AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.996

Oljeplugg till M52 (Biltema 77-083 passar)

Be
278
Bengt C
523i -96
Ok, efter 65.000 mil och 30 års mekande med egna bilar har det hänt; Jag drog av oljepluggen.

Jag har bytt olja en gång tidigare på BMW'n och tyckt att det var konstigt att pluggen gått lite trögt hela vägen. Att BMW skulle ha en "trög gänga" för att pluggen inte ska lossna verkade lite väl special. När pluggen gick av med ett "tick" märkte jag på delen som kom ut att den var ihålig (utan magnet). Kanske har tidigare oljebytare dragit väldigt hårt och att pluggen därmed börjat töja sig. Var på er vakt alltså, om gängan är trög.

Jag köpte skruvutdragare på Biltema men resten som satt i tråget skulle man kunnat få ut med en gängtapp, skruvmejsel eller liknande. På min bil sitter plastflaket under motorn kvar och det kan behöva demonteras om man inte har bra verktyg. Det är svårt att komma åt att knacka med hammare.

Biltema har massor av oljepluggar men ingen kunskap om vilken plugg som passar på resp bil. Jag köpte några olika med 12 mm gänga och när jag fick ut resten av gamla pluggen fann jag att Biltemar art nr 77-083 passar M52 motorn. Gängan är M12 x 1.5.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
BMW kör med M12x1.5 på väldigt många av sina bilmodeller.

Den oljepluggen som du har används på otroligt många BMW modeller (se nedan för en korsreferens på 11 13 1 273 093
Länk

När jag köpte lite småsaker för längesen från BMW (eller om det var Schmiedmann) så köpte jag ett par extra oljepluggar (bra-att-ha-saker så att säga då de passar till väldigt många BMW modeller).
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Den är gjord för att gå av vid ett visst moment för att rädda gängorna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.