AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
861

E39 billiga instrumenthuset finns i flera versioner

Be
278
Bengt C
523i -96
Kanske kan jag sparar någon lite onödigt meckande.

Jag har en importerad 523 -96 med det billigare instrumenthuset, det som inte visar textmeddelanden. Där finns ett fält med indikatorer för dörröppning, spolarvätska och trasiga lampor. Inget i detta fält indikerar någonting på min bil. Jag har trott att någon LCD bakgrundsbelysning varit trasig. Idag tog jag ut och plockade isär instrumentet (vilket var lurigt). Det visade sig att det inte fanns någonting där över huvud taget. Ingen schablon och lysdioderna var öht inte monterade! Jag kollade noga i instruktionsboken och fann att detta lilla fält faktiskt var extrautrustning som inte finns på alla bilar...

Herre gud, saker som var standard på Volvo 240 på 70-talet är alltså extrautrustning i en 20 år nyare BMW. Man häpnar.

Om man inte ser schablonen i instrumentet så finns inte heller funktionen. Jag har på nätet sett att de instrument som har funktionen har en schablon som kan skönjas även när fältet är helt släckt.
Har inte heller hört att det finns en variant på lowcluster utan indikeringen osv, å andra sidan säljs det betydligt nyare bilar, t.ex Passat runt 03-05 som inte har någon indikering för trasiga lampor, men väl för låg nivå på t.ex bensin och spolarvätska osv.
Fast nån Volvo på 70-talet som hade grafisk display med visning av öppna dörrar eller spolarvätska har jag heller aldrig hört talas om..

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.