ballast och en stor anslutning på lampan men på min brors -99/00 sitter en liten ballast och en liten anslutning på lampan. Vad är det för skillnad på dem? Kan jag montera en sådan liten på min -97 eller måste jag skaffa en ny stor klumpig om min ena ballast går sönder? Måste jag byta bägge i så fall (om jag byter till den lilla modellen)? Varför får min bror vitare ljus än jag fast vi har samma lampor? Är det någon skillnad på våra reflektorer, linser eller glas som gör att han får vitare/blåare ljus än mig? | |
|
Jag har en av varje på min bil. Det går inte bara att byta ballast tror jag. Det ser helt annorlunda ut vid lampan. Den nya platta har bajonettkoppling mot lampan, medan den äldre klumpiga ser ut att sitta skruvad vid lampinfästningen (som du ju förresten sett själv). |
|
|
Jo den biten har jag sett. Om jag vill ha den nyare ballasten så måste jag skaffa en "monteringsring" som håller fast lampan samt en ny gummimask som håller tätt runt bajonettkopplingen. Min nuvarande har ett större hål i gummimasken så den går inte att använda till nyare ballaster med bajonettfäste. Sen måste ag också ev. köpa en nytt fäste för ballasten också. Men är det någon annan skillnad på de 2 olika modellerna? Måste man köpa en original eller kan man köpa "vilken" som helst? Var kan man köpa en ny billigt? |
|
|
Jag har samma problem på min e 39 1997, har de stora ballasterna men de satt fast med metalltråd samt metallskenor och även strålkastarhuset var sönder, så jag blir tvungen att byta hela strålkastaren. Överallt jag har kollat så passar de flesta strålkastare bara de nyare mindre ballasterna och det var någon som sade att jag måste ev. byta ballasterna också. Så min dilemma är ungefär samma...Vad är det för ballaster? Spänning, ström osv ska det vara samma som man har på sin egen ballast? Eller räcker det att man t.ex tittar på en årsmodell 1999 som har de mindre ballasterna och köper likadana? Bmw reservdelar säljer 1st för 3800kr, känns lite väl.....En strålkastare original ligger från 6500 st och uppåt....kanske bättre med lite begagnade ballaster och nya strålkastare.... Sedan har jag angel eyes lampa som lyser upp angel eyesen om jag byter till andra strålkastare så har de inte det här till angel eyesen, hur ska man lösa det? Går det bara att plocka väck de? Vad gör man med kablarna som blir kvar? Någon som kan lite? Angel eyes lampan kom väl inte förrän 2001? Ingen som vet vart man kan hitta sådana lampor som passar.....Styling sajter säljer till modeller upp till 2000 och endast de nya ballasterna... Man kan byta och sätta sina "gamla stora" ballasterna men hur ska jag sätta fast de på grund av de 3 skruvarna? Vill helst inte börja skruva fast den som den var innan, med metallskenor och tråd!!!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.