|
|
|
|---|---|
|
Min 528 E39 började gå varm och koka och tryckte ut vatten i påfyllningslocket, jag fyllde sedan på vatten när motorn blivit sval och sedan startade jag och då pressades vatten ut mellan kylarslangarna och motorn. Slangarna som kommer från kylaren sitter kopplade på en plastgrej som sitter ansluten till motorn. Är det bara en packning där som farit ? kan tillägga att vattenpumpen är högst 2 månader gammal. | |
| Hur ska vi kunna veta det om den kokat ? Har du otur har toppen och dess packning gått också men var du vaken och slog av bilen i tid brukar det klara sig. | |
| okej,plastgrejen som sitter mot motorn är lite glapp på ca 1 mm som jag kan trycka in för hand och det är där det kommer ut vatten nu. hur vet man om toppen har farit? | |
|
Jag vet inte säkert, men jag tror "plastgrejen på motorn" är termostathuset. Jag tror(?) att det är välkänt att ett gammalt BMW termostathuis i plast ofta går åt skogen då man byter pump. Drar mig till minnes att man gör bäst i att byta även termostathuset då man byter pump. Kanske är ditt termostathus nytt och att det bara börjat läcka pga felmontering eller liknande. Någon med erfarenhet kanske kan svara bättre. Om du får ordning på läckaget men motorn sedan strular, antingen rycker vitt eller bubblar i expansionskärlet. Då har toppen tagit skada. |
|
|
Tack. Efter lite forskning så stämmer det att "plastgrejen" är termostaten. Den byttes ej i samband med vattenpumpsbytet. Men ska försöka få den utbytt i veckan så får jag helt enkelt se sen om toppen tagit skada då. |
|
|
Bilen är en import, tillverkad 1997-10. Har hört något om att import ligger ett år före med vissa grejer än en svensksåld.. Blev lite fundersam då när jag kollade på autoexpertens reservdelar och plastgrejen följde bara med på årsmodell Från 1998-10. Till årsm. 1998-09 är det endast själva termostaten på bilden och är 400kr billigare. Någon som har koll om jag ska ha: Från År: 1998-10 Öppningstemp [°C]: 97 °C Tekn.info Kennfeldtermostat med packning Eller: Till år 1998-09 Öppningstemp [°C]: 92 °C Med tätning |
|
|
Lite märklig skröna där om att "importbilar" skulle ligga ett år före osv.. utveckla gärna detta. Alla BMW importeras ju hit, bara av olika personer/företag... En teori är kanske att en av varianterna på termostaterna är av den styrda modellen med en elanslutning osv. Kolla på din bil om du har en elkabel med kontaktplugg på termostathuset. Oavsett så rekommenderas byte av både termostathus och termostat samt packningen när man ändå har det hela nerplockat. Ett vanligt fel är att ett av fästena inne i termostathuset brukar brista pga fjädertrycket i termostaten, själva termostaten funkar alltså men hela paketet åker på sniskan och öppnar därför lite hela tiden för kylvätskan och motorn går lite för kall osv. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.